پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش محققان برای رمزگشایی از غول یخی منظومه شمسی

از دیرباز فضا برای بشر جذابیت داشته و همواره به‌دنبال رمزگشایی از آن بوده است، برای همین بشر با ارسال فضاپیما در تلاش است از رموز آسمان‌ها آگاه شود.

 

 

اورانوس سیاره هفتم خورشید سال ۱۷۸۱ کشف شد، فاصله متوسط این سیاره ۳ میلیارد کیلمومتر است؛ یک سال این سیاره معادل ۸۴ سال زمین و قطرش نیز ۴ برابر کره زمین است. اورانوس حداقل ۱۳ حلقه و قمر دارد این غول یخی در فاصله ۱۹ برابری کره زمین به دور خورشید می‌چرخد.

 

اتمسفر این سیاره عمدتاً از هیدروژن و هلیوم و مقدار کمی متان تشکیل شده برای همین نور آبی پراکنده می‌کند و از دور به رنگ آبی به نظر می‌رسد. به‌دلیل فاصله زیاد اورانوس تا خورشید دمای ابرهای این سیاره نیز منفی ۲۱۴ درجه سانتی‌گراد است.

 

 

اورانوس ۹۸ درجه انحراف دارد برای همین گویا چیزی به پهلوی آن اصابت کرده و این سیاره را به پهلو خوابانده است. به پهلو خوابیده شدن اورانوس باعث پیدایش طولانی‌ترین فصل‌ها در این غول یخی شده و هر فصل آن ۲۱ سال زمینی است.

 

اگر روزی بشر بتواند به سایر سیارات منظومه شمسی سفر کند در برخی از کرات به خاطر این که گازی هستند وقتی پای را از سفینه بیرون بگذارند ممکن است شوکه شوند چون سطح سیاره‌های گازی مانند مشتری، اورانوس، زحل و نپتون جامد نیست؛ این سیارات فقط هسته جامد و سنگی دارند و مانند توپ‌های بزرگی هستند که بخش اصلی آن‌ها از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است.

 

کمیته بررسی‌های دهه‌‌ای علوم سیاره‌ای و اختر زیست‌شناسی، مدارگرد و کاوشگر، اورانوس را به‌عنوان ماموریت سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ تعیین کرده است چون این سیاره یا همان غول یخی یکی از جذاب‌ترین سیاره‌های منظومه شمسی است.

 

در این ماموریت تعریف شده، یک کاوشگر به جو اورانوس ارسال می‌شود تا در خصوص منشاء فضای داخلی، حلقه‌ها و قمرهای این سیاره اطلاعات جدیدی به ما بدهد.

 

برخی از محققان نیز عقیده دارند که مطالعه این سیاره یخی می‌تواند به درک اجرامی که دور سایر ستارگان هستند کمک کند آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی آمریکا سند «مرور ۱۰ ساله» را چاپ کرده است که در آن خلاصه‌ای از مهم‌ترین مسائل سیارات و ماموریت‌های فضایی مطرح شده که ناسا تا حدودی توصیه‌های این آکادمی را دنبال کرده است.

 

در گزارشی از «مرور ۱۰ ساله» که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد ماموریت جمع‌آوری نمونه سنگ از مریخ و ماموریتی به مشتری و قمر آن به نام «یوروپا» را توصیه کرد؛ ماموریت جمع‌آوری سنگ توسط مریخ‌نورد «پشتکاری» در حال انجام است و ماموریت «یوروپا کلیپر» برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

 

 

فرصت‌های مناسبی برای پرتاب در ۲۰۳۱ و ۲۰۳۲ وجود دارد، فضاهواپیما می‌تواند از نیروی گرانشی اطراف مشتری استفاده کند و سفر به اورانوس را ۱۳ سال بکاهد. اورانوس سیاره عجیبی است چون محوری که دوره این سیاره می‌چرخد با صفحه‌ای که دور خورشید می‌چرخد موازی است. این سیاره یخی قمر و حلقه‌های زیادی دارد دانشمندان احتمال می‌دهند قمرهای اورانوس حاوی اقیانوس باشند برای همین این سیاره جذابیت دارد.

 

پروفسور فلچر می‌گوید: درک ما این است که یک پوسته یخی وجود دارد و نوعی اقیانوس آب نمک مایع در اعماق هست که ممکن است با هر ماده سنگی سیلیکاتی که در بستر این دریاها در تماس باشد یا نباشد. برای همین تکمیل اهداف مریخ‌نورد پرسیویرنس برای بازگرداندن سنگ از مریخ به زمین اهمیت دارد.

 

محققان به ناسا و دیگر آژانس‌های علمی توصیه دارند تا اجرام آسمانی که تهدیدی برای کره‌زمین هستند را ردیابی و شناسایی کنند این محققان بر دفاع از سیاره خاکی تاکید دارند چون در سال ۲۰۱۳ شهاب سنگی در چلیابینسک منفجر شد؛ این شهاب سنگ ۱۰ هزار تنی، ۴۴۵ کیلوتن انرژی آزاد کرد که در اثر آن هزار نفر مجروح شدند به همین جهت وجود اجرام آسمانی برای زمین و ساکنان این سیاره خطرناک هستند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992