پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=32731

بهترین زمان خرید و کاشت نهال بادام چه موقع از سال می باشد؟

اگر قصد کاشت نهال بادام را دارید بهتر است بهترین زمان کاشت یعنی اذر ماه را از دست ندهید با توجه به حساس بودن نهال بادام در گیرایی، پیشنهاد می شود تا جای امکان کاشت ان را در فصل پاییز انجام دهید. در فصل پاییز به دلیل اینکه نهال ها در خواب زمستانی به سر می برند کم تر دچار خطا می شوند همچنین کشت پاییزه سبب می شود نهال شما یک سال جلو بیافتد.

 

دلایل مختلفی وجود دارد که باغدار نهال بادام را برای احداث باغ انتخاب می کند یکی از مهم ترین دلایل مقاومت بالای درخت بادام در برابر کم ابی می باشد علاوه بر این خصوصیت مهم درختان بادام در مقابل شوری واهکی بودن خاک نیز بسیار مقاوم می باشند.

 

 

سازگاری نهال بادام با آب و هوای مختلف، شوری، کم آبی چنان مزیت بزرگی محسوب می شود که به جرات می توان گفت نهال بادام تنها نهال دارای این همه ویژگی به یکجا است. اگر از شوری خاک و کم آبی منطقه خود رنج می برید و از پرورش یا احداث باغ میوه نا امید شده اید بهتر است پرورش نهال بادام را امتحان کنید تا در کوتاه ترین زمان به سود کلانی دست پیدا کنید.

 

 

برای بسیاری از کشاورزان درخت بادام حکم سرمایه را داشته چرا که با توجه به برآمدهای صورت گرفته نه تنها میزان هزینه های اولیه و سود حاصل قابل مقایسه نیست بلکه هزینه اولیه بسیار کمتر نیز می باشد، امروزه مردم به سلامت خود اهمیت زیادی می دهند و بادام مانند اکسیر سلامتی عمل می کند لذا تقاضای بالای بادام در بازار باعث شده پرورش بادام به شغلی دائمی با درآمد باور نکردنی تبدیل شود.

 

 

از جمله مهم ترین درختان که به حالت دیم کشت می شوند درخت بادام بوده که با توجه به درگیری کشور با خشکسالی بهترین و مناسب ترین گزینه احداث باغ است حتی کشت آن به روش آبی نیز بسیار پرسود خواهد بود مقاومت درخت بادام در برابر گرما و سرما چنان بالاست که آن را تبدیل به درختی سازگار با اکثر مناطق آب و هوایی کرده، لذا به دلیل مقاومت درخت بادام در برابر آفات و بیماری ها، کم آبی و شوری و آهکی بودن خاک هزینه های رسیدگی و مراقبت بعد از کاشت نیز تا حد قابل توجهی پایین می آید.

 

 

میزان سود و برآورد هزینه های پرورش درخت بادام:

در سال اول اقدام به پرورش بادام با هزینه اندک( ۵۰ تا ۷۰ تومان) صاحب نهال های بادام اصلاح شده خواهید شد توجه داشته باشید حتما از نهال های اصلاح شده و زودبازده استفاده نمایید، تا سرعت میزان و باردهی تسریح یابد. پس از گذشت ۳ یا ۴ سال با کمترین میزان رسیدگی ( آبدهی، هرس، کود دهی ) بیشترین میزان باردهی را داشته باشید بخصوص اگر نهال ها از نوع ارقام تونو و فرانیس دیرگل باشند.

 

 

در نظر داشته باشید که دریک هکتار زمین با فاصله کشت ۴*۴ حدود ۶۲۵ نهال بادام قابل کشت است.

 

 

در این قسمت به شما ۲ رقم نهال بادام خوشه ای را معرفی خواهیم کرد که در کوتاهترین مدت به سود کلانی خواهید رسید.

