پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

محمدعلي زرينه کفش، رئيس اتحاديه توليدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف تهران:
توليد فرش ايراني به سود نپالي‌ها/ از وزير تا روساي مرکز فرش، هيچ‌ کدام اقدامي براي صنعت فرش انجام نداده‌ اند

محمدعلي زرينه کفش، رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران بيان کرد: مواد رنگزا باکيفيت و خوب از ۳۰۰ سال پيش تا کنون از آلمان به ايران وارد مي شد. اما به دليل تحريم و افزايش قيمت ارز ديگر امکان واردات آن از اين کشور وجود ندارد. اما با توجه به نوسانات بازار ارز طي چند ماه اخير هزينه واردات اين مواد بسيار افزايش پيدا کرد. اين در حالي است که بالاي ۹۰ درصد کلافهاي نخ توسط مواد رنگزاي واردات رنگرزي مي شود.

 

 

وي افزود: گرچه هزينه رنگرزي هم افزايش قابل توجهي دارد، اما در حال حاضر تنها مشکل صنعت فرش افزايش هزينه رنگرزي نيست. نوسانات ارزي در بحث واردات ابريشم که تقريباً ۱۰۰ درصد نياز کشور از طريق واردات تأمين مي شود، تأثير گذاشته است.

 

 

زرينه کفش ادامه داد: همين موضوع در بحث واردات کُرک و پشم نيز صدق ميکند. در واقع بخش قابل توجهي از متريال توليد فرش وارداتي است که با افزايش نرخ ارز شاهد افزايش هزينه توليد فرش خواهيم بود.

 

 

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران در خصوص مهاجرت فعالان اين حوزه و دليل آن اظهار کرد: مهاجرت طراحان فرش از چند سال گذشته آغاز شد. متأسفانه از آنجايي که ايران قانون جهاني کپي رايت را نپذيرفت و فردي هم در بدنه دولت براي دفاع از اين قانون فعاليت ندارد، اين امر باعث شد کشورهايي همچون نپال، چين، هند، پاکستان، ترکيه و … از طرح فرش هايي ايراني کپي برداري کنند. البته مرکز ملي فرش، تعدادي از طرحهاي فرش ايراني را به ثبت رسانده اما درباره دفاع از آن در مقابل کپيبرداري اقدامي انجام نداده است.

 

 

وي در پاسخ به اينکه چرا ما در زمينههاي ديگر مانند مرمت فرش که ارزآوري خوبي هم دارد، اقدامي نکردهايم گفت: با توجه به اينکه واردات برخي از فرش ها به کشور ممنوع است ما مبادرت به ايجاد سامانه اي براي واردات فرش به جهت مرمت، تکميل و شستشو نکردهايم تا در يک چارچوب مشخص فرشهايي که نياز به مرمت دارند بتوانيم به کشور وارد کنيم. اين در حالي است که کشوري مانند ترکيه در اين زمينه گام هاي بسيار خوبي برداشته است. همين خلأ و بيتوجهي در ايران باعث شد تا ترکيه اقدام به جذب هنرمندان و مرمت کاران ايراني کند. ترکيه با استفاده ابزاري از هنرمندان حوزه فرش سود اصلي را نصيب خود کرد.

 

 

زرينه کفش در اهميت نقش دولت در اين ميان بيان کرد: به عنوان کسي که ۱۴ سال رئيس اتحاديه فرش، توليدکننده برتر و فارغ التحصيل اين رشته هستم و با چندين وزير و رئيس مرکز فرش ارتباط داشتم، عنوان مي کنم متأسفانه هيچ کدام از دولت ها برنامه اي براي توسعه صنعت فرش نداشتند. شاهد تغيير وزراي مختلفي بوده ايم، اما دريغ از اينکه يکي در حوزه صنعت فرش تحولي انجام دهد.

 

 

وي ادامه داد: در گذشته وزير بازرگاني داشتيم، اما اکنون به وزير صنعت، معدن و تجارت تغيير نام داده است. آنها تا توانسته اند نام ها را بزرگ کرده اند، اما در حوزه فرش حداقل کار کوچکي هم انجام نداده اند. متأسفانه نه تنها اثر مثبتي روي صنعت فرش نداشتند بلکه وارث خوبي هم براي ظرفيت فرش دستباف نبودند.

 

 

زرينه کفش تصريح کرد: از وزير گرفته تا روساي مرکز فرش، هيچ کدام اقدامي براي صنعت فرش انجام نداده اند. حتي نتوانستند ظرفيت فرش دستباف را حفظ کنند. دولتمردان، نه تنها صنعت فرش را روبه جلو نبردند بلکه زمينه ساز نارضايتي صادرکنندگان، توليدکنندگان، رنگرزها، بافنده ها، طراحان و … شدند.

 

 

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تهران با ابراز تاسف از وضعيت صنعت فرش در حوزه توليد نيز گفت: تا ميخواهيم توليد را شروع کنيم، بلافاصله مشمول ماليات و بيمه مي شويم. نه تنها مسير را براي توليدکنندگان همواره نکردند، بلکه دست اندازي هم ايجاد مي کنند. مسئولان از ضعف صادرات فرش ناراضي هستند. اما دستاندازها و خودتحريمي هايي را که ايجاد کرده اند مورد توجه قرار نميدهند.

 

 

زرينه کفش در پايان تصريح کرد: با ادامه اين شرايط شاهد مهاجرت توليدکنندگان صنعت فرش نيز خواهيم بود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992