پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=37742

به کدام کشورها مبل صادر می کنیم؟ / صادرات ۱۰۱ میلیون دلاری صنعت مبلمان

بی آزار معاون امور نمایشگاهی ارزش صادرات صنعت مبلمان را در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: مقدار صادرات این حوزه در سال ۹۹ تنها ۵۳ میلیون دلار بوده است.

علی مغانلو دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنایع چوب ایران امروز در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین‌آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار محصولات و کالاهای صنعت مبلمان صادر شد که به‌اندازه جمع صادرات سال ۱۴۰۰ بوده است

به گفته او، این میزان صادرات شامل بیش از ۶۲۳ هزار مترمکعب نئوپان به ارزش ۱۷.۸ میلیون دلار، صادرات تخته‌ام دی ای و اچ‌دی‌اف به میزان ۱۵۶ هزار مترمکعب و ارزش بیش از ۵۰ میلیون دلار و صادرات انواع مبل به میزان ۱۱ هزار و ۶۵۹ تن به ارزش ۳۲.۹ میلیون دلار بوده است.

این مقام صنفی بیان داشت: در زمینه‌ ام دی اف شاهد رشد بیش از ۸۰ درصدی صادرات هستیم، زیرا تا اسفند پارسال صادرات آن ممنوع بود و پس از آن آزاد شد.

وی گفت: در زمینه نئوپان شاهد کاهش صادرات هستیم، زیرا روسیه پس از اعمال تحریم‌های بین‌المللی با دامپینگ قیمتی محصولات خود را ارزان‌تر از به بازارهای هدف ایران همانند کشورهای CIS از جمله ازبکستان و قزاقستان صادر کرد.

مغانلو خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان بسیار خوبی در کشور داریم که طرح‌های توسعه‌ای خوبی نیز تعریف کرده‌اند و با توسعه کیفی محصولات می‌توان فرصت‌های صادراتی بیشتری نیز برای این صنعت پیدا کرد.

حضور چینی ها و روس ها در نمایشگاه

در این نشست همچنین “حامد بی‌آزار” معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران گفت: این نمایشگاه در سال جاری در مساحت ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع برگزار خواهد شد که در مقایسه با نمایشگاه سال گذشته ۷۰ درصد رشد دارد.

وی از حضور ۱۹۹ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی و نمایندگی‌های داخلی آنها در فضایی به وسعت ۳۱۵ مترمربع حضور خواهند یافت.

به گفته او، در این نمایشگاه شاهد حضور شرکت هایی از کشورهای چین و روسیه و نمایندگان شرکت های ترک و ایتالیایی خواهیم بود.

بی‌آزار، ارزش صادرات این صنعت در سال ۱۴۰۰ را ۱۰۱ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: مقدار صادرات این صنعت در سال ۹۹ تنها ۵۳ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان، قزاقستان، قطر، روسیه، بلغارستان و آفریقای جنوبی انجام شده است.

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال برای حضور ۱۵ نفر هیئت‌های تجاری از کشورهای بلاروس، عراق، افغانستان و ازبکستان برنامه‌ریزی‌شده است، همچنین نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی به‌ویژه در زمینه آشنایی با بازارهای صادراتی کشورهای هدف در جریان برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

۸درصد اشتغال کشور در صنعت مبلمان

در ادامه این نشست حسین نوروزی دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اظهار داشت: بیش از هشت درصد اشتغال کشور در این صنعت وجود دارد و یکی از بزرگ‌ترین صنایع کوچک و متوسط ایران به شمار می‌رود.

او یادآور شد: تا ۱۰ سال پیش سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون دلار واردات مبل به کشور انجام می‌شد، اما باهمت اتحادیه‌ها و انجمن‌ها و همراهی وزارت صمت، صنایع در این حوزه رشد داشتند و واردات کاهش یافت و تقریبا وارداتی نداریم.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: تا قبل از تحریم‌های ترامپ، بسیاری کشورها از جمله آلمانی‌ها معتقد بودند که ایران می‌تواند به قطب صنعت مبلمان در منطقه تبدیل شود و هم اکنون کارخانه‌ها ما با آخرین فناوری‌های روز جهان مشغول فعالیت هستند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خسارت قطعی های برق به این صنعت، گفت: دولت قول حمایت در این خصوص را داده بود اما تا حالا هیچ اتفاقی در اینباره رخ نداده است. ضمن اینکه در صنایع بزرگ معمولا از ژنراتورهای برق در زمان قطعی های برق استفاده می شود و خسارت آنها به نوعی کاهش می یابد. اما در صنایع کوچک چنین امکاناتی وجود ندارد، بیشتر از سایر بخش ها از کمبود انرژی متضرر شده اند اما کسی توجهی به آنها نمی کند.

گقتنی است بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چوب، مواد اولیه، ماشین‌آلات، یراق و تجهیزات مبلمان و صنایع وابسته از نهم لغایت دوازدهم بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992