پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=40183

رئیس جمهور در دیدار با اصناف و بازاریان: سامانه‌های نظارتی جایگزین اتحادیه‌ها و اصناف نخواهند بود

به گزارش خانه روشن؛ روسا و هيئت رئيسه اتاق هاي اصناف تهران و ايران و به همراه روساي اتحاديه هاي صنفي و جمعي از اصناف و بازاريان عصر شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ در هفدهمين روز ماه مبارک رمضان با آيت الله سيد ابراهيم رئيسي» رئيس جمهور ديدار و گفت و گو کردند.

 

در اين ضيافت افطار که علي توسطي، رئيس اتاق اصناف تهران به همراه هئيت رئيسه اين اتاق و جمعي از روساي اتحاديه هاي صنفي تهران نيز حضور داشتند، رئيس جمهور در سخناني حمايت از اتحاديه ها و اصناف را سياست اصولي دولت مردمي دانست و بر مشارکت موثر بخش خصوصي در اقتصاد به عنوان راهکار اساسي تحقق شعار سال تاکيد کرد.

 

رئيس جمهور با تجليل از نقش مهم و موثر اصناف در مقاطع مختلف تاريخ انقلاب، از مبارزات قبل از انقلاب تا دوران دفاع مقدس و زمان تحريم هاي ظالمانه دشمن، تصريح کرد: به اعتقاد دولت مردمي امور مربوط به توليد و توزيع و نظارت بر اصناف بايد به اتحاديه ها واگذار شود و دولت صرفا نقش حمايتي و هدايتي داشته باشد.
دکتر رئيسي اصناف و اتحاديه ها را بهترين ناظران بر فعاليت اصناف دانست، به شرط آنکه اتحاديه ها با نظارت متعهدانه خود اولين مدعي تخلفات هم صنفان خود بوده و حقوق و منافع مصرف کننده و توليدکننده را توامان مدنظر داشته باشند.

 

نقش مهم اتحاديه ها و اصناف در قطع دست جريان دلالي از بازار
رئيس جمهور با اشاره به اظهارات تعدادي از سخنرانان در اين نشست درباره اهميت مقابله مؤثر با دلالي و واسطه گري، تصريح کرد: اعتقاد راسخ داريم که دست جريان دلالي بايد از نظام تأمين و توزيع قطع شود و باور داريم که خود تشکل هاي صنفي بهتر از هر کس ديگري ميتوانند در اين راستا ايفاي نقش کنند.
آيت الله رئيسي همچنين با اشاره به درخواست هاي مطرح شده براي پرهيز از قيمت گذاري هاي دستوري، خاطرنشان کرد: آنچه در سياست هاي دولت محوريت دارد جلوگيري از اجحاف به توليدکننده و مصرف کننده است و ميدان دادن به اتحاديه ها و اصناف مي تواند علاوه بر تنظيم بازار و جلوگيري از وارد شدن اجحاف به هر يک از ارکان توليد و مصرف، باعث برخورد موثر با واسطه ها به عنوان برهم زنندگان نظام تأمين و توزيع نيز بشود.

 

تشکل هاي صنفي مي توانند سهم موثري در جلوگيري از توزيع کالاي قاچاق داشته باشند
رئيس جمهور همچنين قاچاق کالا را باعث وارد آمدن ضربات مهلک بر پيکر توليد، اشتغال و اقتصاد کشور دانست و گفت: مقابله با قاچاق کالا بايد از مبدأ صورت گيرد و البته در اين مسير نيز تشکل هاي صنفي مي توانند با انضباط بخشي به واردات، صادرات و نظام تأمين و توزيع، سهم مؤثري در جلوگيري از توزيع کالاي قاچاق در بازار داشته باشند.
دکتر رئيسي همچنين با اشاره به طرح درخواست استمهال تسهيلاتي که توليدکنندگان پس از آغاز اجراي طرح مردمي شدن يارانه ها دريافت کرده بودند، اضافه کرد: استمهال اين تسهيلات و نيز تأمين سرمايه در گردش براي توليدکنندگان از موارد قابل بررسي است که رئيس کل بانک مرکزي و وزير صنعت، معدن و تجارت آن را پيگيري خواهند کرد.

