پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

افزایش نرخ سود بانکی بر بورس چه اثری می‌گذارد؟

این روزها حال بازار سرمایه ناخوش است، به خصوص پس از سنگین‌ترین ریزشی که در روز یک‌شنبه گذشته در بورس رقم خورد و حالا به نوعی، از قهر حقیقی‌ها با بازار سخن به میان می‌آید.

 

 

در این فضا، حالا خبر آمده که دولت تصمیم به افزایش نرخ سود بانکی گرفته و احتمالا این تصمیم، تاثیراتی روی بازار خواهد داشت. براساس تصمیم جدید بانک مرکزی، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه ساله ۲۲.۵ درصد شد.

 

 

آخرین اصلاحات سود بانکی به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ برمی‌گردد و با اینکه تاکنون تغییری نکرده، اما برخی از بانک‌ها بدون مجوز بانک مرکزی نسبت به افزایش سود بانکی اقدام کردند که با واکنش بانک مرکزی مواجه شد و با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی در شهریورماه، علاوه بر تاکید بر لزوم پایبندی بانک‌ها به نرخ سود مصوب ۱۸ درصدی، به مدیران بانک‌های متخلف هشدار داد که در صورت ادامه پرداخت سودهای بیشتر، آنها را به هیات انتظامی بانک‌ها معرفی می‌کند.

 

 

کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که نرخ سود بانکی یکی از مهم‌ترین موارد تاثیرگذار روی بورس است؛ چراکه بانک‌ها یک بازار بدون ریسک برای کسب سود هستند و افزایش سود باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دیگر سرمایه خود به بورس نیاورند و سرمایه خود در بانک و با سود بیشتری سرمایه‌گذاری کنند.

 

 

در این شرایط و با توجه به تصمیمات جدید بانک مرکزی در رابطه با نرخ سود بانکی، این سوال مطرح است که‌ بازار سرمایه به چه سمتی خواهد رفت؟

 

 

نرخ سود بانکی کمتر از انتظار سهامداران بالا رفت
در همین خصوص، مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش گه وضعیت بورس را با توجه به سیاسیت‌های جدید بانک مرکزی و افزایش نرخ سود چطور ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید: نرخ سود بین بانکی یک ابزار مهم اقتصادی محسوب می‌شود که بانک مرکزی برای سیاست. گذاری‌های پولی خود از این ابزار برای کنترل و کاهش سرعت رشد تورم در میان مدت استفاده می‌کند.

 

 

وی می‌افزاید: افزایش و یا کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند اثرات عدیده‌ای بر جریان اقتصادی کشور داشته باشد. بازار بورس و اوراق بهادار نیز از تاثیرات این ابزار پولی بی‌بهره نیست.

 

 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: در شرایط عادی که بازار بورس نسبت به تورم فاصله زیادی نداشت، می‌توان گفت که این کار باعث تاثیر شدیدی بر بازار بورس و سهام دارد، چراکه کاهش رشد اقتصادی منجر به کاهش رشد سودآوری و در نتیجه قیمت‌های پایین‌تر سهام می‌شود. از طرفی افزایش نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه‌داران، دارایی‌های خود را به بانک منتقل کنند تا از این طریق سود بیشتری دریافت کنند و این باعث کاهش نقدینگی در بورس و رکود بازار سهام می‌شود.

 

 

عبدالحمیدی ادامه می‌دهد: اما افزایش نرخ بهره برای بازار ما در این شرایط زیاد تاثیری نخواهد گذاشت، چون افزایش به مراتب پایین از انتظارات فعالان بازار سرمایه بوده و اتفاقا می‌تواند خیال بازار رو برای رقم‌های بالاتر راحت کند و به زودی این افزایش فراموش شود.

 

 

وی متذکر می‌شود: در هر صورت به عقیده من افزایش نرخ سود هنوز هم به اندازه سودهای جذاب بدون ریسک بعضی از صندوق‌های درآمد ثابت موجود در بازار نیست.

 

 

اصلاح بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در پاسخ به این پرسش که اصلاح بازار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ می‌گوید: بازار سهام به سبب نامعلوم بودن افق پیش روی سیاسی خود و از طرفی مشخص نشدن بودجه جدید در این روزها بسیار بلاتکلیف عمل کرده است.

 

 

وی می‌افزاید: این رویکرد بازار به آن معناست که در شرایط کنونی به سبب ابهام فعالان اقتصادی نسبت به آینده، بورس نیز رویکرد معینی درباره سرمایه‌گذاری حتی در کوتاه‌مدت ندارد.

 

 

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: به نظر با تعیین و تکلیف این موضوع و ثابت شدن سیاست‌های بانک مرکزی برای نرخ سود بین بانکی، می‌توان به پایان این روند در بورس خوشبین بود.

 

 

بهترین استراتژی در این شرایط برای سهامداران چیست؟
عبدالحمیدی متذکر می‌شود: سهامدارات نباید با دارایی‌های خود احساسی و هیجانی رفتار کنند. آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار دارند، باید همه جوانب را قبل از ورود بررسی کنند و سپس در زمان و موقعیت مناسب وارد شوند و اگر دانش این کار را ندارند از افراد و شرکت های متخصص کمک بگیرند و خودشان به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

 

 

وی تصریح می‌کند: بهترین گزینه برای این افراد شرکت‌های سبدگردانی و صندوق های سرمایه‌گذاری است اما در مورد افرادی که در بازار هستند، این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سهامداران به منابع مالی خود در کوتاه مدت نیاز دارند یا خیر؟

 

 

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: سهامداران در صورتی که دید کوتاه‌مدتی دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند و در صورتی که دید بلندمدتی دارند، باید کمی صبر کنند تا روند بازار مشخص شود.

 

 

وی تاکید می‌کند: مهمترین مشکل سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی نبود دانش مدیریت سرمایه برای اکثر سهامدارها است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992