پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شبکه بین خودرویی VANET چیست و چطور عمل می‌کند؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، درباره شبکه بین خودرویی vanet چیزی شنیده‌اید؟ این فناوری بسیار جالب می‌تواند شبکه‌ای میان وسایل نقلیه مختلف از جمله خودروهای مخصوص باربری مانند وانت‌ها ایجاد کند. وجود شبکه‌ای که خودروها را از وضعیت راه، خودروهای دیگر و اطلاعات مسیر باخبر می‌کند، نقش مهمی در بهینه‌سازی حمل‌ونقل دارد. درباره این فناوری جالب و کاربردی در ادامه بیشتر برایتان می‌گوییم.

 

 

شبکه بین خودرویی vanet چیست؟

این روزها که جاده‌های شهری و بین‌شهری توسعه زیادی پیدا کرده و خودروهای مختلفی در مسیرهای مختلف در حال تردد هستند، نیاز به شبکه‌ای برای سامان‌دهی رفت‌وآمدها بیشتر از هر زمان دیگری است.

 

 

شبکه‌های بین‌خودرویی مانند vanet کمک می‌کنند تا روندی منظم برای جابه‌جایی وسایل نقلیه مختلف به‌وجود بیاید. این شبکه چیست و چطور کار می‌کند؟ در vanet، هر خودرویی به‌عنوان یک عضو یا در اصطلاح علم شبکه یک گره (node) است که به یک منبع بی‌سیم یا باسیم متصل می‌شود.

 

 

خودروهای مختلف به منابع اطلاعاتی متنوع تعریف‌شده وصل می‌شوند و در فواصلی مختلفی مانند چند صد متر یا شاید بیشتر از هم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. از برقراری چنین ارتباطاتی، شبکه‌ای بزرگ به‌وجود می‌آید.

 

 

این روزها که امکان سفارش آنلاین خودروهای وانت و وسایل نقلیه دیگر وجود دارد، استفاده از چنین سیستمی هم می‌تواند امتیاز بزرگی برای مدیریت راه‌ها باشد. راه‌ها که به‌خوبی مدیریت شوند، زنجیره تأمین بسیاری از کسب‌وکارها هم به شکل بهینه‌تری به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

 

هر کسب‌وکاری با سفارش آنلاین خودرو و قرارگرفتن وسیله نقلیه موردنظرش در شبکه‌ای بهینه می‌تواند مدیریت رسیدن بار و محموله‌ها به مقاصد مختلف را بهتر انجام بدهد.

 

 

شاید در حال حاضر، چنین چیزی در زنجیره تأمین کسب‌وکارها به‌طور گسترده وجود نداشته باشد اما فرض کنید که با تعریف چنین شبکه‌هایی به‌طور خصوصی در هر شرکت، چه امکان جذابی برای مدیریت وسایل نقلیه‌ای به‌وجود می‌آید که قرار است، بار یا محموله‌های کسب‌وکار را به نقاط مختلف برسانند.

 

 

چرا باید شبکه بین‌خودرویی داشته باشیم؟

وقتی وسایل نقلیه مختلف در شبکه‌ای به‌هم پیوسته در حرکت باشند، امکان آگاهی از وضعیت مسیر، خودروهای دیگر و شرایط راه برایشان پیش می‌آید. به‌عبارت بهتر، سطح اطلاعات راننده از محیط پیرامونش بیشتر می‌شود و در نتیجه، واکنش‌های مناسب‌تری در موقعیت‌های مختلف از خود نشان می‌دهد.

 

 

اطلاعاتی که درباره تصادفات، خودروهای دیگر، ترافیک، وضعیت جوی راه و… در این شبکه به رانندگان مخابره می‌شود، آنها را در تصمیم‌گیری در طول فعالیت قوی‌تر و توانمندتر می‌کند. شبکه‌های خودرویی می‌توانند با امکانات مختلفی به یکدیگر متصل شوند. در ادامه برایتان درباره سیستم‌های موجود برای ایجاد ارتباط میان خودروها هم می‌گوییم.

 

 

سازوکار شبکه‌های خودرویی چیست؟

نخستین شبکه‌های بین‌خودرویی با فناوری‌های بسیار ساده‌تری نسبت به امروز کارشان را شروع کرده‌اند. چنین چیزی بیشتر برای خودروهای پلیس و آتش‌نشانی کاربرد داشته است. خودروهای این سازمان‌ها به‌کمک آنتن‌هایی با هم در ارتباط قرار می‌گرفتند.

 

 

آنتن‌ها روی فرکانسی خاص تنظیم می‌شدند و در محدوده جغرافیایی مشخصی امکان برقراری ارتباط میان خودروها را فراهم می‌کردند. به‌جز امواج رادیویی که راهی برای ایجاد ارتباطی میان خودروهای مختلف در یک شبکه هستند، فناور‌ی‌های تازه‌تری هم وجود دارند که می‌توانند خودروها را در سیستم حمل‌ونقل به هم پیوند بدهند؛ برای مثال، فناوری مکا‌ن‌یابی یا همان GPS می‌تواند چنین اقدامی را بهینه‌تر و سریع‌تر ممکن کند.

