پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد ۴۰ساله تورم هسته آمریکا

گزارش اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد تورم هسته (تورم بدون احتساب مواد غذایی و انرژی) با ثبت نرخ ۶/ ۶درصدی به بالاترین حد خود در ۴۰سال اخیر رسیده است. اما تورم با میزان ۲/ ۸درصد نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. به نظر می رسد که فدرال‌رزرو برای مهار تورم هسته در ماه های آتی به سیاست‌های انقباضی خود ادامه خواهد داد.

 

 

گزارش اداره آمار ایالات متحده در روزهای اخیر از روند کاهشی تورم در ماه سپتامبر حکایت دارد. بر این اساس باید گفت که تورم در ماه مذکور با سطح ۲/ ۸درصد نسبت به ماه اوت با تورم ۳/ ۸درصدی، روند کاهشی به خود گرفته است. همچنین این موضوع نشان می‌دهد داده‌های تورمی در ماه سپتامبر از پیش‌بینی ۱/ ۸ درصدی تحلیلگران نیز فراتر رفت. به‌رغم روند کاهشی تورم کل در ماه اخیر باید گفت که تورم هسته همچنان به روند صعودی خود ادامه داده است. اما سوال این است چه عواملی سبب شده تا تورم بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی در ماه سپتامبر روند صعودی به خود بگیرد؟ در پاسخ به این سوال باید به افزایش هزینه آموزش، پوشاک و مسکن در ماه اخیر اشاره کرد.

 

 

اثر تورمی

کاهش هزینه‌های مواد خوراکی و انرژی بار دیگر در ماه سپتامبر سبب شد تا تورم برای سومین ماه متوالی روند کاهشی به خود بگیرد. بر این اساس باید گفت که هزینه‌های انرژی نسبت به ماه گذشته با افت حدود ۱۹درصدی مواجه شده است. بنابراین هزینه بنزین از ۶/ ۲۵درصد در ماه اوت به ۲/ ۱۸درصد، هزینه نفت از ۸/ ۶۸درصد به ۱/ ۵۸درصد و هزینه برق نیز از ۸/ ۱۵درصد به ۵/ ۱۵درصدی در ماه اخیر رسید. در این میان باید به عامل مهم دیگری که در کاهش تورم کل در ماه سپتامبر اثرگذار بوده است، اشاره کرد. هزینه مواد خوراکی با کاهش ۲/ ۰واحددرصدی خود، از ۴/ ۱۱درصد در ماه اوت به ۲/ ۱۱درصد در ماه اخیر رسید.

 

بیشتر بخوانید: عکسی متفاوت از یحیی گل محمدی! 

 

عوامل مذکور سبب شد تا تورم کل در ماه سپتامبر با افت ۱/ ۰واحد درصدی مواجه شود. به‌رغم این موضوع، تورم هسته در این ماه به‌دلیل افزایش هزینه آموزش، پوشاک و مسکن، افزایش یافت. بر این اساس تورم هسته به ۶/ ۶درصد رسید و با افزایش بی‌سابقه خود به بالاترین سطح از سال ۱۹۸۲ رسید. به دنبال این موضوع باید گفت که با افزایش تاریخی تورم هسته در ۴دهه اخیر، بیشترین فشار را خانوارها متحمل می‌شوند. علاوه بر این امر، با کاهش تورم کل و افزایش تورم بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی، بازارهای جهانی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند.

 

 

نوسانات بازارهای جهانی

به دنبال کاهش ۱/ ۰واحد درصدی تورم در سپتامبر۲۰۲۲، بازارهای جهانی از جمله طلا، بیت‌کوین و شاخص دلار روزهای پر نوسانی را تجربه خواهند کرد؛ زیرا فدرال‌رزرو برای مهار تورم به‌ویژه تورم هسته که بالاترین سطح خود را در ۴۰سال اخیر به ثبت رسانده است، نرخ بهره را بیش از پیش افزایش خواهد داد. بر این اساس شاخص دلار همزمان با کاهش تورم به زیر ۱۱۳واحد تنزل پیدا کرد. اما پس از ساعاتی با بازگشت به جایگاه سابق خود سبب شد تا طلا به میانه کانال ۱۶۰۰دلار برسد. همچنین بیت کوین نیز در لحظه انتشار داده‌های تورمی به زیر ۱۹هزار دلار سقوط کرد. اما باید گفت که شیب نزولی بازار بیت‌کوین ادامه‌دار نبود؛ زیرا با افت شاخص دلار و طلا سرمایه‌گذاران به سمت بازار بیت کوین هجوم آورده و سبب رشد این بازار پس از گزارش تورم شده‌اند. این موضوع سبب شد تا بیت‌کوین به کانال قیمتی سابق خود بازگردد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992