پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

گرگ و میش استیضاح

ارزیابی خبرنگار پارلمانی «دنیای‌اقتصاد» حکایت از این دارد که فضای بسیار پرابهامی بر روز جلسه استیضاح وزیر صمت حکمفرماست. ۵نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» برآورد خاکستری از فرجام استیضاح وزیر می‌دهند؛ درحالی‌که برخی اعتقاد دارند که با واگذاری امتیازاتی، فاطمی‌امین از سد پارلمان عبور خواهد کرد؛ اما در مقابل دیگران نظر متفاوتی ارائه می‌کنند.

 

استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت وارد مرحله نهایی شده و فردا در مجلس بررسی خواهد شد. در این میان مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صمت در مقابل هم صف کشیده‌اند. اما فضای مجلس برای استیضاح همچنان مبهم است. برخی نمایندگان می‌گویند موافقان استیضاح از فن بیان و نفوذ کلام بیشتری برخوردارند و همین موضوع باعث ایجاد ترس در میان مخالفان استیضاح شده است. رفت و آمدها به وزارت صمت افزایش یافته و به گفته علیرضا‌بیگی برخی نمایندگان برای رای منفی به استیضاح امتیازاتی را از وزیر می‌گیرند.

 

 

موافقان استیضاح وزیر صمت چه می‌گویند؟

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با انتقاد از عملکرد وزیر صمت، گفت: موضع مجلس در خصوص استیضاح فاطمی‌امین فعلا مغشوش است. اما وزیر صمت را در انجام کارهایی که به او سپرده شده موافق نمی‌دانم و اوضاع بازار و تولید حکایت از این موضوع دارد. روال سابق بنگاه‌داری دولتی در جریان است و وضعیت خودروسازی و لوازم خانگی ظلم بر مردم است.

 

 

او ادامه داد: شاهد افزایش روز‌افزون قیمت‌ها هستیم و وضعیت فولاد در شرایط نامساعدی است. با محدودیت صادرات فولاد بازار داخل را مدیریت کردند و در نتیجه دارندگان بنگاه‌های تولید فولاد در شرایط خوبی نیستند. ارزش پول ملی مدام در حال افول است و در تولید و صادرات هم توفیقاتی نداشتم.

 

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: رسم استیضاح‌ها بر این است که حراج به دارایی‌های وزارتخانه‌ها می‌زنند که بتوانند وزیر را از استیضاح عبور دهند. این رسم غلطی است و روا نیست که ثروت و دارایی ملت ایران میان نمایندگان و وزرا وجه‌المعامله استیضاح شود.

 

 

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: لیست نمایندگانی که در چند روز اخیر به وزارت صمت رفتند را دریافت کنید؛ ببینید چه نمایندگانی در رفت و آمد هستند و چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. برخی نمایندگان به دنبال گرفتن امتیاز از وزیر هستند تا به استیضاح رای منفی بدهند.

 

 

همچنین احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر و عضو کمیسیون کشاورزی به «دنیای اقتصاد»، گفت: من موافق استیضاح وزیر صمت هستم و آقای فاطمی‌امین را شخصی پاکدست می‌دانم. اما استیضاح را به مصلحت کشور می‌دانم. ایرادات زیادی به تیمی که با وزیر صمت کار می‌کنند، وارد است. وزارت صمت مهم است و نبض بازار در این وزارتخانه است.

 

 

او ادامه داد: استیضاح وزیر صمت بعد از فرصت سه ماهه که مجلس به ایشان داد بار دیگر مطرح شد. فاطمی‌امین از مجلس فرصت یک ماهه می‌خواست، اما ما دو ماه فرصت دادیم و عملا سه ماه شد. ایشان می‌توانست در این سه ماه در وزارت صمت تغییر و تحول ایجاد کند و اقداماتی را انجام دهد. آزادی‌خواه تاکید کرد: امروز بسیاری از شهروندان به دفاتر ما مراجعه می‌کنند و سند نشان می‌دهند که از موعد تحویل خودروی‌شان ۳ ماه گذشته، اما خودرو به آنها تحویل نمی‌دهند. این قلدری در حوزه صنعت خودرو است. این افراد پول داده‌اند و به آنها موعد تحویل خودرو را اعلام کردند، اما خودرو را تحویل نمی‌دهند. واردات برخی از اقلامی که ما تولید داخل داریم یعنی نابود کردن صنعت داخل و این متاسفانه از سوی وزارت صمت انجام شده است.