 

 

معرفی نهال های بادام تونو و فرانیس کلون:

نهال های بادام فرانیس و تونو از لحاظ خیلی از ویژگی ها یکسان هستند و تفاوتی که دارند در پوست آنهاست (بادام فرانیس اجیلی و کاغذی بوده، بادام تونو سنگی می باشد) مزیت برتر بادام تونوو فرانیس دیرگل بودن آنهاست لذا مشکل اصلی بسیاری از باغدارانی که سرمای بهاره دارند که موجب آسیب به گل های نهال آنها می شود با توجه به آب و هوای منطقه کاشت نهال بادام تونو و فرانیس اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت حتی اواسط آن گل می دهد با توجه به توضیحات نهال های بادام تونو و فرانیس ۲۰ روز دیرتر از سایر نهال های معمولی گل می دهند و از سرمای بهاره در امان هستند از سایر ویژگی های بارز نهال های بادام تونو و فرانیس زود بازده بودن، تناز دهی بالا، پا کوتاه بودن، باردهی بصورت خوشه ای، مقاومت آنها در برابر سرما، گرما و شوری آب و خاک، آهکی بودن خاک و مقاوم بودن در برابر آفات و بیماری ها اشاره کرد این نکته را مدنظر داشته باشید که در مناطقی که میزان بارش سالانه باران از ۵۰۰میلی متر بیشتر است حتی بصورت دیم نیز بازدهی بسیار خوبی دارد.

 

 

بادام تونو و فرانیس به دلیل درشتی و همچنین طعم و درصد چربی که دارد بسیار بازار پسند است و فروش آن بسیار زیاد بود و طبیعتا سود آن نیز قابل توجه است. مغز بادام چنان طعم و مزه ای دارد که بین سایر بادام ها کمیاب است.

 

 

اقلیم مناسب کاشت نهال بادام تونو و فرانیس :

تنها نهال های بادامی هستند که در اکثر مناطق آب و هوایی کشور اعم از مناطق نیمه گرمسیر، معتدل، نیمه سردسیر و حتی سردسیر توانایی رشد دارند. بهتر است بدانید تنها بادام های که چنین ویژگی را دارند فرانیس و تونو هستند و هیچ بادامی بجز این دو چنین سازگاری اقلیمی را ندارند. مقاومت فوق العاه این نهال در برابر گرما و سرما ویژگی قابل توجه آن محسوب می شود این نهال ها توانایی تحمل دمای ۴۰+ تا ۲۰- را دارند نهال های بادام تونو و فرانیس با اکثر خاک ها سازگاری دارند و حتی در خاک های شورو آهکی ، سنگلاخی نیز توانایی رشد و باردهی دارند.

 

 

ویژگی های بارز نهال های بادام تونو و فرانیس که به اختصار بیان می کنیم :

 

دیرگل بودن و مقاومت فوق العاده آنها در برابر سرمای بهاره.
زود بازده بودن و شروع باردهی آنها از سال اول کشت و همچنین تناژدهی بالا
اندازه درشت میوه نسبت به سایر بادام ها ( رقم تجاری و بازار پسند )
درصد بالای مغز حدود ۶۰ درصد و درصد روغن ۷۰ درصد که بسیار قابل توجه است
پاکوتاه بودن ارقام و سهولت چیدن محصول .
سازگاری آنها با شرایط مختلف آب و هوا، خاک و حتی آبیاری

 

درخت های بادام تونو و فرانیس رتبه اول تولید بادام در کشور و خاورمیانه را دارند لذا اگر قصد میلیاردر شدن را دارید بهتر است روی احداث باغ بادام تمرکز کنید برای موفقیت در این راه بهتر است نهال شناسنامه و دارای گواهی سلامت را تهیه کنید تا با خیال راحت مسیر پولدار شدن را طی کنید، خرید چنین نهالی تنها از مرکز معتبر رویال نهال امکان پذیر است.

 

 

مقایسه پرورش بادام با سایر درختان میوه :

سازگاری فوق العاده نهال با شرایط نا مساعد محیطی اعم ازآب و هوا، خاک، آبیاری باعث شده حتی کسانی که از احداث باغ ناامید شده اند نیز بتوانند با احداث باغ بادام به سود دلخواه برسند.

 

 

دیگر مزیت های میوه بادام نسبت به سایر میوه خشکبار بودن و قیمت بالای آن در برابر بیماری و آفات (بدلیل پایه تلخ بودن) سود فوق العاده حاصل از فروش آن به عنوان آجیل، سهوت انبار داری و مهم ترین این مزیت این است که بادام طبیعتا به مراقبت بعد از کاشت چندان نیاز ندارد و حتی به حالت دیم نیز جواب می دهد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992