پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=37578

مظاهری:
نقدینگی در دو سال دولت رییسی صد در صد اضافه شده

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به رشد دو برابری نقدینگی در دولت رئیسی و گفت: دولت باید برای مهار تورم از رشد نقدینگی بیجا جلوگیری کند.
طهماسب مظاهری در خصوص وضعیت نرخ ارز گفت: قیمت هر کالایی در بازار باید بر اساس قانون عرضه و تقاضا تعیین شود و ارز هم مثل خودرو یا سکه و هر کالایی از این قاعده مستثنی نیست.

 

 

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: در یک زمان تقاضای ارز اقتصادی نیست و از جنس حفظ ارزش دارایی است.

 

 

به گفته مظاهری وقتی ارزش پول مردم در حال از بین رفتن است، عقل طبیعی و اقتصادی و فطری هر انسان می‌خواهد ارزش دارایی را حفظ نماید.

 

 

وی حفظ ارزش دارایی را بر اساس فطرت هر انسانی عنوان کرد و افزود: هر کس راه حلی متناسب با ابتکار و سلیقه خود پیدا می‌کند. کسی طلا و ملک و دیگری موبایل یا ارز خریداری می‌کند.

 

 

مظاهری ادامه داد: در این بین باید اقدامی صورت داد تا از بحران نجات پیدا کنیم و لذا باید بدانیم نقدینگی موجب قدرت خرید می‌شود.

 

 

این اقتصاددان با اشاره به این که باید رشد نقدینگی را کنترل نمود تا از رشد تولید فزونی نگیرد، خاطرنشان کرد: وقتی رشد نقدینگی سالی ۳۰ درصد فزونی گیرد و رشد تولید ناخالص داخلی هم سه تا پنج درصد باشد، مابه تفاوت این دو، قدرت خریدی پدید می‌آورد که تورم را درپی خواهد داشت و بخشی از این تورم بر روی ارز سوار می‌شود.

 

 

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت احمدی نژاد نقدینگی ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که در انتهای آن دوره حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان شد.

 

 

در دولت روحانی رقم نقدینگی بیش از سه هزار هزار میلیارد تومان شد و در دولت رییسی این رقم تا اسفند پیش رو به ۶ هزار هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

 

مظاهری ادامه داد: نقدینگی در دو سال دولت رییسی صد در صد اضافه شده و تولید ناخالص تا ۸ درصد فزونی گرفته و مشخص است که همه کالاها و نه فقط ارز گران می‌شود.

 

 

وی درباره راهکار گفت: دولت باید از رشد نقدینگی بیجا جلوگیری کند و همه دولت‌ها هم در سراسر دنیا ابزار موجود را در اختیار دارند و می‌توان تجربه دیگر کشورها را دید که چگونه تورم و نقدینگی را کنترل می کنند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992