پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وضعیت نامشخص قیمت مصوب خودروهای مونتاژی اعلامی شواری رقابت

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، ۲ روز پیش شورای رقابت لیست قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرد و تفاوت قیمت‌های اعلام شده توسط این نهاد با قیمت‌های رسمی شرکت‌ها، باعث ایجاد جنجال و حرف و حدیث‌های فراوان گردید.

شورای رقابت اعلام کرد که با توجه به دستورالعمل های خود و بررسی سازمان حمایت، قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی با احتساب سود ۱۷ درصد منتشر می‌شود و الباقی خودروها نیز پس بررسی، قیمت‌گذاری خواهند شد.

بنا به گزارش ارائه شده توسط این سازمان ، قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس آخرین صورت‌حساب مالی شرکت‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ تنظیم شده و با توجه به تغییراتی مانند نرخ دستمزد و…، تعدیلات لازم برای سال جاری تا تاریخ مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ شورای رقابت اعمال شده است. همچنین، قیمت خودروهای مشابه یا رقیب در واقع، همان قیمت کارخانه آن خودرو در کشور مبدأ است.

حالا بر اساس نامه مديركل معاونت صنایع حمل و نقل دفتر صنایع خودرو خطاب به نایب رئیس شورا و رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی عنوان شده است که این قیمت‌ها بر اساس آخرین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ انجام شده است و لازم است تا نوسانات ارزی اخیر و ارزبری بالای محصولات مونتاژی و تاثیر پذیری بالا از نرخ ارز را در این خصوص و بر مبنای صورت‌های مالی جدید لحاظ گردد.

همچنین ضروری است تا قیمت کلیه خودروهای مونتاژی همراه با فیچرهای خاص هر محصول برای هر تیپ محصول به طور مجزا تعیین گردد.

بر این اساس بنظر می‌رسد که قیمت‌های اعلام شورای رقابت برای محصولات مونتاژی هنوز تا اجرایی شدن و به تایید رسیدن راه طولانی را در پیش دارد و اعمال این قیمت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

متن نامه در خصوص قیمت مصوب خودروهای مونتاژی شواری رقابت

 

شماره ۲۱۱۴۶۲

تاريخ ١٢٠٢/٠٢/١٨

پیوست : ندارد

از: معاونت صنایع حمل و نقل دفتر صنایع خودرو مديركل

جمهوری اسلامی ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت

 

به: جناب آقای دودانگه

نایب رئیس محترم شورا و رئیس کارگروه خودروی شورای رقابت

موضوع: در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی

با سلام و احترام

ضمن تشکر از تلاشهای آن شورای محترم در حوزه تنظیم بازار خودرو به استحضار میرساند عطف به نامه شماره ۱۹-۰۲-۲۹۱ ص مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ شورای رقابت در خصوص قیمت خودروهای مونتاژی و با توجه به بازخوردهای دریافتی از خودروسازان بخش خصوصی ذکر موارد ذیل ضروری است با توجه به آنکه مبنای محاسبات در شرکتهای خصوصی بر اساس آخرین صورتهای مالی سال ۱۴۰۰ انجام شده است و صرفا تعدیلات در حوزههای محدودی اعمال گردید ضروری است تا هماهنگی لازم با این دفتر تخصصی برای اصلاح سایر پارامترهای دخیل انجام گردد. -۲- نظر به نوسانات ارزی اخیر و ارزبری بالای محصولات مونتاژی و تاثیر پذیری بالا از نرخ ارز و همچنین با توجه به لزوم پاسخ به نیاز بازار از جنبه افزایش تولید داخل ضروری است تا ملاحظات مرتبط با تاثیر نرخ ارز در این محصولات در نظر گرفته شود بر اساس تبصره ۲ بند ۳-۳ دستور العمل شورای رقابت – ضروری است تا قیمت کلیه خودروهای مونتاژی همراه با فیچرهای خاص هر محصول برای هر تیپ محصول به طور مجزا تعیین گردد.

نظر به موارد مطروحه مستدعی است دستور فرمایید تا بررسیهای دقیق تر در خصوص قیمت های اعلامی انجام پذیرد به گونه ای که شاهد رفع موانع تولید و رشد تولید و عرضه خودروسازان به منظور پاسخ به نیاز بازار داخل باشیم.

لازم به ذکر است که این دفتر تخصصی آمادگی دارد تا هر گونه اطلاعات مورد نیاز در خصوص موارد فوق الذکر را در اختبار آن شورای محترم قرار دهد.

عبدالله توکلی لاهیجانی

رونوشت

جناب آقای منطقی معاون محترم صنایع حمل و نقل جهت استحضار

جناب آقای فرهید زاده معاون محترم وزیر و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان جهت استحضار

 

 

 

 

نوشته وضعیت نامشخص قیمت مصوب خودروهای مونتاژی اعلامی شواری رقابت اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992