پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=36530

زمین از فضا چه شکلی‌است؟+عکس‌ها

زومیت : در دهه‌های اخیر، مدارگردهای زمین و فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سکونت داشته‌اند، دید کاملا جدیدی از سیاره‌مان ارائه داده‌اند. از نورهای عجیب آبی و پیچش دریای نقره‌ای تا آتشفشان‌های زیردریایی و کوه‌های یخی سرگردان.

در سال ۲۰۲۲ قاب‌های جذابی از مناظر زیبای زمین از فضا ثبت شده‌اند. در این مقاله بعضی از زیباترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

در دهه‌های اخیر، مدارگردهای زمین و فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سکونت داشته‌اند، دید کاملا جدیدی از سیاره‌مان ارائه داده‌اند. از نورهای عجیب آبی و پیچش دریای نقره‌ای تا آتشفشان‌های زیردریایی و کوه‌های یخی سرگردان. در ادامه شماری از زیباترین تصاویر زمین از فضا به انتخاب سایت livescience را که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده‌اند، معرفی می‌کنیم.

دریاچه‌های رنگارنگ سه‌گانه

ماهواره لندست ۸، متعلق به ناسا و سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، تصویری با رنگ واقعی از دریاچه‌های سه‌گانه در «دره‌ی کافتی بزرگ» در اتیوپی ثبت کرده است.

رنگ آبی تیره‌ی دریاچه‌ی شالا (سمت چپ)، نتیجه‌ی عمق زیاد آن است. بیشترین عمق این دریاچه تقریبا ۲۶۶ متر است. دریاچه‌ی آبیجاتا (مرکز) با بیشترین عمق ۱۴ متر، بخاطر شکوفایی جلبک‌های فوتوسنتز کننده به رنگ سبز دیده می‌شود. دریاچه‌ی لانگانو (سمت راست) نیز رنگ خود را از رسوباتی که توسط رودها از کوهستان مجاور می‌آیند، می‌گیرد.

شگفتی تفاوت رنگ‌های این دریاچه‌ها با دانستن این نکته که هر سه‌ی آن‌ها زمانی بخشی از پهنه‌ی آبی باستانی واحدی به نام دریاچه گالا بوده‌اند، دو چندان می‌شود.

فوران زیردریایی شارکانو

ماهواره لندست ۹ تصویر شگفت‌انگیزی از ستون فوران زیردریایی آتشفشان کاواچی، واقع در جنوب غربی اقیانوس آرام ثبت کرده است. قله این آتشفشان ۲۰ متر زیر سطح دریا قرار دارد.

پژوهشگران طی سفر اکتشافی به کاواچی در سال ۲۰۱۵ دریافتند با وجود سابقه‌ی فعالیت این آتشفشان، دهانه‌ی آن سکونتگاه کوسه‌های سرچکشی (Sphyrna sp.) و کوسه‌های ابریشمی (Carcharhinus falciformis) است. به نظر می‌رسد فوران‌های پیشین که دست‌کم از سال ۱۹۳۹ اتفاق افتاده‌اند، منابع غذایی لازم را برای شکل‌گیری زیست‌بوم دریایی پیرامون این آتشفشان فراهم کرده‌اند.

در گذشته، پژوهشگران حضور کوسه‌ها در این دهانه‌ی آتشفشانی را باعث ایجاد پرسش‌هایی درباره بوم‌شناسی آتشفشان‌های فعال زیردریایی و محیط‌های نامساعدی که جانوران بزرگ دریایی می‌توانند در آن زندگی کنند، دانسته بودند.

جفت حباب‌های نورانی آبی عجیب

فضانوردی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، تصویری از زمین ثبت کرده که دو حباب نورانی آبی‌رنگ در جو سیاره دیده می‌شوند. به شکل غیرمنتظره‌ای، این دو پدیده با یکدیگر ارتباطی ندارند و فقط به طور اتفاقی در یک زمان روی داده‌اند.

حباب اول که در پایین تصویر دیده می‌شود، آذرخشی بزرگ است که در میان حفره‌ای بین ابرها ایجاد شده است. این شرایط باعث درخشش دیواره این ساختار ابری به شکل حلقه‌ای نورانی شده است.

حباب نوری دوم که در بالای تصویر قرار دارد، نتیجه‌ی شکست نور ماه است. جهت‌گیری قمر طبیعی زمین، نسبت به ISS، باعث می‌شود نور خورشید که توسط ماه بازتاب شده، از میان جو زمین عبور کند و به این حباب نوری با هاله روشن تبدیل شود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992