پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پای لنگ نظارت بر توزیع اقلام شب عید قزوین

به گزارش خانه روشن به نقل از بازار؛ مرغ، گوشت، میوه و آجیل جزو اقلام مورد نیاز شب عید مردم محسوب می‌شوند که البته آجیل را از این فهرست به دلیل قیمت سرسام‌آور آن باید حذف کرد. با این حال حذف مرغ، گوشت و میوه به دلیل ارزش‌های غذایی و اهمیت‌ حیاتی آنها تقریباً نشدنی است.

 

 

با این حال این روزها وضعیت توزیع این اقلام هم در بازار شب عید قزوین چندان مناسب نیست و با توجه به گران شدن یک‌باره این محصولات به نظر می‌رسد همچنان تزریق‌های محدود کالاهای تنظیم‌بازاری در ایام شب عید و روزهای نوروز تنها راهکار دولت برای آرامش دادن به بازار این کالاهای اساسی است. بنابراین به نظر می‌رسد که همچنان دولت با شکل کلیشه‌ای بنا دارد بازار اقلام شب عید در قزوین را تنظیم کند.

 

 

صف‌های طولانی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم

یک شهروند قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها شاهد برخورد تحقیرآمیزی برای توزیع کالاهای اساسی ارزان‌قیمت در قزوین هستیم، گفت: برای نمونه در نمایشگاه‌ بهاره گوشت یخ‌زده را به قیمت پایین توزیع می‌کنند، اما محدودیت‌های عجیب و غریبی برای فروش آن می‌گذارند که منجر به ازدحام و صف‌های طولانی می‌شود.

 

 

حسن محمدی اضافه کرد: این روزها برای تهیه و توزیع میوه شب عید گرفتار بازار گران میوه در شهر قزوین هستیم و در شرایطی که برخی وانت‌بارها میوه را با نرخ مناسب عرضه می‌کنند، به یک‌باره شهرداری‌ هم به یاد ساماندهی وانت‌بارها می‌افتد و یک عامل مناسب برای تنظیم قیمت بازار میوه را از دسترس مردم خارج می‌کند خرید میوه از وانت‌بارها حتی اگر کیفیت خیلی‌بالایی نداشته باشد، عامل مناسبی برای تنظیم قیمت میوه محسوب می‌شود و اقشار ضعیف هم می‌توانند از این طریق به میوه مورد نیاز شب عید دسترسی پیدا کنند.

 

 

مجید معظمی دیگر شهروند قزوینی هم هنگام خرید از بازارچه میوه سپه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: هر ساله که به نوروز نزدیک می‌شویم، میوه‌فروشان بدون هیچ توجیهی فیتیله قیمت‌ها را بالا می‌کشند و هیچ خبری هم از نظارت بر بازار به ویژه در ایام بعد از تحویل سال نیست معلوم نیست تا چه زمان باید این قصه تکراری بازار بی‌ضابطه عید نوروز ادامه داشته باشد و تا کی مسئولان می‌خواهند با توزیع چند تن سیب و پرتقال در صف‌های طولانی بازار را سامان دهند؟

 

 

مرغ و گوشت به اندازه کافی داریم

اما فرمانده قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از ذخیره‌سازی کافی مرغ و گوشت منجمد برای نوروز خبر داد و گفت: همچنین با توجه به میزان جوجه‌ریزی صورت‌گرفته و میزان گوشت منجمد ذخیره‌سازی شده، نگران تأمین مرغ و گوشت شب عید نیستیم البته به دنبال تأمین ۵۰۰ تن گوشت قرمز منجمد برای بازار قزوین هستیم و در حال حاضر توزیع ۵۰ تن گوشت قرمز منجمد در استان را شروع کردیم.

 

 

محمدحسین عطائی به توزیع ۹ تن گوشت گوساله گرم بین قصابی‌ها برای تعادل بخشیدن به قیمت این محصول اشاره کرد و گفت: همچنین یناز روزانه گوشت مرغ در استان قزوین ۹۰ تن است که میزان توزیع ما در ماه جاری حدود ۳۰ تن بیشتر بوده است. در زمینه تخم مرغ هم روزانه ۲۲۰ تن مازاد تولید داریم که به استان‌های همسایه می‌رود.

 

 

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه بهاره و نمایشگاه توزیع کالاهای اساسی در قزوین ادامه داد: در این نمایشگاه‌ها کالاهای اساسی و ضروری مثل روغن نباتی، برنج، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ، خرما، ماهی ماکارونی، کنسرویجات، رب گوجه‌فرنگی، آجیل، شیرینی، کیک، کلوچه، شکلات، انواع نوشیدنی‌ها، لبنیات و حبوبات توزیع می‌شود.

 

 

توزیع ۴۴۰ تن سیب و پرتقال تنظیم‌بازاری در قزوین

مدیر تعاون روستایی قزوین هم از ذخیره‌سازی ۴۴۰ تن سیب و پرتقال برای توزیع در شب عید اشاره کرد و گفت: امسال هم مانند سال‌های پیش میوه شب عید به اندازه کافی ذخیره شده و به اعلام کمیته قیمت سیب ۳۱ هزار تومان و قیمت پرتقال ۲۰ هزار تومان تعیین شده است.

