پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

«بن گویر» در حال برهم زدن نقشه سیاسی اسرائیل است
سایه نتانیاهو کیست؟

او در نوجوانی از خدمت در ارتش اسرائیل منع شد؛ زیرا او را بیش از حد افراطی می‌دانستند. او یک خاخام تندرو را تحسین می‌کند که می‌خواست شهروندی اسرائیلی‌های عرب را سلب کند. او تا همین اواخر پرتره‌ای از «باروخ گلدشتاین» را در خانه خود آویزان می‌کرد که در سال۱۹۹۴ حدود ۲۹فلسطینی را در مسجدی در کرانه باختری به شهادت رساند. «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۲۴اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، «ایتامار بن گویر»، یک قانون‌گذار راست افراطی در حال ظهور، مدت‌هاست که حواشی سیاست اسرائیل را به اشغال خود درآورده و به‌دلیل عقاید افراطی خود به‌طور گسترده مورد سرزنش قرار گرفته است. اما اکنون، درحالی‌که اسرائیل برای پنجمین انتخابات خود از سال۲۰۱۹ آماده می‌‌شود و نظرسنجی‌‌ها پیش‌‌بینی یک بن‌‌بست دیگری می‌‌کنند، او احتمالا به یک بازیگر اصلی در تلاش بنیامین نتانیاهو برای به‌دست آوردن مجدد قدرت در رای‌‌گیری در اول نوامبر تبدیل خواهد شد.

 

در یک گردهمایی انتخاباتی اخیر برای «بن گویر» در جنوب تل‌آویو، هواداران نتانیاهو نامزدی را تشویق می‌کردند که می‌دانستند برای او حیاتی است. «لیمور اینبار»، ۵۸ ساله یکی از فعالان حزب لیکود متعلق به نتانیاهو گفت: «ما هم‌جهت. ما یک ایدئولوژی مشترک داریم.» رای‌دهندگان اسرائیلی با انتخاب بین بلوک نتانیاهو از جناح راست – از جمله ائتلاف راست افراطی بن‌گویر – و ائتلاف حاکم احزاب راست، میانه و چپ به رهبری نخست‌وزیر یاییر لاپید روبه‌رو هستند که در چیزی بیش از مخالفت با نتانیاهو اشتراک ندارند. ائتلاف لاپید در تابستان، یک سال پس از برکناری نتانیاهو، اکثریت پارلمانی خود را از دست داد و به او فرصتی دوباره برای رسیدن به قدرت داد.

 

 

در آخرین انتخابات، در سال۲۰۲۱، ائتلاف بن‌گویر تنها به پارلمان راه یافت. این‌بار، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این گروه دومین گروه بزرگ در بلوک نتانیاهو و سومین گروه بزرگ در اسرائیل خواهد بود. درحالی‌که تسلط جناح راست بر سیاست اسرائیل چیز جدیدی نیست؛ اما ظهور بن‌گویر نشان می‌دهد که چگونه اردوگاه نتانیاهو در درون راست اسرائیل افراطی‌تر و مذهبی‌تر شده است. ازآنجاکه متحدان سنتی نتانیاهو او را رها کردند، وی مجبور شد پیوند محکم‌‌تری با احزاب یهودی افراطی ارتدوکس ایجاد کند. اگرچه از ظاهر شدن در انظار با آنها محتاط است، اما بیشتر به ناسیونالیست‌های افراطی مانند بن‌گویر متکی شده است. سه دهه پیش، لیکود که در آن زمان یک حزب محافظه‌‌کار سنتی‌‌تر بود، از نیای ایدئولوژیک بن‌‌گویر، یعنی مایر کاهان به‌دلیل افراط‌‌گرایی بیش از حد، اجتناب می‌‌کرد. امروز، لیکود بیشتر به سمت راست حرکت کرده، بن‌گویر حمایت خود را از کاهان کاهش داده و نتانیاهو شرکای بالقوه کمی دیگر دارد.

