پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=38889

Raid چیست؟ تکنولوژی جدید ذخیره‌سازی اطلاعات

آیا می‌دانید تکنولوژی raid چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟ چند سالی است که برای افزایش اطمینان و سرعت دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات از تکنولوژی Raid استفاده می‌شود. در این نوع از سیستم‌ها حداقل دو هارد دیسک به‌صورت موازی با هم به‌کار گرفته می‌شوند تا یک کل منسجم را تشکیل دهند. در این مقاله قصد داریم raid و انواع آن را بررسی کنیم. اگر به‌دنیای تکنولوژی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده‌ها علاقه دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید!

تکنولوژی Raid؛ تبدیل چند هارد دیسک به یک مجموعه واحد
واژه Raid مخفف عبارت انگلیسی «Redundant Array of Independent Disks» به‌معنای آرایه اضافی از دیسک‌های مختلف است. هدف این تکنولوژی جدید ایجاد یک کل واحد و منسجم از حداقل دو یا چند هارد دیسک مستقل است. به بیان ساده، با قرار دادن چند دستگاه هارد در کنار یکدیگر و تبدیل آن‌ها به یک هارد واحد، Raid پیاده‌سازی می‌شود. سیستم عامل نیز این مجموعه را به‌عنوان یک منبع واحد در نظر خواهد گرفت.

اتصال این هاردها به یکدیگر به صورت نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری انجام خواهد شد که در‌واقع همان تکنولوژی Raid است. raid از دو تکنیک آینه‌سازی (Mirroring) و نواربندی (Striping) استفاده می‌کند. در تکنیک اول اطلاعات روی بیشتر از یک دیسک کپی می‌شوند و در نواربندی نیز فضای ذخیره‌سازی به واحدهایی از یک سکتور تا چند مگابایت تقسیم خواهند شد. این تکنولوژی درست مانند یک فضای ذخیره‌سازی و نرم افزار ابری، سرعت، کارایی و امنیت ذخیره داده‌ها را افزایش داده است.

تکنولوژی Raid؛ تبدیل چند هارد دیسک به یک هارد واحد
مزایای تکنولوژی Raid در دنیای فناوری اطلاعات
اکنون که متوجه شدید raid چیست، بهتر است با مزایای این سیستم نیز آشنا شوید. استفاده از تکنولوژی Raid در فضاهای ذخیره‌سازی اطلاعات، مزایای متعددی دارد. اما مهم‌ترین مزایای این سیستم عبارت‌اند از:

افزایش امنیت: از آن‌جایی که اطلاعات و داده‌ها در دو هارد یا بیشتر ذخیره می‌شوند، اگر هارد خراب شود، کاربر هم‌چنان به اطلاعات دسترسی خواهد داشت. این ویژگی‌، نشان‌دهنده امنیت بالای تکنولوژی Raid است.
افزایش کارایی: با استفاده از Raid کاربران می‌توانند اطلاعات را به دو بخش تقسیم کرده و هر کدام را در یک هارد ذخیره کنند؛ بنابراین توانایی دسترسی به داده‌ها و کارایی اطلاعات افزایش می‌یابد.
افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی: در این سیستم‌ها دو یا چند هارد دیسک با هم ادغام می‌شوند؛ بنابراین فضای ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد.
سرعت ذخیره اطلاعات نیز توسط raid افزایش خواهد یافت. البته امروزه بسیاری از شرکت‌ها، به‌جای استفاده از دستگاه‌های فیزیکی ذخیره‌سازی مانند هارد، اطلاعات خود را در فضای ابری ذخیره می‌کنند. خلق این فضا، باعث ایجاد بهترین نرم افزار حسابداری ابری بری کسب‌و‌کارها شده که امنیت، سرعت و ظرفیت ذخیره‌ داده‌های مالی شرکت‌ها را به‌مراتب افزایش داده است.

بررسی مزایای تکنولوژی Raid
آشنایی با انواع و سطوح raid در سیستم عامل
آیا می‌دانید انواع raid چیست و این سیستم چه سطوحی دارد؟ تکنولوژی raid انواع و سطح‌بندی‌های مختلفی دارد. در این بخش ابتدا انواع raid را به‌طور خلاصه معرفی می‎‌کنیم و سپس درباره سطوح مختلف این تکنولوژی ذخیره‌سازی توضیح می‌دهیم. انواع raid عبارت‌اند از:

Raid استاندارد
Raid ترکیبی
Raid غیر‌استاندارد
هر کدام از سطوح raid در سیستم عامل، جزئی از این دسته‌ها هستند و کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. برای مثال، امنیت برخی از سطح‌ها بالاتر از سطوح دیگر است. این موضوع در نرم‌افزارهای حسابداری ابری نیز صدق می‌کند. معمولا برنامه‌های حسابداری ابری رایگان، امکانات کمتری نسبت از نرم‌افزاری پولی و معتبرتر دارند. در ادامه این مقاله، با توضیح سطوح مختلف raid با تفاوت انواع این تکنولوژی بیشتر آشنا خواهید شد.

Raid 0 چیست؟ ساده‌ترین سطح Raid
ساده‌ترین سطح و نوع raid، تکنولوژی raid 0 است که معمولا روی بسیاری از سیستم عامل‌ها وجود دارد. اگر دو هارد دیسک به‌صورت دینامیک و استریپ به هم متصل شوند، از این حالت raid استفاده شده است. در این سطح، همه هاردها به‌صورت متوالی به یکدیگر وصل می‌شوند (بدون هارد رزرو و جایگزین) و سرعت raid را افزایش می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها در کنار ذخیره‌سازهایی مانند فضای ذخیره سازی رایگان (مثلا گوگل درایو)، از raid 0 نیز در سیستم عامل‌های خود استفاده می‌کنند.