 

 

شهرام رحمانی با بیان اینکه قیمت‌های مصوب نسبت به بازار حدود ده الی بیست درصد کمتر است، افزود: توزیع میوه شب عید از ۲۵ اسفندماه در بازارچه‌های موقت عرضه مستقیم میوه شب عید در قزوین شروع می‌شود.

 

 

راه‌اندازی ۱۱ بازارچه موقت توزیع میوه شب عید در قزوین

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از راه‌اندازی ۱۱ بازارچه موقت توزیع میوه شب عید در شهر قزوین خبر داد و گفت: این بازارچه‌ها به صورت موقت تحویل سازمان تعاون روستایی می‌شوند تا میوه شب عید را با نرخ تنظیم بازاری بین مردم توزیع کند.

 

 

اصغر اللهیاری کشمرزی افزود: همچنین برای راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی میوه و تره‌بار هم اداره‌کل راه و شهرسازی دو زمین در اختیار ما قرار داده که یکی از این بازارچه‌ها در بلوار نخبگان و دیگری در شهرک مینو در احداث خواهد شد که میزان پیشرفت فیزیکی احداث بازارچه دائمی شهرک مینو در حدود ۷۰ درصد است.

 

 

تشدید نظارت بر بازار کالاهای اساسی در قزوین تا پایان ماه مبارک رمضان

در حوزه نظارت‌ هم تمهیداتی از سوی دستگاه‌های اجرایی اندیشیده شده که در این میان وظیفه اصلی هدایت این نظارت‌ها به عهده سازمان صمت است که دبیر ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی استان قزوین است.

 

 

عزیزالله افضلی رئیس سازمان صمت استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح از فجر تا فطر گفت: نظارت بر بازار اقلام عمومی و کالاهای اساسی از دهه فجر آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و در این راستا با متخلفان حوزه توزیع اقلام شب عید به صورت ویژه برخورد می‌شود. در این راستا گشت مشترکی بین سازمان صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات ایجاد شده و در صورت بروز تخلف حتی با مسئولان اتحادیه‌های صنفی هم برخورد می‌شود.

 

 

پلمب ۷۶ واحد صنفی

مدیرکل تعزیزات حکومتی قزوین هم با بیان اینکه ۹۵.۳ درصد کل پرونده‌های تعزیراتی مربوط به بخش کالا و خدمات است، ادامه داد: از ۹ هزار و ۶۰۵ پرونده تخلف تشکیل شده، ۹ هزار و ۱۵۴ پرونده در حوزه کالا و خدمات تشکیل شده که به ۹ هزار و ۱۲۸ ففره از پرونده‌های کالا و خدمات رسیدگی و احکام لازم برای آنها صادر شد و در نهایت بیش از ۴۸۱ میلیارد ریال جریمه نقدی برای واحدهای متخلف در بخش کالا و خدمات صادر شده است.

 

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین درباره میزان پلمب واحدهای صنفی و بهداشتی متخلف در ۱۱ ماهه امسال گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری ۷۶ واحد صنفی متخلف در استان قزوین را پلمب و تعطیل کردیم و در ضمن برای ۲۴۲ واحد صنفی هم پلاکارد اعلام تخلف نصب کردیم.

 

 

حسن‌پور با بیان اینکه ۲۸ پرونده رسیدگی نشده در سال جاری باقیمانده است، تصریح کرد: در مجموع در سال جاری حدود ۱۰۷ میلیارد ریال جریمه از واحدهای متخلف استان قزوین وصول کردیم که بخشی از وصول جریمه مربوط به پرونده‌های سال قبل بوده است.

 

 

لزوم ساماندهی وضعیت عرضه نان در نوروز

استاندار قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار هم بر لزوم ساماندهی وضعیت عرضه نان در شب عید تأکید کرد و گفت: نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها باید طوری باشد که نان به وفور در روزهای نوروز پیدا شود و با مشکلات سال‌های قبل روبه‌رو نشویم.

 

 

محمدمهدی اعلایی بر لزوم توزیع نان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها در ایام نوروز تأکید کرد و گفت: در روزهای نوروز نان را به صورت بسته‌بندی‌شده در فروشگاه توزیع خواهیم کرد تا مردم و به ویژه مسافران نوروزی مشکلی برای تهیه نان نداشته باشند و در ضمن فهرست نانوایی‌های فعال در نوروز هم منتشر می‌شود همچنین میوه ذخیره‌شده هم طوری توزیع خواهد شد تا به دست جامعه هدف برسد و بتواند اثر واقعی در تعدیل و تنظیم قیمت‌ها داشته باشد.

 

 

با این همه به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند منجر به ایجاد تحول اساسی در توزیع اقلام شب عید شود، راه‌اندازی پلت‌فرم‌های مجازی به تعداد فراوان و ایجاد رقابت بین آنها برای عرضه محصولات باکیفیت و ارزان است که با وجود شعارها درباره هوشمندسازی فرآیند تنظیم بازار همچنان توجه به این حوزه در بین مسئولان اندک است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992