پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=32722

کاربرد لوله پلی اتیلن در صنعت

لوله های روکار فلزی، یک نمونه از لوله های قدیمی هستند که همچنان ممکن است در برخی از خانه های قدیمی وجود داشته باشند. کاربرد این لوله ها برای انتقال آب و گاز و یا فاضلاب بوده و طبق مشاهداتی که وجود دارد این لوله ها به دلایل مختلفی دچار خوردگی و زنگ زدگی می شدند و خرابی های زیادی داشتند.

 

 

این لوله ها با زنگ زدگی و خوردگی از بین می رفتند. از این جهت لوله کشی در صنعت بسیار پر درآمد بود. با گذشت زمان این لوله های پلاستیکی جایگزین لوله های فلزی شدند. لوله های فلزی که بسیار منعطف هستند و ضمانت های چند ساله دارند.

 

 

این لوله های پلاستیکی لوله پلی اتیلن نام دارند که جز پرکاربردترین لوله در صنعت هستند. لوله پلی اتیلن بر اساس استاندارد و فشار مورد نیاز پروژه تولید می شوند. لوله پلی اتیلن به دلایل زیادی در چند سال اخیر جزو لوله های پرمصرف بوده است.

 

 

ویژگی هایی مانند رسوب پذیری پایین، انعطاف پذیری بالا و همچنین مقاومت و استحکام بالا آن باعث شده که این لوله بسیار پر کاربرد و پرمصرف باشد. این لوله های فلزی از مواد شیمیایی پلی اتیلن تهیه شده و در مدت زمان کمی توانستند فراگیر شوند.

 

 

از دیگر ویژگی‌های مثبت لوله پلی اتیلن، وزن سبک، ضایعات کم و حمل آسان آن است. که در فراگیری این لوله ها بی تاثیر نبوده است.

 

 

ویژگی های لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی آلی و غیر آلی مقاومت نفوذ پذیری بسیار بالایی دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده لوله های پلی اتیلن نسبت به لوله های فلزی ۱۵ برابر بیشتر نفوذپذیری مواد شیمیایی دارند. لوله پلی اتیلن در سالی که برای اولین بار تولید شده بود در مستعد ترک بودند.

 

 

برخی ویژگی‌های مثبت این لوله مانند انعطاف پذیری و حمل و نقل آسان باعث شده بود تا افراد اقدام به خرید این لوله ها کنند. به دلیل پرفروش بودن لوله پلی اتیلن، کارشناسان سعی در برطرف کردن مشکلات این لوله کردند و امروزه بسیار کمتر از لوله های فلزی برای انتقال آب استفاده می کنند.

 

 

لوله پلی اتیلن به اختصار PE گفته می شود. این لوله با روش اکستروژن و از پلیمریزاسیون اتیلن تهیه می گردد. لوله پلی اتیلن در انواع تک جداره، دو جداره، آبیاری و غیره تولید می شود.

 

 

انواع لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن خاصیت ترموپلاستیک داشته و با گرم کردن و یا ذوب کردن آن می توان تغییرات شکلی در آن ایجاد کرد. این لوله طبقه بندی شده در گروه گرمانرم است. منعطف بودن، مقاوم بودن و طول عمر بالا از ویژگی های ثابت لوله پلی اتیلن است. این لوله در دسته های مختلف تولید می شود. پلی اتیلن با چگالی پایین نوعی از این لوله است که شاخه های فرعی بلند دارد.

 

 

این نوع از لوله پلی اتیلن، در زنجیره های مولکولی با فاصله زیاد تولید می شود و این فاصله باعث چگالی پایین آن می شود. در فرایند تولید پلی اتیلن، هنگامی کومونومر بتن به اتیلن اضافه میشود، این لوله ها با شاخه های جانبی بیشتر با طول های برابر ساخته می شوند. با وجود بلند بودن این شاخه ها در طول زنجیر، پلیمر آن تعداد کمی است.

 

 

شرکت تکنوپایپ نماینده رسمی تکاب اتصال دماوند و همچنین تولید کننده لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن است.

 

 

ساختار لوله های پلی اتیلن

زنجیره پلیمر این لوله خطی بوده و از آن جهت این نوع پلی اتیلن، خطی نام دارد. نوع دیگری از لوله پلی اتیلن، پلی اتیلن با چگالی متوسط است که مقاومت و ضربه پذیری بالاتری دارد. در بسته بندی درب بطری این پلی اتیلن استفاده می گردد. پلی اتیلن با چگالی بالا نوع دیگر این لوله است که نسبت به سایر پلی اتیلن ها تبلور بالاتری دارد.

 

 

این ویژگی باعث می‌شود که این پلی اتیلن فشرده تر باشد و چگالی بالاتری داشته باشد و از این رو پلی اتیلن سنگین نیز نام دارد. تعداد شاخه های جانبی این پلی اتیلن نسبت به پلی اتیلن های دیگر کمتر است. لوله پلی اتیلن کاربردهای گسترده‌ای دارد. ویژگی های متمایزی که از سایر لوله ها دارد از مهمترین دلایل کاربرد آن است. امروزه این لوله ها گزینه مناسبی برای انتقال فاضلاب شهری صنعتی و انتقال آب هستند.

 

 

در سال های اخیر انواع لوله های پلی اتیلن در تاسیسات شهری و خطوط انتقال آب، کاربرد های زیادی داشتند. پلی اتیلن ها از آنجایی که رسوب گذاری و خوردگی در آنها بسیار کم است، هزینه نگهداری تاسیسات و اجرا را بسیار کاهش می دهند و می توانند گزینه بسیار مناسبی باشند.

 

 

جمع آوری و انتقال سیالات فاضلاب از طریق لوله های پلی اتیلن از آن جهت که زنگ زدگی و خوردگی ندارند بسیار مناسب است. پلی اتیلن در معادن نیز کاربرد دارد. در فعالیت های مانند آبگیری معدن، حمل و نقل آب، شستشوی زغال سنگ لوله های پلی اتیلن گزینه بسیار مناسبی هستند. پلی اتیلن در شرایط عملیاتی مختلف کارایی بسیار خوبی داشته است. از این جهت لوله های پلی اتیلن در معدن و صنعت کاربرد فراوان دارد. پلی اتیلن ها در فرودگاه نیز کاربرد دارند.

 

 

پلی اتیلن در صنعت کشاورزی

برای بسیاری از فعالیت ها از جمله مسیر کابل های برق و تلفن، انتقال و جمع آوری فاضلاب، انتقال آب، استفاده از روشهای سنتی علاوه بر هزینه زیاد بسیار زمان بر است. برای رفع این مشکل می توان از لوله های تک جداره پلی اتیلن که گزینه بسیار مناسبی است استفاده کرد. لوله های پلی اتیلن در صنعت قطار و راه آهن نیز توانسته جایگاه خود را حفظ کند.

 

 

این لوله ها به دلیل مقاومت، نصب آسان، هزینه کم و عمر طولانی برای کشاورزی نیز مناسب است. در کشاورزی برای انتقال سموم و کودهای کشاورزی از این لوله ها استفاده می شود. لوله های پلی اتیلن در سایز های بزرگ برای انتقال آب پرفشار استفاده می گردد. علاوه بر آن به دلیل بهره وری بالا در صنایع دریایی و سیستم‌های لوله‌کشی، کشتی ناوگان دریایی، کشتی های مسافرتی، کشتی های دریایی و غیره این لوله کارایی دارد.

 

 

تکنوپایپ در راستای تامین و تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن در زمینه های آبرسانی و گازرسانی فعالیت دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992