Raid 1 چیست؟ یکی از امن‌ترین سطوح Raid
Raid 1 یکی از امن‌ترین سطوح raid محسوب می‌شود؛ چرا که در این مدل نیمی از هاردها، هاردهای رزرو آنلاین برای نیمی دیگر هستند؛ بنابراین تعداد هارد دیسک‌ها در این مدل زوج در نظر گرفته می‌شود. در‌واقع، در هنگام کپی یک فایل در هارد اصلی، یک نسخه پشتیبان نیز روی هارد رزرو ذخیره خواهد شد. این قابلیت درست مانند ویژگی‌های فضای ابری است که در آن اطلاعات در چند مکان مختلف ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید برای آشنایی با کاربردهای فضای ابری، مقاله «کاربرد رایانش ابری» را مطالعه کنید.

Raid 2 چیست؟ یکی از مدل‌های Raid غیر‌استاندارد
Raid 2 یکی از انواع غیر‌استاندارد raid است که به‌دلیل اجرای دشوار و هزینه بالا تقریبا منسوخ شده است. این مدل از کد Hamming برای اصلاح خطاها و از نواربندی در دیسک‌ها برای تامین امنیت داده‌ها از ECC استفاده می‌کند.

بررسی تکنولوژی Raid 3 و Raid 4
در سطح raid 3 نیز از نواربندی و یک هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات Parity استفاده می‌شود. در این مدل نیز می‌توان خطاها را با استفاده از تکنیک ECC تشخیص داد و برطرف کرد. Raid 4 شباهت فراوانی به raid 3 دارد. در‌واقع تفاوت اصلی این دو مدل، نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات است. Raid 4 برای پیاده‌سازی شدن به حداقل سه دستگاه هارد دیسک مستقل نیاز دارد.

Raid 6 و Raid 5 چیست؟
در مدل raid 5 اطلاعات با تکنیک Mirroring و در حداقل سه هارد دیسک ذخیره می‌شوند. همچنین، با استفاده از یک کد Parity می‌توان امنیت و کارایی اطلاعات را افزایش داد تا بتوان آن‌ها را بازیابی کرد. امروزه در بسیاری از سیستم‌های Workstation خانگی یا اداری از این مدل استفاده می‌شود. تکنولوژی raid 6 نیز درست مانند raid 5 است؛ با این تفاوت که تعداد هارد رزرو آفلاین در این مدل به دو عدد افزایش می‌یابد. بدین ترتیب، امنیت raid 6 نسبت به سطح قبل بالاتر خواهد بود.

تکنولوژی raid 10؛ یکی از انواع raid‌های ترکیبی
مدل raid 10 ترکیبی از دو حالت raid 0 و raid 1 است. برای مثال، اگر ۶ هارد دیسک داشته باشیم، این دستگاه‌ها با یکدیگر یک raid 1 تشکیل می‌دهند و تعداد سه هارد نیز به‌صورت raid 0 در می‌آیند تا سرعت نوشتن روی این سیستم افزایش یابد.

تکنولوژی Raid 50 چیست؟ ترکیب دو حالت raid 0 و raid 5
این سطح نیز ترکیب دو حالت raid 0 و raid 5 است. در این مدل‌ها ابتدا همه هاردها به چند بخش کوچک تقسیم شده و به‌صورت Raid 5 تنظیم می‌شوند. سپس همه raid 5‌ها نیز به شکل raid 0 تنظیم می‌شوند تا دسترسی به همه دستگاه‌های هارد دیسک فراهم شود.

امروزه همه این سطوح کاربردهای خاص خود را در فضاهای ذخیره‌سازی مختلف دارند. اما نوع دیگری از فضای ذخیره‌سازی، رایانش ابری است که امروزه بسیاری از کسب‌و‌کار به استفاده از آن روی آورده‌اند. در مدل فضای ذخیره‌سازی ابری، اطلاعات و داده‌ها به‌صورت آنلاین در سرورهای ابری ذخیره می‌شوند تا امکان دسترسی به آن‌ها از هر مکان و در هر زمانی فراهم باشد.

ذخیره‌سازی داده‌های مالی و انجام امور حسابداری با نرم‌افزار حسابداری ابری سپیدار
در این مقاله به‌طور کامل بررسی کردیم که raid چیست و چه انواعی دارد. از میان انواع raid، فقط raid 0 سرعتی مشابه با هاردهای SSD دارد. معمولا کارایی raidها نیز از SSD یا فضای ابری کمتر است. اما امروزه با روی کار آمدن سرورهای ابری، استفاده از نرم‌افزارهای ابری نیز بسیار متداول شده است. این نرم‌افزارها امکان انجام دقیق امور حسابداری و ذخیره داده‌های مالی در فضای ابری (به‌صورت آنلاین) را فراهم می‌کنند. سپیدار سیستم بهترین نرم‌افزار مالی ابری را برای مخاطبان خود طراحی کرده است؛ با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید در هر کجای دنیا و در هر زمان به اطلاعات مالی کسب‌و‌کار خود دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول
Raid چیست؟
واژه Raid مخفف عبارت انگلیسی «Redundant Array of Independent Disks» به‌معنای آرایه اضافی از دیسک‌های مختلف است. هدف این تکنولوژی جدید ایجاد یک کل واحد و منسجم از حداقل دو یا چند هارد دیسک مستقل است.

مزایای تکنولوژی Raid در دنیای فناوری اطلاعات چیست؟
افزایش امنیت، افزایش کارایی، افزایش ظرفیت ذخیره سازی

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992