 

 

اگر بن‌‌گویر به بازگرداندن نتانیاهو به قدرت کمک کند، دولت به قانون‌‌گذاری وابسته خواهد بود که امیدوار است سیستم قضایی اسرائیل را متحول کند، به سربازان اسرائیلی که به فلسطینی‌‌ها شلیک می‌‌کنند مصونیت قانونی بدهد و قانون‌‌گذاران رقیب را که او متهم به تروریسم می‌‌کند، اخراج کند. «ناداو ایال»، مفسر برجسته سیاسی اسرائیل گفت: کمتر از دو سال پس از ورود به پارلمان «بن‌گویر پس از نتانیاهو مهم‌ترین شخصیت جناح راست اسرائیل است.» ایال گفت: «او نه تنها در میان رای‌دهندگان جناح راست محبوبیت دارد، بلکه او آرای افرادی را می‌گیرد که قبلا رای نداده‌اند.» برای بیش از ربع قرن، بن گویر ۴۶ساله تنها در حواشی راست افراطی اسرائیل مطرح بود. در سال۱۹۹۵، از او درحالی‌که نشانی از ماشین اسحاق رابین، نخست‌وزیر اسرائیل را که توافق‌نامه صلح اسلو را امضا کرده بود، در دست داشت، فیلم‌برداری شد. او در آن زمان گفت: «ما به رابین هم خواهیم رسید.» رابین بعدا ترور شد. بن گویر هیچ ارتباطی با قتل او نداشت.

 

 

بن‌گویر از تحسین‌کنندگان مایر کاهان، یک افراطی آمریکایی-اسرائیلی است که در سال۱۹۹۰ ترور شد. او می خواست شهروندی اسرائیلی های عرب را سلب کند، فضای عمومی اسرائیل را تفکیک و ازدواج بین یهودیان و غیریهودیان را ممنوع کند. بن‌گویر اغلب در مراسم یادبود کاهان شرکت کرده است و چندین محکومیت به جرم تحریک نژادپرستی و حمایت از یک گروه تروریستی دارد؛ زیرا حزب کاهان در اسرائیل ثبت شده است. یک وکیل، یعنی بن‌گویر، وکالت پیروان کاهان و شهرک‌نشینانی را که متهم به خشونت هستند، بر عهده داشته است. امروز، بن‌گویر هنوز هم کاهان را «قهرمان» خطاب می‌کند؛ اما از افراطی‌ترین سیاست‌های کاهان فاصله گرفته است. او پس از رد مصاحبه در یک پیام صوتی کوتاه گفت: «البته من مشکلی با اقلیت‌‌های اینجا ندارم. اما هر کس تروریست باشد، هر کسی که مرتکب ترور شود – و هر کسی که خواهان جهاد و نابودی یهودیان است، و نه تنها این، بلکه به اعراب نیز صدمه بزند – من با او مشکل دارم.» او در مصاحبه‌های دیگر گفت که معتدل‌تر شده است.

 

 

پرتره گلدشتاین – که در سال۱۹۹۴ فلسطینیان را به شهادت رساند- دیگر در خانه بن‌گویر آویزان نیست. او در سپتامبر گفت که او از اپیزود مربوط به ماشین رابین پشیمان است. بن‌گویر افزود: اگر او واقعا به رابین رسیده بود، فقط بر سر او فریاد می‌زد. او به حامیان خود گفته است که به جای شعار مرگ بر اعراب شعار «مرگ بر تروریست‌ها» سر دهند. او از اخراج همه اعراب حمایت نمی‌کند، بلکه از خروج کسانی حمایت می‌کند که او آنها را تروریست می‌نامد. او در پیام صوتی خود گفت: «اینجا کشور یهودیان است» اما در عین حال افزود که «من می‌خواهم این کشور برای تمام شهروندانش ایمن باشد.» صداقت تغییر بن‌گویر در سپتامبر توسط یکی از اعضای ارشد حزب او، «قدرت یهودی» مورد تردید قرار گرفت.

