پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

سفر وزیر خارجه قطر به تهران / موانع برای احیای برجام چیست؟

رویترز به سفر روز گذشته وزیر خارجه قطر به تهران پرداخته و  این سفر را بعد از مذاکرات دوحه بسیار حائز اهمیت خوانده است.

 

به گزارش خانه روشن؛ ایران روز چهارشنبه گفت که به دنبال یک توافق هسته‌ای قوی و پایدار با قدرت‌های جهانی پس از گفتگوهای قطر است. قطر به عنوان متحد ایالات متحده آمریکا که روابط خوبی نیز با تهران دارد به کاهش تلاش‌ها برای احیا برجام اشاره کرده و سفر وزیر خارجه قطر به تهران برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات بعد از سفر بایدن به منطقه است.

 

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر، یک هفته پس از آن که مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران با میانجیگری اروپا در دوحه نتوانست باعث خارج شدن از بن بست مذاکرات شود به تهران سفر کرده است.

 

حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک خود با وزیر خارجه قطر گفت: ما مصمم هستیم و به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار علی رغم ادعاهای مطرح شده از سوی طرف آمریکایی هستیم و هیچ خواسته‌ای خارج از برجام را مطرح نکرده‌ایم.

 

رویترز در گزارش خود آورده است، از هفته گذشته ایران عزم ایالات متحده برای حفظ پیمان برجام را زیر سوال برده و این در حالی است که واشنگتن گفته تهران خواسته‌های فرابرجامی جدیدی در مذاکرات دوحه مطرح کرده است.

 

امیرعبدالهیان با این حال روز سه شنبه گفته بود که واشنگتن باید تصمیم بگیرد که آیا خواهان توافق است یا بر پایبندی به خواسته‌های یکجانبه خود پافشاری می‌کند.

 

بر اساس توافق برجام، ایران فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود را که مسیر بالقوه برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای بود را در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی محدود کرد. ایران می‌گوید که فقط به دنبال انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

 

در بخش دیگری از گزارش رویترز آمده است: اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ این کشور را از برجام خارج کرد و تحریم‌های اقتصادی شدیدی را مجددا علیه ایران برقرار کردکه باعث شد تهران نیز بسیاری از محدودیت‌های هسته‌ای را زیر پا بگذارد.

 

پس از تقریبا یکسال مذاکرات غیر مستقیم در وین، طرح کلی یک معامله برای احیا برجام مورد توافق قرار گرفت. اما پس از آن مذاکرات در ماه مارس (اسفند) عمدتا به دلیل درخواست تهران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریسم ایالات متحده این معامله شکست خورد. ایالات متحده با این استدلال که این امر خارج از توافق انجام شده است از این کار امتناع ورزید.

 

دیپلمات‌های ایرانی و غربی گفته‌اند که دیگر موانع باقی مانده بر سر توافق شامل ارائه تضمین‌های ایالات متحده است که دوباره این توافق را ترک نخواهد کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز ادعاهای خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران را کنار بگذارد.

 

امیر عبدالهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرف آمریکایی باید تضمین کند که ایران از توافق احیای برجام به کامل منتفع خواهد شد.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992