پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=30215

حسن بشارت‌نیا
حاکمیت و مشروعیت

ناآرامی‌هایی که با مرگ خانم مهسا امینی شروع شد تا حدی فروکش کرده است. شاید اغلب مردم هنوز هم ندانند این رخدادها واقعا چطور شروع شد و ادامه یافت؟ چرا در هر شهر و منطقه‌ای مسیری متفاوت پیدا کرد؟

گاهی اعتراض به حجاب اجباری، منع برخی آزادی‌های اجتماعی و گاهی با شعارهایی بر ضد نظام و رهبر، سوزندان پرچم ایران و قرآن کریم همراه شد.
چرا به سوی تخریب اموال عمومی و خصوصی، درگیری با سلاح سرد یا گرم بین مامورین و مردم، مردم و مردم و حتی تلاش برای نقض حاکمیت ملی رفت؟
ویدئوها، عکس ها، صوت ها و آنچه دیده می‌شد با هم قابل جمع نیست.
چرا بنگاهی مثل بی‌بی‌سی هنوز هم سعی بر روشن نگاه داشتن آتش دارد؟
آیا واقعا غرب و برخی کشورهای منطقه درصدد تجزیه ایران هستند؟
چرا نمی توانیم با اخبار و گزارش های تلویزیونی به همه حقیقت دست پیدا کنیم؟
برخی القا کرده‌اند که حاکمیت مقبولیت عمومی خود را از دست داده، بنابراین مشروعیت ندارد. باید نظام را در داخل و خارج از کشور غیرمشروع ، ستمگر و مستحق محاکمه سران آن جلوه داد.
در این میان روزنامه‌ها و عناصر سیاسی موسوم به اصلاح طلب به صورت گزینشی اخبار را دست چین کرده و واکنش‌های هماهنگ و هم‌جهت ابراز می‌کنند. گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم و در قالب مقالات و تحلیل وقایع پیرامونی ما نظر می‌دهند. تا بلکه روند و جهت کلی نظام تغییر کند.

جنگ اوکراین

حمله روسیه به اوکراین شاید یکی از ابرچالش‌های دهه اخیر باشد. رویارویی یک قدرت هسته‌ای بزرگ با آمریکا و اروپا که نتایج آن برای ما می‌تواند تعیین کننده باشد. روسیه کشوری بزرگ با ارتشی منظم و قدرتمند، دارای سلاح هسته‌ای و شیمیایی، بیولوژیکی، موشک‌های نقطه زن و پرقدرت، نیروی هوایی راهبردی، ماهواره و ده‌ها ابزار نظامی قدرتمند دیگر، روسیه بخش بزرگی از گاز اروپا را تامین می‌کند. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، اقتصاد قدرتمندی دارد. اگر نتواند از پس اوکراین که بخش کوچکی از خاک شوروی سابق بوده است برآید؛ آیا معنایش می‌تواند این باشد که ما هرگز نخواهیم توانست با آمریکا و هم پیمانانش وارد نبرد رو در رو شویم؟
غرب سربازی برای اوکراین نفرستاد، اما حمایت‌های محدودی در تامین جنگ افزار و اطلاعات ماهواره‌ای از اوکراین انجام داد. برخی کمک مالی و اقتصادی هم کرد همین قدر کافی بود تا روسیه زمین‌گیر شود. اهرم‌های فشار روسیه از جمله قطع گاز نتوانست اروپا را فلج کند. اتحادیه اروپا به شکل غیر منتظره‌ای عکس العمل‌های منسجم نشان داده و شرایط خود را در حالت قابل تحملی برای مردمش حفظ کرد.

 

حال ما نباید به این نتیجه برسیم که باید روش دیگری را پیش بگیریم؟
عربستان کشوری تک محصولی است. به شیوه‌ای کاملا غیر دموکراتیک توسط یک قبیله اداره می‌شود. نهادهای اجتماعی بسیار ضعیف و آزادی‌های اجتماعی و خصوصا سیاسی بسیار ناکافی دارد. روش حکومت عربستان با استانداردهای غرب کاملا ناهمخوانی دارد به یمن حمله کرده‌است. یک ائتلاف را در جنگ یمن رهبری می‌کند از خونریزی و کشتار غیر نظامیان ابایی ندارد، جمال خاشقجی ستون نویس واشینگتن پست را تکه تکه کرد اما ترامپ جمهوریخواه و بایدن دموکرات به آن کشور سفر می‌کنند. مثل بوش در رقص شمشیر شرکت نمی‌کنند اما روابط صمیمانه‌ای دارند. چرا؟ چون عربستان ثروت خود را در غرب و سایر نقاط دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌است. آن قدر وزن گرفته که می‌تواند قیمت نفت را افزایش دهد اما تنبیه نشود.
حال ما نباید به این نتیجه برسیم که باید روش دیگری را پیش بگیریم؟