 

به رغم تحريم ها ذخاير ارزي کشور خوب و قابل اتکاست
رئيس جمهور با بيان اينکه علي رغم همه تحريم ها و دشمني ها ذخاير ارزي کشور خوب و قابل اتکاست، تخصيص به موقع ارز و ثبات قيمت آن را از جمله مسائل مهمي دانست که دولت بايد در اين دو زمينه از توليد و تأمين کنندگان کالاهاي اساسي و مواد اوليه حمايت کند.
آيت الله رئيسي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه سامانه هاي نظارتي جايگزين اتحاديه ها و اصناف نخواهند بود، بلکه امکاني براي تسهيل جمع آوري، جمع بندي و ارائه اطلاعات هستند، تصريح کرد: مسئوليت اصلي در عرصه نظارت بر فعاليت هاي اقتصادي بر عهده نيروهاي انساني کارآمد و صاحب تجربه اي است که در ميدان عمل آبديده شده و مورد اعتماد اصناف قرار گرفته و اينک به عنوان نماينده اصناف و مشاغل مختلف به عضويت اتحاديه هاي صنفي درآمده اند.
رئيس جمهور همچنين از نقش آفريني مثبت بسيج اتحاديه ها و اصناف در راستاي تلاش براي ايجاد زنجيره امين تأمين و توزيع کالا قدرداني کرد.

 

وعده رئيس کل بانک مرکزي براي کاهش زمان ثبت سفارش تا تخصيص ارز
در اين نشست که علاوه بر جمع زيادي از اعضاي اتحاديه ها و اصناف، رئيس کل بانک مرکزي و وزراي صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي نيز حضور داشتند، دکتر فرزين در سخناني با تشريح تلاش هاي بانک مرکزي براي تسهيل و تسريع ثبت سفارش و تخصيص ارز به متقاضيان، گفت که به زودي زمان ثبت سفارش تا تخصيص ارز از حدود ۴۰ روز فعلي به ۷ تا ۱۰ روز کاهش خواهد يافت.
در اين نشست که ۱۶ نفر پيش از رئيس جمهور به ايراد سخن پرداختند، علاوه بر رئيس اتاق اصناف ايران، رؤساي اتحاديه توليدکنندگان نان هاي حجيم، اتحاديه مرکزي مرغداران تخمگذار، بنياد ملي گندمکاران، اتحاديه کشوري فروشگاه هاي زنجيره اي، اتحاديه طيور، اتحاديه خواربارفروشان، اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني، اتحاديه مشاوران املاک، يکي از اعضاي هيئت عالي نظارت بر اصناف، قائم مقام اتحاديه مرغداران گوشتي، نماينده کارآفرينان برتر زنان، هماهنگ کننده اتحاديه هاي مرتبط با بانوان و نماينده انجمن هاي صنفي گاوداران ايران در سخناني به تشريح ديدگاهها و مطالبات صنف خود پرداختند.
اجراي صحيح همه الزامات طرح مردمي سازي يارانه ها، تأمين به موقع ارز مورد نياز واردات نهاده هاي دامي، دريافت پول نهاده هاي دامي به شکل مدتدار، کمک به بهبود و ارتقاي شيوههاي توليد، واگذاري نظارت بر توليد و توزيع به تشکل هاي صنفي، اعطاي مشوق هاي صادراتي براي توليدات خانگي و روستايي، افزايش سهم کشاورزي در بودجه و برنامه ريزي، ايجاد پوشش تأمين اجتماعي براي کشاورزان، صيانت از اراضي کشاورزي، پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران، اصلاح، يکپارچه سازي و مدرن سازي نظام توزيع، تقويت و روزآمدکردن نظارت بر نظام تأمين و توزيع، حذف واسطه ها و دلالان و بهره گيري بيشتر از تجارب فعالان اقتصادي و بويژه اعضاي اتحاديه ها و اصناف در تصميم گيري هاي اقتصادي از جمله مسائل مطرح شده از سوي اعضاي تشکل هاي صنفي اقتصادي در اين نشست بود.

 

اخبار مرتبط:
گزارش تصویری دیدار رئیس جمهور با اصناف و بازاریان

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992