ایلنا : سیاهکلی گفت: وزیر صمت با ابتداییترین واژگان اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و رقابت آشنا نیست و در پاسخ به پرسشهای که از وی میشود سخنان بیارتباطی را طرح میکند.
لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلی در پاسخ به این پرسش که سوال اصلی نمایندگان مجلس از فاطمی امین چه بود و چرا پاسخهای وی نتوانست نمایندگان را قانع کند؟ گفت: به نظر من وزیر صمت هیچگاه به پرسشهایی که از وی میشود پاسخ نمیدهد و این موضوع در نحوه پاسخگویی وزیر در جلسه استیضاح نیز کاملا مشهود بود.
بخش هایی از گفت و گوی سیاهکلی را در ادامه می خوانید:
فاطمی امین علت افزایش نرخ خودرو را به نوسانهای نرخ ارز نسبت میدهد اما این پاسخ در واقع زیر سوال بردن دولت است.
سالهای گذشته تاثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو را حدود ۲۰ درصد اعلام میکردند؛ در سال جاری چه اتفاقی رخ داده که نوسانهای نرخ خودرو تا این میزان به نرخ ارز مرتبط شده است.
فاطمی امین این قول را داده بود که تا آذر ماه نخستین محموله خودرو وارد کشور شود این در حالیست که هنوز موفق به این مهم نشده است.
در هیچ کجای دنیا عرضه خودرو در بورس صورت نمیگیرند؛ نمیدانم این رسم چطور مرسوم شده است و این مسئله با کدام اصل اقتصاد همخوانی دارد.
وزیر صمت با ابتداییترین واژگان اقتصاد یعنی عرضه و تقاضا، صادرات و واردات و رقابت آشنا نیست و در پاسخ به پرسشهای که از وی میشود سخنان بیارتباطی را طرح میکند. فاطمی امین به جای اینکه عرضه و تقاضا را معنادار، تولید را افزایش و واردات را منطقی کند از مجلس میخواهد که مالیات بر سرمایه بگذارد تا وزیر بتواند کار خود را انجام بدهد. اینگونه سخن گفتن نشان میدهد که وی با ۴۰ درصد اقتصاد کشور که در دست اوست آشنا نیست و شناختی از آن ندارد.
برخی از خودروهای عرضه شده در بازار در دو هفته اخیر بیش از ۱۰۰ میلیون افزایش نرخ داشتند. فاطمی امین باید به استعفا رضایت بدهد و در سمت دیگر مشغول فعالیت شود و بیش از این دولت، مجلس و مردم را اذیت نکند؛ به نظر میرسد اگر وزیر همچنان در این سمت بماند قیمت پژو ۲۰۶ به بالای ۵۰۰ میلیون تومان برسد.
خودروهایی که در داخل کشور مونتاژ میشود را میخواهد به اسم واردات تمام کنند. چانگان در ایران مونتاژ میشود آنها میخواهند خودروهای چانگان را وارد کنند و اینگونه همان تعداد افرادی که در بخش مونتاژ فعال بودند بیکار شوند.
صدای نمایندگان به جای نمیرسد، بعد از یک سال وزارت صمت و بانک مرکزی توافق کردند یک میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص بدهند که با این عدد نمیتواند بازار را به تعادل برساند.