پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

محمد سليماني، رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران:
دستگاه ‌هاي پوز نانوايان پشتيباني قوي ندارند/ جريمه‌هاي ۳۰ تا ۱۰۰ ميليوني نانوايان متخلف

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران خاطر نشان کرد: نانوا ۸۵ درصد هزينه توليد را پرداخت مي ‌کند براي اينکه بتواند هزينه ‌ها خود را جبران کند بناچار کم ‌فروشي و يا گران‌فروشي مي ‌کنند. اتحاديه مخالف چنين اقداماتي است اما بعد از بررسي اوضاع متوجه مي ‌شود که چاره‌ اي جز اين ندارد؛ از سوي ديگر جريمه‌هاي سنگين ۳۰ تا ۱۰۰ ميليوني براي نانوايان در نظر گرفته‌اند که اين جريمه‌ها نيز بازدارنده نيست؛ چراکه نانوا باز تلاش دارد براي جبران اين جريمه‌ ها از جيب مصرف ‌کنندگان هزينه کند.

 

 

محمد سليماني، رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي تهران در پاسخ به اين پرسش که برخي مشاهدات ميداني حاکي از اين مهم است که تعدادي از نانوايان اقدام به جمع آوري دستگاه هاي پوز هوشمند کردند آيا اين خبر را تاييد ميکنيد؟ گفت: گزارشي از جمع آوري دستگاه ها پوز از سوي نانوايان به اتحاديه داده نشده است؛ اما اين دستگاه ها پشتيباني قوي ندارند و براي تعمير دستگاه نانوا حداقل بايد ۲۴ ساعت يا حتي دو روز منتظر بماند که دستگاه سرويس و بهروز شود، همين مسائل باعث شده است که نانوايان تمايل چنداني براي استفاده از اين دستگاه ها از خود نشان ندهند.

 

 

وي با بيان اينکه برخي از نانوايان دستگاه هاي پز قديمي را تحويل دادند، گفت: تعدادي از نانوايان دستگاه هاي پز قديمي را حفظ کردند تا در صورت بروز مشکل در دستگاه هاي جديد بتوانند از آنها استفاده کنند چراکه در شرايط فعلي کمتر شخصي پول نقد همراه خود دارد.

 

 

سليماني با اشاره به مشکلات دستگاه هاي پز هوشمند، گفت: دستگاه هايي که به اينترنت متصل هستند مشکلات جدي دارند و قطع و وصل شدن آنها زمانبر است از سوي ديگر دستگاه هاي سيمي نيز جوابگو نيستند.

 

 

به گفته رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي؛ هوشمند کردن نانوايان يک کار ملي بود و نبايد تنها به يک شرکت واگذار مي شد؛ بانک سپه براي جلو بردن کار بايد از همکاري چند شرکت ديگر بهره مي گرفت و اينگونه پشتيباني آن قوي تر مي شد. برخي از نانوايان به اتحاديه مراجعه مي کنند که پشتيباني براي آنها رول نمي آورد.

 

 

سليماني با بيان اينکه مرحله دوم طرح هوشمندسازي نانوايان اجرايي نشده است، گفت: اين طرح همچنان در مرحله اول است و هنوز براي مسئولان محرز نشده است که نانوا چقدر فروش دارد؟ ۸۰ نانوا سنگکي و بيش از ۱۰۰ نانوا سنتي در تهران هنوز مجهز به اين دستگاه نشده اند؛ اجراي اين طرح به اين مرحله نرسيده است که هر نانوا در ماه چند کيسه آرد مصرف مي کند.

 

 

رئيس نانوايان سنگکي تهران در پاسخ به اين پرسش که چرا نان ها کيفيت سابق را ندارند و يک روز بعد از پخت نمي توان آنها را مصرف کرد؟ گفت: کيفيت نان به آردي که نانوا از آن براي پخت استفاده مي کند ارتباط مستقيم دارد؛ نانوايان يک واحد توليدي هستند؛ البته در بررسي کيفيت نان بايد عوامل ديگر را در نظر داشت، نرخ نامه نانوايان مربوط به ۱۴۰۰ است و نانواياني که آرد نوع يک دريافت مي کنند ۱۵ درصد ونوع دو ۱۰ درصد مابه التفاوت را دريافت مي کند که اين مبلغ نمي تواند هزينه نانوايان را تقبل کند.

 

 

وي ادامه داد: نانوا ۸۵ درصد هزينه توليد را پرداخت مي کند براي اينکه بتواند هزينه ها خود را جبران کند بناچار يا کم فروشي و يا گران فروشي ميکند. اتحاديه مخالف چنين اقداماتي است اما بعد از بررسي اوضاع متوجه مي شود که چارهاي جز اين ندارد؛ از سوي ديگر جريمه هاي سنگين ۳۰ تا ۱۰۰ ميليوني براي نانوايان در نظر گرفته اند که اين جريمه ها نيز بازدارنده نيست چراکه نانوا باز تلاش دارد براي جبران اين جريمه ها از جيب مصرف کنندگان هزينه کند.

 

 

سليماني با تاکيد بر اين نکته که بايد شرايطي فراهم شود که نانوا سالم کار کند، گفت: تا زمانيکه نانوا نتواند هزينه هايش را تامين کند چنين عکسالعمل هايي از سوي نانوايان اجتناب ناپذير است.

 

 

رئيس اتحاديه نانوايان سنگکي ميانگين پخت نان در روز براي نانوايان را حدود هشت کيسه دانست و افزود: اتحاديه مخالف فروش نان با قيمت هاي غيرمتعارف است اما بايد نرخ نامه نيز اصلاح شود.

 

 

وي با انتقاد از برخي رفتارهاي بازرسان در سنجش وزن نانها، افزود: مشاهده شده است که برخي بازرسان يک نان را به واحدهاي صنفي اطراف نانوا ميبرند تا آن را وزن کنند يعني به وزنه ترازوي نانوايان اعتماد ندارند اين در حاليست که اين ترازوها ديجيتال است و اينگونه آبروي صنف را مي برند؛ اين عکس العمل ها شايسته نانوايان نيست چرا که در نرخ نامه نانوايان ۲ درصد هم خطا در چانه ها لحاظ شده است و خطا در ضريب دست وجود دارد بايد حداقل ۳ تا ۴ نان وزنگيري شود و ميانگين اين وزن ها معيار قرار بگيرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992