رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در چرايي و لزوم واردات خودرو بيان داشت: اصل لزوم واردات خودرو بر پايه تنظيم بازار داخلي صورت مي گيرد و اين در حالي است که شرکت هاي توليدکننده خودرو در کشور نياز بازار را تامين نمي کنند.
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: تا قبل از سال ۱۳۹۶ سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ خودرو در کشور توليد مي شد؛ ضمن اينکه واردات خودرو نيز داشتيم؛اما با توجه به نياز حدود سالانه ۱۵۰۰ خودرو در کشور، پس از تحريم از سال ۹۷ نه تنها خودرو خارجي وارد نشد؛ بلکه توليد خودرو از ۶۰۰ هزار دستگاه در سال بالاتر نرفت.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه اظهار کرد: با توجه به کاهش توليد و عدم واردات خودرو، کم کم اين کمبود منجر به افزايش بسيار بالاي قيمت خودرو شد. از سوي ديگر شرکت ها اقدام به ثبت نام خودرو و قرعه کشي کردند. قيمت تحويل خودرو با قيمت بازار آزاد آنچنان تفاوت پيدا کرد که خود تبديل به بازار مبادله خريد و فروش خودرو توسط عده زيادي از افراد شد.
وي ادامه داد: با اين رويه خودرو به بازار سرمايه اي تبديل شد و در نتيجه قيمت آن هر روز افزايش يافت در حالي که کاملاً کالاي مصرفي است. توليد کم، نياز و تقاضاي بالاي بازار و عرضه پايين همگي از عوامل نابساماني هر کالايي خواهد بود، بنابراين نياز به واردات خودور وجود دارد تا از اين روند جلوگيري شود.
موتمني تصريح کرد: در سال هاي اخير نتيجه توليد خودروهاي داخلي نشان داد که علي رغم گراني بالا از کيفيت بسيار پاييني هم برخوردار است. تصادفات ناشي از عدم ايمني خودروهاي ساخت داخل، خرابي خودرو در مدت زمان پايين، قطعات بي کيفيت در ساخت خودرو و … از اين دست عوامل است که نشان داد زماني که رقيب مناسبي در کنار توليدات داخلي قرار نگيرد نمي توان انتظار داشت براي کيفيت اين کالاي مصرفي اقدام عاجلي شود.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تاکيد کرد: از سوي ديگر واردات بايد با تعرفه و سود پايين صورت گيرد تا به نفع مصرف کننده و همگام با قدرت خريد متقاضي باشد. بر اين اساس براي تامين نياز داخلي به خودور هر چه سريعتر بايد به واردات اقدام نماييم.