پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خوابی که ژنرال بی‌رحم روس برای اوکراین دیده است

علی‌رغم حملات سنگین موشکی روسیه علیه پایتخت اوکراین، تحلیلگران تردید دارند مسکو بتواند حمله زمینی جدیدی را در اوایل سال آینده علیه کیف انجام دهد. زیرا روس‌ها پس از ۱۰ ماه مبارزه، آمادگی لازم را نداشته و دچار فرسایش شده‌اند.

 

 

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، مقامات اوکراینی روز جمعه گفتند کی‌یف یکی از بزرگ‌ترین حملات موشکی که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین با آن مواجه شده را با موفقیت دفع کرده است. پدافند هوایی اوکراین توانست ۳۷ موشک از حدود ۴۰ موشکی را که وارد حریم هوایی شهر شده بود را سرنگون کند.

 

 

رئیس نیروهای مسلح اوکراین نیز گفت ۶۰ موشک از ۷۶ موشک شلیک شده به اهداف زیرساختی در سراسر کشور را متوقف کردند. نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که موشک‌های کروز روسی از ناوچه آدمیرال ماکاروف در دریای سیاه و موشک‌های کروز کِی‌اِچ -۲۲ از بمب‌افکن‌های دوربرد تی‌یو -۲۲اِم۳ بر فراز دریای آزوف شلیک شدند.

 

 

ژنرال زالوژنی، فرمانده کل اوکراین نیز این هفته اعلام کرد که انتظار دارد روسیه در ماه‌های اول سال ۲۰۲۳ حمله جدیدی آغاز کند.

 

 

روس‌ها در حال تدارک حدود ۲۰۰ هزار نیروی جدید هستند. زالوژنی به مجله اکونومیست گفت: من شک ندارم که آنها بار دیگر به کیف حمله خواهند کرد.

 

 

او گفت: حمله بزرگ روسیه ممکن است در فوریه، یا در بهترین حالت در مارس و در بدترین حالت در پایان ژانویه رخ دهد.

 

 

اگرچه روسیه ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره را از سپتامبر تا اکتبر اعزام کرده، به نظر کارشناسان نظامی بعید است که نیروهای جدید مسکو به اندازه کافی آموزش‌دیده یا مجهز بوده تا آماده حمله جدیدی علیه کیف باشند. اولین تلاش پوتین در فوریه و مارس به لطف پدافند مستحکم اوکراین، و به همراه مشکلاتی از جمله تدارکات، اطلاعات عملیات و رده‌های فرماندهی روس‌ها، با تحقیر شکست خورد.

 

 

الکساندر خمچیخین، تحلیلگر نظامی مستقل روس به خبرگزاری فرانسه گفت: چنین حمله‌ای چندان محتمل به نظر نمی‌رسد، اما در عین حال غیرممکن هم نیست.

 

 

مایکل کوفمن، کارشناس نظامی آمریکا نیز توانایی روسیه برای انجام یک حمله را نسبتاً بعید ارزیابی کرد. او گفت: در حال حاضر عملکرد ارتش روسیه بسیار بر واحد توپخانه متکی است؛ اما آنها با محدودیت مهمات روبرو هستند.

 

 

همچنین کاخ سفید هم تردید دارد که مسکو توانایی انجام یک ضد حمله متمرکز بر کیف را داشته باشد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر تحرکات قریب‌الوقوع علیه کیف نمی‌بینیم.

 

 

سرگئی سوروویکین، ژنرال بی‌رحم روس
توانایی‌های نظامی آینده روسیه در اوکراین تا حد زیادی به فرمانده جدید سرگئی سوروویکین بستگی دارد. او یک سرباز کهنه‌کار زمان تهاجم شوروی به افغانستان است. وظیفة سازماندهی سربازان جدید و واحدهای رزمی آسیب‌دیده، بر عهده این ژنرال سرتراشیده است که به بی‌رحمی شهرت دارد.

 

 

میک رایان، ژنرال استرالیایی گفت که سوروویکین همچنین در حال کار بر روی یکپارچه‌سازی سیستم فرماندهی چندتیکه روسیه و تلاش برای ادغام بهتر پشتیبانی هوایی و عملیات زمینی است.

 

 

رایان در مجله فارین پالیسی نوشت: سوروویکین ارتشی را فرماندهی می‌کند که روحیه‌ای ضعیف داشته و دائماً بهترین تجهیزات و افراد خود را از دست می‌دهد. شواهد حاکی است که نیروهای که جایگزین کشته‌ها و مجروحان، آموزش‌های لازم را نمی‌بینند.

 

 

با این حال، او هشدار داد برخلاف حملات قبلی که باعث پراکندگی نیروها شده بود، این فرمانده متولد سیبری، طرح عملیاتی متمرکز در سر دارد.

 

 

هرگونه حمله به کیف بسیار پیچیده خواهد شد و تصرف شهر بدون تخریب آن تقریباً غیرممکن است.
خمچیخین گفت: به غیر از مواردی مثل پاریس سال ۱۹۴۰ که شهر شد، تسخیر یک شهر بدون تخریب غیرممکن است.

 

 

پاسکال آسور، مدیر بنیاد مطالعات استراتژیک مدیترانه، یک اندیشکده مستقر در فرانسه، معتقد است ادعای اوکراین در مورد حمله‌ای نزدیک، تلاشی برای متمرکزکردن ذهن رهبران غربی بر اوکراین است. آسور به خبرگزاری فرانسه گفت: اوکراینی‌ها فریاد می‌زنند که به ما کمک کنید، ما را ناامید نکنید. این پیش‌بینی‌ها خطاب به غربی‌ها است که بگوید هنوز هم امکان پیروزی پوتین وجود دارد.

 

 

او گفت با توجه به احتمال حمله اوکراین به جنوب شرق، این اخطارها می‌تواند تاکتیک فریب باشد. وی افزود: عجیب است که اوکراینی‌ها خود را در موقعیت دفاعی قرار داده تا از عملیات تهاجمی قبل از مارس بازبمانند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992