پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ملاقات با X-43A هواپیمای پیشرفته ناسا با سرعت فراتر از ۱۰۹۰۰ کیلومتر در ساعت!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، در ادامه نوشتارهای آشنایی با هواپیماهای شاخص دوران معاصر می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به X-43A ناسا که یک هواپیمای اسکرمجت پیشرفته با رکوردهای سرعت گوناگون بود.

 

حرکت بسیار سریع همیشه جزو اهداف مهم هواپیماهای تنفس هوا بوده است. عبارت تنفس هوا به این معنی است که هواپیمای مدنظر از موشک استفاده نمی‌کند بلکه برای به پیش رفتن از هوا سود می‌برد.

 

 

توسعه چنین هواپیماهایی از زمان اولین پرواز برادران رایت در سال ۱۹۰۳ شروع شد و در قدم اول پیشرانه‌های درون‌سوزی همچون V-1650 مرلین در هواپیماهای P-51 موستانگ بکار رفت تا پرفورمنس قابل‌توجهی را نسبت به زمان خود نشان دهد.

 

 

سپس در اواخر جنگ جهانی دوم مهندسان نازی اولین جت جنگنده مسراشمیت Me-262 را ساختند که می‌توانست به سرعت ۸۷۰ کیلومتر در ساعت برسد. در سال ۱۹۴۷ چاک یگر رکورد سرعت ۱۱۹۱ کیلومتر در ساعت را با بل X-1 مجهز به پیشران موشکی شکست. هواپیماهای تجاری همچون کنکورد و توپولف Tu-144 نیز دوران کوتاهی سریع‌تر از سرعت صوت حرکت کردند و البته جت‌های جنگنده امروزی مشکلی در رسیدن به سرعت ۲ ماخ ندارند.

در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۴ یک اسکرمجت بدون سرنشین ناسا با نام X-43A توانست به سرعتی فراتر از ۹.۶ ماخ معادل ۱۰۹۴۳ کیلومتر در ساعت دست یابد! این هواپیما رکورد سریع‌ترین هواپیمای بدون سوخت موشکی تاریخ را شکست و فاصله قابل‌توجهی به رکورد سرعت فراتر از ۳ ماه SR-71 بلک برد بر جای گذاشت. موشک‌ها به ویژه انواع پرسرعت آن‌ها به خاطر نیازی که به سوخت دارند از ابعاد بسیار بزرگ و وزن سنگین برخوردار هستند. موشک ساترن V که آپولو ۱۱ را به ماه برد ارتفاع ۱۱۰.۶ متری داشت و وزن آن به ۳۱۰۰ تن می‌رسید. هر چیزی که بتواند از ابعاد بزرگ چنین موشک‌هایی بکاهد تأثیر بسیار مثبتی روی راندمان خواهد گذاشت و اینجاست که X-43A ناسا وارد میدان شد.

بجای استفاده از پیشرانه موشکی که از اکسیژن مایع برای سوخت استفاده می‌کند، اسکرمجت X-43A ناسا (اسکرمجت به معنی رم جت مافوق صوت احتراقی است) از جریان هوا در سرعت‌های مافوق صوت استفاده می‌کند تا سوخت مشتعل شود. بنا به گفته ناسا، چنین هواپیمایی به ذخیره اکسیژن مایع سنگین، گران‌قیمت و احتمالاً خطرناک نیازی ندارد. X-43A حدود ۳.۶ متر طول داشت که بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر از هواپیمای سوخت موشکی همچون X-15 به نظر می‌رسید.

 

این هواپیما می‌توانست به سرعت حدود ۶.۷ ماخ دست یابد. برای ثبت رکورد جدید ناسا، X-43A به هواپیمای B-52B که معمولاً برای بمباران‌های استراتژیک برد بلند مورد استفاده قرار می‌گرفت وصل شد و تا نقطه لانچ حمل گردید.

 

 

X-43A بدون سرنشین به وسیله موشک بوستر پگاسوس لانچ شد و به سرعت‌های مافوق صوت ضروری به منظور عملکرد کامل اسکرمجت دست یافت. این هواپیما سپس در ارتفاع ۳۳۵۲۸ متری سطح زمین پرواز کرد و به‌طور ایمن در نقطه فرود طراحی شده در مرکز هوایی کالیفرنیا به زمین رسید.

نوشته ملاقات با X-43A هواپیمای پیشرفته ناسا با سرعت فراتر از ۱۰۹۰۰ کیلومتر در ساعت! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992