پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تهدید بی‌سابقه روسیه توسط اروپا

«رئیس‌‌جمهوری روسیه احتمالا وقتی درباره تهدیدات هسته‌‌ای خود علیه اوکراین صحبت می‌‌کند، بلوف نمی‌‌زند؛ اما غرب هم وقتی می‌‌گوید که اگر روسیه از سلاح هسته‌‌ای در اوکراین استفاده کند، ارتش روسیه نابود خواهد شد، بلوف نمی‌‌زند.» به گزارش وب‌گاه «اوکراین‌‌فرم»، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سخنان خود در مراسم راه‌‌اندازی آکادمی دیپلماتیک اروپایی در بروز این سخنان گفت. بورل تصریح کرد: «تهدید هسته‌‌ای وجود دارد و پوتین می‌‌گوید که بلوف نمی‌‌زند. خوب، او نمی‌‌تواند بلوف بزند و باید برای او روشن باشد، افرادی هم هستند که از اوکراین و اتحادیه اروپا و کشورهای عضو حمایت می‌‌کنند. ایالات متحده و ناتو هم بلوف نمی‌‌زنند.»

 

بورل ادامه داد: «هر حمله اتمی علیه اوکراین پاسخی ایجاد خواهد کرد، نه یک پاسخ هسته‌‌ای، بلکه چنان پاسخ قدرتمندی از طرف نیروهای نظامی غرب دریافت خواهد کرد که ارتش روسیه نابود خواهد شد و پوتین نباید فکر کند که ما بلوف می‌‌زنیم.» وی خاطرنشان کرد که جهان قطعا از جنگ سرد و پس از جنگ سرد خارج شده است. او گفت که دوران پساجنگ سرد با جنگ اوکراین و با حمله روسیه به اوکراین پایان یافته است. بورل در ادامه با تشریح وضعیت حال حاضر دنیا گفت: «مطمئنا ما در دنیای جدید نیز زندگی می‌‌کنیم؛ زیرا این جنگ در حال تغییر بسیاری از چیزها است و قطعا اتحادیه اروپا را تغییر می‌دهد.» او ادامه داد: «این یک لحظه جدی در تاریخ است و ما باید اتحاد، قدرت و عزم خود را نشان دهیم؛ یک عزم کامل.»

 

 

همزمان با آغاز گفت‌وگوهای گروه برنامه‌ریزی هسته‌‌ای در پشت درهای بسته در بروکسل، ایالات متحده تعهد خود را برای دفاع از «هر وجب» از خاک ناتو تایید کرد. به گزارش الجزیره، درحالی‌که اعضا روز پنج‌شنبه بر برنامه‌های خود برای برگزاری یک رزمایش هسته‌‌ای تاکید داشتند، روسیه در صورت پیوستن اوکراین به ناتو هشدار داد. الکساندر وندیکتوف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفت: «کی‌‌یف به خوبی می‌‌داند که چنین اقدامی به معنای وقوع تضمینی جنگ جهانی سوم است. ماهیت خودکشی چنین اقدامی توسط خود اعضای ناتو باید قابل درک باشد.»

 

 

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در جریان مذاکرات روز پنج‌شنبه گفت: «ما متعهد به دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستیم.» او همچنین اعلام کرد که آخرین تسلیحات و سیستم‌‌های دفاع هوایی را در اختیار اوکراین قرار می‌‌دهد. این صحبت‌ها پس از آن بیان شد که روسیه حملات هوایی و موشکی خود را به کی‌‌یف افزایش داده است. فابریس پوتیه، رئیس شرکت مشاوره سیاسی راسموسن گلوبال به الجزیره گفت که اعضای ناتو در تلاش هستند تا حمایت خود از اوکراین را بدون بدتر کردن وضعیت فعلی، افزایش دهند. او می‌‌گوید: «آنچه آنها می‌‌کوشند به درستی انجام دهند، پاسخ دادن و عقب راندن روسیه، چه به لحاظ سیاسی و چه از نظر نظامی است.» او در این مورد از کشورهای ناتو خواست که واکنش هوشمندانه‌‌ای نشان دهند.

 

 

برنامه روز پنج‌‌شنبه در مقر ناتو شامل بحث‌هایی درباره چگونگی کمک به صنعت نظامی برای افزایش تولید تسلیحات هم برای نیازهای داخلی و هم برای دفاع اوکراین بود. این نشست در حالی برگزار شد که نگرانی‌‌های جهانی از جنگ هسته‌‌ای پس از تهدیدات پنهان پوتین درباره حمله هسته‌‌ای افزایش یافته است. همچنین روسیه حملات هوایی خود را به‌شدت افزایش داده و نیروهای ناتو را به این صرافت انداخته است که راهی برای کمک‌‌های بیشتر به اوکراین پیدا کنند. همزمان نیویورک‌‌تایمز گزارش داد که از غیرنظامیان در منطقه خرسون اوکراین که تحت تصرف روسیه است در روز جمعه خواسته شد تا سریعا دست به تخلیه خانه‌های خود بزنند. اوکراینی‌‌ها مدعی هستند که درخواست روسیه نشان‌دهنده ترس مسکو از پیشروی نیروهای اوکراینی‌‌ها در جنوب است. طبق گزارش‌‌های رسانه‌های خبری دولتی روسیه، انتظار می‌‌رفت که اولین غیرنظامیان فراری از خرسون در اواخر روز جمعه به منطقه روستوف روسیه که هم مرز با شرق اوکراین است، برسند.

 

بیشتر بخوانید: واکنش تند عمادالدین باقی به توییت عبدالله گنجی

 

نیروهای کی‌‌یف در اوایل ماه جاری از طریق خط مقدم به خرسونِ تحت تصرف روسیه حمله کردند و توانستند در این منطقه پیشروی‌‌های قابل توجهی داشته باشند. وزارت موسوم به ادغام مجدد سرزمین‌‌های تحت تصرف روسیه به اوکراین در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «در ماه گذشته، نیروهای اوکراین بیش از ۶۰۰شهر و روستا را که تحت اشغال روسیه بودند، از جمله ۷۵شهر در منطقه خرسون بازپس گرفتند.» مارات خسنولین، معاون نخست‌‌وزیر روسیه در تلویزیون دولتی روسیه گفت که روسیه روز پنج‌شنبه تصمیم گرفت برای «سازمان‌دهی ساکنان منطقه خرسون» هماهنگی‌‌های فوری انجام دهد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992