 

 

او گفت: فضای مجلس، فضای استیضاح است. نمایندگان در میان مردم هستند و مردم از نمایندگان انتظار دارند اقدامی انجام دهند. استیضاح وزیر صمت مخالفت با دولت نیست بلکه کمک به دولت است. پیش‌بینی می‌کنم که استیضاح وزیر صمت در مجلس رای بیاورد.

 

 

پیش‌بینی مخالفان استیضاح چیست؟

علی رضایی، نماینده کرمانشاه و عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره طرح استیضاح وزیر صمت، گفت: استیضاح رای نمی‌آورد و وزیر می‌ماند. البته وزیر ایراداتی دارد، اما استیضاح رای نمی‌آورد چون با استیضاح وزیر صمت، ۳ ماه این وزارتخانه تعطیل می‌شود. او ادامه داد: ما مطمئن نیستیم که با استیضاح فاطمی‌امین دولت، وزیر قوی‌تری را جایگزین کند. بنابراین چون مطمئن نیستم با شک و تردید پیش نمی‌روم و به استیضاح رای نمی‌دهم. این نماینده مجلس گفت: یکی از دلایل استیضاح در خصوص واردات خودرو بود که وزیر صمت می‌گوید ‌سازو‌کار آن آماده شده و به زودی واردات خودرو با تعرفه متوسط انجام می‌شود. برخی نمایندگان از قول‌هایی که وزیر در خصوص واردات خودرو داده بود، اما عمل نکرده گلایه داشتند، اما وزیر می‌گوید در حال انجام پروسه واردات بوده است. رضایی تاکید کرد: وزیر صمت می‌تواند برخی از معاونینش را جابه‌جا کند. همچنین مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: با استیضاح مشکل حل نمی‌شود و رای به استیضاح نخواهم داد. معتقدم مشکل تنها وزارتخانه نیست، بلکه نوع نگاه، جهت‌گیری و نوع تحریم‌هایی است که در جامعه با آن مواجه هستیم.

 

 

محمدحسن آصفری، نماینده اراک و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: در جلسه استیضاح هم وزیر حرف‌هایش را می‌زند و هم نمایندگان دغدغه‌هایشان را می‌گویند. اما حق فاطمی‌امین استیضاح نیست. ایشان بازار، معادن و صنعت را می‌شناسد، اما هر وزیر دیگری بیاید باید از صفر شروع کند و نمی‌تواند این تجربه و اطلاعاتی که آقای فاطمی دارد را در مدت کوتاهی به دست بیاورد. او گفت: وزیر صمت باید اصلاحاتی را در وزارت صمت انجام دهد. به نظر نمی‌رسد که استیضاح وزیر صمت رای بیاورد.

 

 

از سوی دیگر غلامرضا نوری‌قزلجه، نماینده بستان‌آباد و عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» جلسه فراکسیون مستقلین برای ارزیابی استیضاح وزیر صمت را تشریح کرد و گفت: صبح روز گذشته در فراکسیون مستقلین در خصوص استیضاح وزیر صمت بحث شد. اما چون تعداد آرای موافقین و مخالفین استیضاح برابر بود ما نظری را اعلام نکردیم و تصمیم نهایی به جلسه بعدی فراکسیون موکول شد. آنهایی که موافق استیضاح بودند عدم عمل به وعده‌ها، عدم نظارت کافی بر بازار، افزایش قیمت‌ها و وضعیت خودرو را مطرح کردند. اما مخالفان استیضاح عنوان می‌کردند که دایره افراد در دولت محدود است و انتخاب وزیر بهتر ازسوی دولت مشخص نیست. او ادامه داد: مخالفان استیضاح معتقد بودند برخی از وزارتخانه‌ها در ایجاد شرایط موجود موثرتر از وزارت صمت بودند و در ابتدا باید آنها استیضاح شوند. مشخص نیست نظر نهایی در فراکسیون مستقلین چه می‌شود چون اغلب نمایندگان حاضر در فراکسیون با توجه به نظر نهایی فراکسیون رای می‌دهند.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992