پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=40307

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۳ فروردین
فرمول محاسبه درآمد خانوارها

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۳ فروردین ۱۳۷۳؛ مذاکرات وزرای نفت ایران و پاکستان برای صدور گاز و ساخت پالایشگاه
در ادامه دیدار هیات بلندپایه ایران از پاکستان، آقای آقازاده وزیر نفت کشورمان با انور سیف ‌ا… خان، وزیر نفت و منابع طبیعی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار درخصوص همکاری‌های دوجانبه در زمینه ساخت خط لوله گاز، ایجاد پالایشگاه مشترک و صدور گاز مایع ایران به پاکستان و نیز سایر مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اعلام کرد که برای تهیه گاز موردنیاز پاکستان مذاکراتی با عمان، قطر و ترکمنستان انجام داده ولی مناسب‌ترین منبع تهیه این محصول، ایران است.

در رابطه با احداث پالایشگاه مشترک ایران-پاکستان آقای آقازاده اطمینان داد چنانچه این پروژه از لحاظ اقتصادی به صرفه باشد، ایران تمام امکانات خود را برای احداث آن به کار خواهد گرفت.

۲۳ فروردین ۱۳۹۳؛ مرکل و اوباما به دنبال تشدید تحریم‌های روسیه
در شرایطی که کریمه قانون اساسی تازه‌اش را تصویب کرد، اوباما و مرکل خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو شدند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن روسیه به استفاده از منابع انرژی گسترده‌اش برای تحت فشار قرار دادن اوکراین، اعلام کرد که اوباما و مرکل به دنبال افزایش تحریم‌های روسیه به‌منظور اعمال فشار بیشتر بر این کشور هستند.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: باراک اوباما در گفت‌و‌گوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان متوجه نیاز به آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر شرکای جهانی شد تا با اعمال تحریم ‌های جدید علیه روسیه، فشار بر مسکو را افزایش دهد.

شرکت گازی دولتی روسیه «گازپروم» در پی درگیری در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۵ و ۲۰۰۹-۲۰۰۸ صادرات گاز به اوکراین را قطع کرد که منجر به کاهش گاز در کشورهای اروپایی شد.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که قراردادهای گازی این کشور با اوکراین کاملا تجاری است و این کشور مجبور شده است پس از ناکامی دولت کی‌یف در ضرب‌الاجل روز دوشنبه بهای تامین گاز این کشور برای ماه مارس را بپردازد.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که رئیس‌جمهوری روسیه خواهان دستیابی به نتیجه مثبت در نخستین دور از مذاکرات بین‌المللی در مورد بحران اوکراین شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با این حال همچنان به دولت موقت کی‌یف درخصوص انجام هرگونه اشتباه غیرقابل‌جبران هشدار داد و به طور ضمنی گفت که انتظار دارد مذاکرات بر این مبنا پیگیری شود که اوکراین به سوی ایجاد دولتی حرکت کند که روابط تجاری و دیپلماتیک با روسیه داشته باشد.

فرمول محاسبه درآمد خانوارها

همزمان با پایان رسمی فاز اول هدفمندی و پرداخت آخرین یارانه نقدی مربوط به این فاز در بامداد جمعه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها فرمول محاسبه متوسط درآمد خانوار برای پرداخت دور جدید یارانه نقدی را تشریح کرد.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها که به شرح این فرمول پرداخته به متقاضیان دریافت یارانه در دور جدید تاکید کرد تا مجموع درآمد همه اعضای خانوار در سال ۹۲ به همراه درآمد ناشی از سود سهام، سود سپرده و عایدی از مستغلات را محاسبه و تقسیم‌بر ۱۲ ماه کنند و عدد به دست آمده را مبنای گروه درآمدی خانوار قرار دهند.

نرگس نجفی افزود: از آنجا که این امکان وجود داشت که درآمد خانوار در یک ماه خاص کمتر یا بیشتر از سایر ماه‌ها باشد، برای جلوگیری از اجحاف قرار شد میانگین درآمد ماهانه طی یک سال در نظر گرفته شود.

ازسویی دیگر در آستانه افزایش دور جدید اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، نمابری ازسوی معاون اجرایی به دستگاه‌های دولتی ارسال و از آنان خواسته شد بدون هماهنگی با دولت و جلب نظر ستاد تنظیم بازار دست به تغییر قیمت خود نزنند.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در بازدید از ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد به مردم این اطمینان داده می‌شود که دولت هیچ اقدامی که برای مردم نگرانی ایجاد کند، انجام نمی‌دهد و در این زمینه براساس تدبیر و علم رفتار خواهد کرد.

مردم مطمئن باشند تصمیم‌گیری دولت به گونه‌ای است که نیازمندان به یارانه از دریافت آن حذف نخواهند شد و هر فردی که فکر می‌کند به یارانه نیاز دارد به آن پرداخت می‌شود و از گردونه حذف نخواهد شد.

وی گفت: مبلغ یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها همان ۴۵۵ هزار ریال به ازای هر نفر است، اما برای گروه‌هایی که بیشتر نیازمند هستند و امنیت غذایی آنها جزو اولویت‌های کشور است، پیش‌بینی شده به صورت غیرنقدی کالاهایی اختصاص یابد تا مطمئن شویم که امنیت غذایی این افراد نیز مناسب است.

گران‌‌قیمت‌ترین آپارتمان در سعادت‌آباد متری ۲۸ میلیون

اگرچه رکود حاکم بر معاملات بازار مسکن سبب شده تا مالکانی که واحدهای مسکونی خود را برای فروش به بازار عرضه کرده‌اند، از قیمت‌های اولیه خود قدری عقب‌نشینی کنند و قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش دهند، اما در میان فایل‌های عرضه‌شده به بازار هنوز هم واحدهای گران‌قیمت با ویژگی‌های خاص دیده می‌شوند که مالکان آنها قیمت‌های متفاوت از سایر واحدهای منطقه را برای ملک خود پیشنهاد کرده‌اند.

هرچند این ویژگی‌ها نباید ملاک تعیین نرخ‌های بالاتر قرار گیرد، به عنوان مثال یک واحد نوساز ۲۸۵ متر در سعادت‌آباد مترمربعی ۲۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که در چند روز گذشته یکی از بالاترین قیمت‌های فروش آپارتمان مسکونی در تهران بوده است.

این درحالی است که به گفته مشاوران املاک این منطقه متوسط قیمت واحدهای عرضه‌شده در این محدوده بین ۹ تا ۱۵ میلیون تومان است.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی گران‌قیمت در مناطق مختلف تهران

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992