 

 

حسگرها و تراشه‌های مختلفی هم طراحی شده‌اند که وجودشان روی هر وسیله حمل‌ونقل می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطات میان خودروهای شبکه شود. فرض کنید که مجموعه‌ای از خودروهای حمل بار مانند وانت‌ها را در شبکه‌ای مشخص با فناوری‌های گوناگون به هم متصل کرده‌اید. این ارتباط می‌تواند زمان حرکت، حرکت در مسیری مشخص و رسیدن وسایل حمل بار در زمانی یکسان را مدیریت کند.

 

 

این روزها که فناوری‌های متنوع در حال توسعه ارتباطات هستند، فکرهای ناب و تخیلات درباره مدیریت بهینه راه‌ها و وسایل نقلیه هم عرصه‌ای برای ظهور پیدا کرده‌اند. یکی از ساده‌ترین مصداق‌های سهولت حمل‌ونقل، همین امکان درخواست وانت اینترنتی است.

 

 

با سفارش آنلاین خودروهای وانت برای حمل و جابه‌جایی محموله‌های مختلف می‌توانید از پلتفرم‌های موجود درخواست وانت یا وسایل مشابه کنید. حال فرض کنید که این وانت‌ها در شبکه‌ای مانند VANET هم در ارتباط هستند، مدیریت آنها از سوی پلتفرم برای دریافت سفارش‌های جابه‌جایی بسیار بهینه‌تر می‌شود. این‌طور نیست؟

 

 

کاربردهای مختلف شبکه بین‌خودرویی چیست؟

درباره شبکه‌های بین‌خودرویی یا همان VANET گفتیم اما شاید بهتر باشد که به کاربردهای ملموس‌تر این فناوری جذاب هم اشاره‌ای داشته باشیم. این فناوری به‌طور دقیق، چطور به کمک سیستم‌های مدیریت راه و حمل‌ونقل می‌آید؟

 

 

خودروهایی که در یک شبکه هستند، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را دارند. با وجود چنین قابلیتی، اگر راننده و خودرویی مشکلی داشته باشد، اعضای دیگر شبکه می‌توانند به کمک آن بروند.

 

امکان دنبال‌کردن خودرویی مشخص با وجود ارتباطات درون‌شبکه‌ای VANET وجود دارد. چنین چیزی می‌تواند در سامان‌دهی به وضعیت خودروهای حساسی مانند آمبولانس‌ها یا ماشین‌های آتش‌نشانی کاربرد داشته باشد.

 

با وجود شبکه‌ای پیوسته و اطلاع‌رسانی به راننده‌ها، امکان خبردادن تصادفات در مسیر پیش رو یا آگاه‌کردن آنها از وضعیت‌های جوی مختلف هم وجود دارد.

 

فناوری مسیریابی در بسیاری از ابعاد حمل‌ونقل و مدیریت راه‌ها کمک شایانی کرده است. بسیاری از شرکت‌های معتبر فعال در حوزه ناوگان خودرویی و حمل‌ونقل با بهره‌مندی از امکانات نرم‌افزارهای مسیریابی اپلیکیشن‌هایشان را راه‌اندازی کرده‌اند. همین خودروهای اینترنتی که برای تردد شهری یا حمل‌ونقل بار درخواست می‌کنید هم مبتنی بر همین فناوری به کارشان ادامه می‌دهند. مسیریابی در حوزه شبکه‌سازی خودروها هم کاربرد زیادی دارد.

 

 

نظارت بر وضعیت ترافیک و کنترل راه‌ها در مسیرهای مختلف هم با وجود شبکه‌های بین‌خودرویی مقدور می‌شود.

 

 

در آخر

فناوری‌های تازه توانسته‌اند، پله‌پله ابعاد مختلف زندگی را برایمان ساد‌ه‌تر کنند. در حوزه حمل‌ونقل هم وجود امکاناتی مانند نرم‌افزارهای مسیریاب کمک شایانی به بهره‌مندی از خدمات جابه‌جایی، حمل‌ بار و تردد در مسیرهای مختلف کرده‌اند. با رزرو وانت و درخواست خودرو به‌شکل اینترنتی می‌توانید در سریع‌ترین و ساده‌ترین شکل ممکن، اقدام به ارسال و دریافت محموله‌های مختلف کنید. با وجود خدمات نوین دیگری نظیر

 

 

شبکه‌های بین‌خودرویی VANET هم راه برای ایجاد شبکه‌ای از خودروهای در ارتباط باهم فراهم می‌شود. در این شبکه‌ها خودروها می‌توانند به منابع اطلاع‌رسانی هم پیوند داده شوند و درباره مسیر و حرکت به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنند.

 

 

بی‌شک مسیر توسعه فناوری‌ها ادامه خواهد داشت. باید صبر کنیم و ببینیم که دنیای علم و فناوری‌های خلاقانه چه چیزهای دیگری برایمان در آستین دارد.

 

نوشته شبکه بین خودرویی VANET چیست و چطور عمل می‌کند؟ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992