پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ایلان ماسک هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی در دنیا را ۱۴ تریلیون دلار اعلام کرد!

به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، ایلان ماسک می‌گوید اگر کشورهای دنیا بخواهند از انرژی پاک استفاده کنند سرمایه‌ای ۱۰ تریلیون دلاری نیاز خواهد بود اما در صورت ادامه تکیه به سوخت‌های فسیلی جهان باید هزینه‌ای ۱۴ تریلیون دلاری را متحمل شود!

 

ماسک که در جلسه مهم با سرمایه‌گذاران و تبیین استراتژی تسلا سخن می‌گفت اظهار داشت برای آنکه بتوان انرژی تجدید پذیر و الکتریسیته لازم برای استفاده صنایع جهانی از انرژی بدون کربن را تأمین کرد نیازمند تأسیس کارخانه‌های پانل خورشیدی وسیعی در ۲۰ سال آینده خواهیم بود. او که به جزئیات چشم‌انداز آینده جهان بدون سوخت‌های فسیلی اشاره می‌کرد گفت:

زمین به سمت اقتصادی با انرژی پایدار حرکت خواهد کرد و این موضوع در آینده رخ خواهد داد

اگرچه تلاش برای استفاده از انرژی‌های پاک در جهان هزینه‌بر است اما هزینه‌های ادامه تولید و استفاده از نفت، گاز و زغال‌سنگ بالاتر بوده و بنا به گفته تسلا در ۲۰ سال آینده حدود ۱۴ تریلیون دلار باید صرف چنین سوخت‌هایی شوند. از طرف دیگر ماسک می‌گوید سیستم انرژی جهانی نیازمند حدود ۳۰ هزار گیگاوات ظرفیت انرژی تجدید پذیر و ۲۴۰ هزار گیگاوات ساعت باتری‌های ذخیره‌ای است.

 

 

این ارقام در مقایسه با ۳۲۱۴ گیگاوات ساعت ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر سال ۲۰۲۱ و ۱۴۳۲ گیگاوات ساعت ظرفیت ذخیره انرژی پیش بینی شده تا پایان سال ۲۰۳۰ بسیار بالاتر به نظر می‌رسند. به همین خاطر دنیا نیازمند سرمایه‌گذاری زیادی برای استفاده از انرژی‌های پاک خواهد بود.

اگرچه سرمایه‌گذاری ۱۰ تریلیون دلاری برای انرژی‌های پاک هزینه بسیار سنگینی است اما ماسک می‌گوید این رقم در مقایسه با ارزش ۱۰۰ تریلیون دلاری اقتصاد جهانی رقم پایینی بوده و در عرض ۲۰ سال آینده کاملاً دست‌یافتنی خواهد بود. او خاطرنشان می‌سازد:

در طول ۲۰ سال آینده چنین رقمی تنها نیم درصد اقتصاد جهانی را تشکیل خواهد داد بنابراین رقم بزرگی نیست

با توجه به سناریوی ماسک صنعت فولاد و آهن با تقاضای زیادی مواجه خواهد شد. تسلا پیش‌بینی می‌کند برای تولید نیکل، لیتیوم، مس و دیگر مواد بکار رفته در باتری‌ها و تجهیزات انرژی‌های پاک در مجموع ۵۰۲ میلیارد دلار هزینه استخراج معادن و ۶۶۲ میلیارد دلار نیز هزینه برای پالایش و تصفیه این مواد موردنیاز خواهد بود.

 

 

در بیشترین مقدار مصرف باید گفت دنیا در سال نیازمند استخراج ۳.۳ میلیارد تن مواد اولیه از معادن خواهد بود تا بتواند فلزات ضروری برای حرکت به سمت منابع انرژی پاک‌تر را تأمین کند.

 

این برند آمریکایی اظهار می‌دارد در صورت جایگزینی آلومینیوم بجای مس می‌توان چنین رقمی را کاهش داد زیرا آلومینیوم در مقادیر بالاتری یافت می‌شود. درهرحال ماسک می‌گوید ۳.۳ میلیارد تن اعلامی بسیار کمتر از ۱۵.۵ میلیارد تنی است که در حال حاضر برای استخراج سوخت‌های فسیلی کندوکاو می‌شود.

از سوی دیگر بازیافت مواد نیز به‌صورت جدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. از سال ۲۰۴۰ به بعد و با پایان عمر باتری‌ها، پانل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی شاهد بازیافت برخی مواد آن‌ها خواهیم بود هرچند برخی مواد نیز از رده خارج خواهند شد. برای مثال از مس بجای نقره در پانل‌های خورشیدی و از گرافیت مصنوعی در باتری‌ها استفاده خواهد شد و دیگر خبری از عناصر کمیاب زمین در توربین‌های بادی نخواهد بود. تسلا در اسناد خود گفته است:

آینده برقی و پایدار برای کره زمین از نظر فنی قابل‌دستیابی است و نیازمند سرمایه‌گذاری و استخراج مواد کمتر نسبت به ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی کنونی خواهد بود

 

نوشته ایلان ماسک هزینه استفاده از سوخت‌های فسیلی در دنیا را ۱۴ تریلیون دلار اعلام کرد! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992