 

 

ائتلاف صهیونیسم مذهبی که متشکل از صهیونیسم مذهبی، قدرت یهودی و نوآم در نظرسنجی‌ها ۱۱تا ۱۴کرسی در نوسان است. در یک ویدئوی فاش‌شده، آن عضو حزب، یعنی «آلموگ کوهن» به نظر می‌رسد که میانه‌روی رهبر خود را به‌عنوان یک ترفند انتخاباتی معرفی می کند. آخرین نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که بلوک نتانیاهو در حال حاضر قادر است ۶۰کرسی را به دست بیاورد، در مقابل ائتلاف یائیر لاپید ۵۶کرسی به‌دست خواهد آورد. به‌طور تفکیکی نیز حزب لیکود ۳۱کرسی به‌دست می‌آورد و حزب ییش آیتد لاپید ۲۴کرسی، صهیونیسم مذهبی ۱۳ و ائتلاف مذهبی گانتس ۱۲ کرسی در اختیار دارد.

 

 

کوهن به یکی از حامیان جوان خود گفت: «کسانی که از حقه استفاده نمی‌کنند، بازنده هستند.» کوهن که از طریق تلفن از او خواسته شد جزئیات بیشتری ارائه دهد، از اظهارنظر خودداری کرد. اما برای بسیاری از حامیان بن‌گویر، تغییر او معتبر به نظر می‌رسد. «شفی پاز»، یک فعال سابق چپ که اکنون با «قدرت یهودی» کار می‌کند، گفت که او«خیلی» از ایده‌های کاهانه فاصله گرفته است. صرف‌نظر از این، حتی چشم‌انداز یک بن‌گویر اصلاح‌شده نیز باعث نگرانی است. در ماه مه۲۰۲۱، دیدار او از منطقه فلسطینی در بیت‌المقدس شرقی- یعنی شیخ جراح- ناآرامی در این محله را تشدید کرد که به جنگ ۱۱روزه بین اسرائیل و شبه‌نظامیان در غزه کمک کرد. در این ماه، او به این محله بازگشت و پلیس را تشویق کرد تا به سوی سنگ‌‌اندازان فلسطینی آتش بگشاید. او درحالی‌که اسلحه خود را بیرون آورد، گفت: «دوستان، آنها به سمت ما سنگ پرتاب می‌کنند. به آنها شلیک کنید.»

 

 

برخی از اسرائیلی‌ها محبوبیت فزاینده او را به عادی‌سازی تدریجی تفکر راست افراطی ارتباط می‌دهند. رسانه‌های خبری اسرائیل امسال به بن‌گویر فرصت پخش بیشتری نسبت به برخی از وزرای ارشد کابینه داده‌اند و این امر باعث ارتقای شخصیت وی شده است.«ایلان روبین فیلدز» کارگردان فیلم مستندی که در سال۲۰۱۸ با بن‌‌گویر مصاحبه کرد، گفت: «جریان اصلی در اسرائیل به او نزدیک‌‌تر شده است. من فکر نمی‌‌کنم او خیلی رادیکال‌‌تر از آدم‌‌های معمولی باشد که در خیابان توقف می‌کنند.» برخی دیگر شهرت بن‌گویر را به ناامیدی نتانیاهو نسبت می‌دهند. نتانیاهو پس از محاکمه به اتهام فساد در سال۲۰۲۰ از ترک سمت خودداری کرد و این امر باعث شد متحدان راست‌گرا او را کنار بگذارند. این موضوع او را مجبور کرد که در جای دیگری به دنبال متحد بگردد.

 

بیشتر بخوانید: هالووین بازار جهانی مسکن

 

از سال۲۰۱۹، نتانیاهو به ایجاد ائتلاف بین گروه‌های راست افراطی، از جمله بن‌‌گویر، کمک کرده است که برای ورود به پارلمان به تنهایی مشکل داشتند. مداخلات او به مشروعیت بخشیدن به بن‌گویر کمک کرد، سکوی بزرگ‌تری به او داد و در نهایت او را انتخاب کرد. «تومر پرسیکو»، پژوهشگر موسسه شالوم هارتمن که یک گروه تحقیقاتی است، گفت: به‌دلیل تهدیداتی که نتانیاهو برای آینده خود احساس می‌کند، او مایل است دست روی بن‌گویر بگذارد و او را به اردوگاه خود بیاورد. در بیت‌المقدس این کل نقشه سیاسی اسرائیل را تغییر می‌دهد.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992