پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28351

صادرات و توسعه اقتصاد تعاون دو بال برون رفت از شرایط بد اقتصادی

دکتر معصومه آقاپور رشد بیمه اجباری کارگران نشان از رویکرد صادراتی شرکت‌ها خواند و گفت: با توجه به شرایط نرخ ارز و برابری ریال نسبت دیگر ارزها، صادرات برای شرکت‌های ایرانی سودآور شده و با توجه به رویکرد تجارت با همسایگان و همچنین فروکش کردن مرگ‌ومیر همه‌گیری کرونا عواملی است که نشان از رونق برخی از کسب و کارها با توجه به کاهش تقاضا در برخی از محصولات در داخل کشور دانست.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار پایگاه تحلیلی خانه روشن با اشاره به رشد بیمه‌شدگان در بخش کارگری گفت: نظارت بهتر و همچنین کنترل اشتغال کارگران افغان بدون مجوز کار در کشور را از عوامل رشد اشتغال در حوزه کارگری بوده زیرا طبق آمارهای غیررسمی بیکاری در بخش تحصیلکرده به ۲۴ درصد رسیده است.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع مهاجرت قشر جوان نخبه گفت: یکی از مسائلی که در کشور باید به آن توجه ویژه‌ای شود رشد مهاجرت نخبگان در حوزه‌های مختلف است و با توجه به شرایط کار برای این قشر متاسفانه موضوع مهاجرت نخبگان امر بسیار جدی است.

 

وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۰ میلادی اکثر تولید ثروت در دنیا به سمت کسب‌ و کارهای مرتبط با تکنولوژی‌ها نو خواهد رفت مهاجرت این قشر می‌تواند اثرات منفی به دنبال داشته و همچنین با مهاجرت جوانان و این ظرفیت فعلی جمعیت ایران اثراتی جبران نپذیری در خصوص موضوع جمعیت سالخورده در سال‌های آینده را به دنبال خواهد داشت.

 

دکتر آقاپور اشاره به مهاجرت نیروی کار ماهر از کشور نیز گفت: متاسفانه کشورهای همسایه همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال نخبگان بخش آی‌تی ایران و کشورهایی مانند عراق به دنبال نیروی کار ماهر در حوزه‌های خدماتی همچون آهنگر و کابینت‌ساز هستند.

 

نماینده سابق شبستر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مهاجرت پرستاران و دکترها در ایام کرونا به کشورهای اروپایی نیز گفت: این موضوع به شدت بخش بیمارستانی کشور را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که شورای انقلاب فرهنگی برای افزایش جذب دانشجو در بخش سلامت و پزشکی تمهیداتی را پیش‌بینی کرد تا در آینده با مشکل کمبود نیروی تخصصی پزشکی در کشور مواجه نشویم.

 

اقتصاد تعاون نیازمند اعتمادسازی در میان مردم است

این کارشناس ارشد اقتصاد در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع اقتصاد تعاونی اشاره کرد و گفت: اقتصاد تعاون در بخش صنوف خودرویی می‌تواند راهگشای برخی از مسائل پیرامون این حوزه باشد و باعث حذف دلالان، مشارکت فعال صنوف خرد در زنجیره ارزش کالا و همچنین کنترل قیمت تمام شده باشد.

 

دکتر آقاپور با اشاره به فاز بندی در فعالیت یک تعاونی در حوزه قطعات خودرو گفت: به نظر می‌رسد ایجاد درگاه یکپارچه فروش به صورت مجازی با توجه به رشد این بخش در کشور و همچنین استانداردسازی قطعات در یک تعاونی فراگیر باعث خواهد شد تا کالای بی‌کیفیت و همچنین قاچاق به انزوا کشیده شده و در نهایت به جلب رضایت مشتری و مصرف کننده نهایی منجر شود

 

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: استانداردسازی در تعاونی کار بسیار راحت‌تری خواهد بود و می‌تواند به ارائه خدمات پس از فروش یکپارچه و در نهایت رضایتمندی مشتری و رشد فروش همه اعضا موثر باشد و در نهایت یک تعاونی فراگیر در حوزه قطعات می‌تواند به تولید قطعات خودرو نیز ورود کرده و یک تشکل فراگیر در این خصوص باشد.

 

این کارشناس ارشد اقتصاد با اشاره به سابقه تعاونی‌ها در کشور گفت: معمولا به جهت عملکرد غیر شفاف و همچنین عدم فعالیت درست در شرکت‌های تعاونی و عدم شناخت کافی مردم، اقتصاد تعاون کوچک باقی مانده است و اولین گام در راستای اصلاح این رویکرد، اعتمادسازی است.

 

وی در خصوص اعتمادسازی در اقتصاد تعاون گفت: دیواری که بین مردم و تعاونی‌های ایجاد شده باید به شیشه‌ای شفاف تبدیل شده تا رغبت برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تعاونی افزایش یابد.

 

وی به حوزه اشتغال در اقتصاد تعاونی اشاره کرد و گفت: با رشد تعاونی‌ها و فعالیت‌های جمعی بسیاری و رشد سهم آن در تولید ناخالص ملی باعث خواهد شد تا نیروی زبده به کار گرفته شده و در نهایت با استفاده از سرمایه‌های خرد کسب و کارهای جدیدی در حوزه تعاونی شکل گرفته و سهم اشتغال در این حوزه بالا برود.

 

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992