پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=41554

وضعیت بحرانی آبخوان‌‌‌های استان یزد

مدیرعامل آب منطقه‌‌‌ای یزد با بحرانی دانستن وضعیت آبخوان‌‌‌های استان و کسری سالانه ۲۵۰میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی در یزد، گفت: انتقال آب از خلیج‌‌‌فارس، برکات زیادی را برای استان یزد به همراه خواهد داشت. محمدمهدی جوادیان‌‌‌زاده با اشاره به اینکه استان یزد یکی از خشک‌‌‌ترین مناطق کشور است و همیشه میزان بارش‌‌‌ها و روان‌‌‌آب‌‌‌ها در یزد کم بوده و نسبت به متوسط کشور کمتر از نصف است، افزود: نیاز آبی در استان به شدت احساس می‌شود و توسعه‌‌‌هایی که در استان اتفاق افتاده، باعث شده است از ظرفیت آبخوان‌‌‌ها برداشت شود از این رو اکنون تمام دشت‌‌‌هایی که در استان یزد وجود دارند، ممنوعه هستند.

وی با بیان اینکه سالانه نزدیک به ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر افت در سفره‌‌‌های آب زیرزمینی داشته‌‌‌ایم، اظهار کرد: اینها باعث شده برای برداشتن فشار از منابع آب زیرزمینی استان، تصمیماتی اتخاذ شود. مدیرعامل آب منطقه‌‌‌ای یزد یادآور شد: در تابستان ۳۰‌درصد از منابع آبی داخل استان جوابگوی آب شرب استان خواهد بود و نه‌تنها به لحاظ کمی بلکه از نظر کیفی نیز منابع داخلی جوابگوی نیاز شرب استان نخواهد بود. جوادیان‌‌‌زاده تصریح کرد: اکنون مصرف آب شهر یزد به تنهایی ۳۳۰۰ لیتر در ثانیه است که ۹۰۰ لیتر در ثانیه با کسری مواجه است که ۳۰۰ لیتر از این کسری برای تابستان آینده از طریق این خط پشتیبان تامین و بقیه نیز با کمک چاه‌‌‌ها و منابع داخلی برطرف می‌شود. وی یکی از روش‌های مورد تاکید در این زمینه را استفاده از منابع آب غیرمتعارف دانست که در این زمینه می‌توان به انتقال آب از دریا و استفاده از پساب‌‌‌ها اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌‌‌ریزی دقیقی در استفاده از پساب‌‌‌های استان صورت گرفته و در حوزه بازچرخانی و خط سبز آب‌‌‌رسان، فعالیت‌‌‌هایی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دو استان یزد و کرمان، پیشتاز در انتقال آب دریا هستند و با توجه به تجربه موفقی که به عنوان خط صنایع مشهود است، انتقال آب دریا به این دو استان نیز در دستور کار است به نحوی که با کلنگ‌‌‌زنی رئیس‌‌‌جمهور خط دوم انتقال آب خلیج‌‌‌فارس و بحث بازتخصیص صنایع در سال ۱۴۰۲ آغاز شد. جوادیان‌‌‌زاده با اشاره به بازتخصیص آب به صنایع و معادن موجود در راستای کم کردن فشار فعلی‌‌‌ روی آبخوان‌‌‌های استان گفت: تامین آب صنایع استان و کشاورزی پربازده یکی از مهم‌ترین برنامه‌‌‌های در حال اقدام است و اجرای خط انتقال آب خلیج‌فارس، برکات زیادی را برای استان به همراه خواهد داشت. وی اظهار کرد: به منظور اقدامات حفاظتی این شرکت در سال ۱۴۰۱ با تقلیل منصوبات و اجرای طرح تحویل حجمی از طریق کنتور، از برداشت غیرمجاز حدود ۷میلیون مترمکعب از آب‌‌‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.

جوادیان‌‌‌زاده با بیان اینکه بعد از جمع‌‌‌آوری کامل اطلاعات بقیه چاه‌‌‌ها، احتمالا این حجم افزایش خواهد یافت، از پر و مسدودسازی ۹۹ حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته خبر داد و افزود: با پیگیری مستمر نصب کنتور از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ۹۲درصد چاه‌های کشاورزی و ۷۳درصد چاه‌‌‌های صنعتی مجهز به کنتور شده‌‌‌اند که تلاش می‌شود نصب این کنتورها تکمیل شود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992