 

جهان پیش روی ما

رسانه‌های مسلط دنیا و شبکه‌های پیچیده اطلاع رسانی تلاش می‌کنند به ما (مردم ایران و سران حاکمیت) بگویند شانسی برای زندگی مرفه و آرام ندارید مگر آن که با ما همراه شوید. حتی اگر به اندازه روسیه بزرگ و قوی شده یا از عربستان ثروتمندتر شوید؛ نخواهید توانست در نظم نوینی که ما ایجاد کرده‌ایم دگرگونی قابل توجه‌ بوجود آورید. سلاح‌های اتمی، موشک، نیروی نظامی، پلیس و دستگاه‌های امنیتی شما نمی‌توانند برایتان حاکمیت پایدار بسازند. آرمان‌هایتان را فراموش کنید. دنیا همین است که می‌بینید؛ باید در شبکه اقتصاد، سیاست، فرهنگ و دانش تجربی ما جایی برای خودتان بیابید. ما دیگر برده‌داری نمی‌کنیم، کشورها را اشغال نظامی نمی‌کنیم، مرزهای جغرافیایی را برهم نمی‌زنیم. ما بهای کار شما را می‌دهیم. سیاه‌پوست یا آسیایی‌تبار بودن مهم نیست اگر در یک تیم اروپایی خوب بازی کنید شهرت، محبوبیت و ثروت خواهید داشت. دانشمندان شما می‌توانند روی هرچیزی می‌خواهند فکر کنند، آزمایش کنند و نتیجه بگیریند وقتی توانستند محصولی تولید کنند ما به آن فرصت فروش آن را خواهیم داد به هر قیمتی که توانستند بفروشند. ما مانع هیچ چیز نمی‌شویم فقط کافی است در زمین ما باشید. خانم سوچی برنده جایزه صلح نوبل می‌شود سپس در کشتار هزاران نفر انسان و آواره کردن صدها هزار نفر دیگر همدستی می‌کند. او در امان است اگر هم روزی این اتهامات ثابت شود فقط او اشتباه کرده است، نظم نوین جهانی پاک است.

 

شانس پیش روی ما

اگر مردم ایران و مسئولان نظام به یکدیگر اعتماد کنند. هرکسی که از بیت‌المال دزدی کرده بدون در نظر گرفتن حسب و نسبش مجازات شود؛ هرکه بیت المال را حیف کرده، تنبیه و از کار بر کنار شود. اقتصاد دولتی و تصدی‌گری دولت در خدمات به حداقل لازم کاهش یابد. مردم امکان پیگیری حقوق خود را داشته باشند و پیش از آن، حقوق خود را بدانند. کار، ارزشمند و مفت خوری ضد ارزش شود. دروغ‌گویی جرم و شنیع شمرده شود، دانش افزایی، مهرورزی، ادب و آداب اجتماعی پاس داشته شوند. هنر، مهارت، ورزش همگانی و آموزش توسعه داده شود. خانواده، اخلاق انسانی و کرامت انسان تقویت گردد. کشور ما تمدنی نوپدید خواهد آورد که مبنای آن خداباوری، حق خواهی و آمادگی برای استقرار حکومت وعده شده امام زمان صلوات علیه است.

 

در این صورت مردم به توجه و درک قرآن و کلام معصومین علیهم السلام و برقراری ارتباط روحی با ایشان اقبال خواهند کرد. عنایت و توجه ویژه امام زمان علیه السلام ما را از هر انحراف و نادانی و عمل ناپسندی دور نگاه خواهد داشت. آن قدر نسبت توجه به دنیا و آخرت متعادل خواهد شد که گناهان و اشتباه‌های بزرگ از میان مردم و مسئولان برچیده خواهد شد. حاکمیت ملی ما مورد طمع هیچ کس قرار نخواهد گرفت. قدرت بازدارندگی ما آن قدر ریشه‌دار خواهد بود که دشمن به کلی از ما ناامید شود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992