پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

برای نجات دنیا تنها ۳ سال فرصت داریم

نهاد اقلیمی سازمان ملل گزارشی منتشر کرده و هشدار داده است که دنیا در حال فروپاشی اقلیمی است و بشر تنها سه سال فرصت دارد تا از این اتفاق جلوگیری کند.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ابتدای این گزارش گفته است که دولت‌ها برای مقابله با گرمایش زمین تنها وعده توخالی می‌دهند و به عبارتی دروغ می‌گویند و واقعیت این است که دنیا لحظه به لحظه به فروپاشی اقلیمی نزدیک می‌شود.

 

گزارش دبیرکل سازمان ملل تازه‌ترین و جامع‌ترین گزارش در خصوص گرم شدن زمین است؛ دانشمندان در این گزارش نگه‌داشتن افزایش دما زیر ۱.۵ درجه که هدف پیمان پاریس نیز بوده است را دور از انتظار دانستند و حتی افزایش زیر ۲ درجه‌ای را چالشی بزرگ می‌دانند چراکه دنیا به سمت افزایش ۳.۲ درجه سانتی‌گرادی دما در حال حرکت است.

 

 

باید بگوییم که انتشار این گزارش به‌دلیل اختلاف‌نظر بین دانشمندان و ۱۹۵ دولت عضو این نهاد ۴۸ ساعت به طول کشید، گزارش‌های این هیئت اهمیت بسیاری دارد چون چارچوبی را مشخص می‌کند تا دولت‌ها با اجرای آن گامی در جهت جلوگیری از عوارض گرم شدن زمین بردارند.

 

بر اساس پیمان پاریس، افزایش دمای زمین تا سال ۲۰۳۰ باید کمتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بماند بر همین اساس رسیدن به این هدف تغییرات اساسی و سرمایه‌گذاری بسیاری را می‌طلبد.

 

باید به کشورهای در حال توسعه کمک کرد تا تحولی اساسی در ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود داشته باشند چون بدین‌گونه می‌توان روند گرمایش زمین را کند کرد. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و ثروتمند به پیمان پاریس عمل نکردند و آمریکا نیز در عمل به این پیمان اکراه دارد اما چین می‌خواهد میزان این کمک‌ها مشخص شود.

 

کشورهای در حال توسعه جهان معتقدند بعد از انقلاب صنعتی کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته عامل تولید گاز های کربنی بودند و امروز می‌خواهند راه را بر کشورهای در حال توسعه جهان ببندند تا کشورهای در حال توسعه تاوان گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط کشورهای توسعه‌یافته را پرداخت کنند.

 

دانشمندان معتقدند حذف سوخت‌های فسیلی از چرخه مصرف مهم‌ترین راه مقابله با افزایش دمای زمین است و راه‌حل‌هایی نظیر جذب گاز کربن ممکن نیست چون فناوری آن وجود ندارد‌ در تمام دنیا باید به‌جای تولید مرکزی انرژی و انتقال آن به نقاط دور دست، تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید محلی و کوچک را به‌سرعت اجرایی کرد.

 

یافته‌های گزارش قبلی

 

یافته‌های گزارش قبلی دانشمندان نشان می‌دهد همه نقاط دنیا تحت تاثیر گرمایش زمین قرار گرفته‌اند و هیچ منطقه‌ای از آن مصون نیست و نیمی از جمعیت دنیا نیز در مناطق بسیار آسیب‌پذیر زندگی می‌کند؛ در حال حاضر میلیون‌ها نفر از ساکنان این کره خاکی با کمبود آب و غذا روبه‌رو هستند.

 

به‌دلیل گرمایش زمین مرگ وسیع گونه‌های جانوری و گیاهی از درختان گرفته تا آبسنگ‌های مرجانی را شاهد هستیم؛ بر اساس این گزارش اگر افزایش گرمای زمین بیش از ۱.۵ درجه باشد مناطق ساحلی و پست به زیر آب خواهند رفت؛ همچنین زیست‌بوم‌های مهم توان خود را برای جذب کربن از دست خواهند داد و به منابع و مخازن کربن تبدیل خواهند شد.

 

 

گزارش جامع ششم

 

بخش سوم این گزارش تازه‌ترین و حساس‌ترین ارزیابی سازمان ملل از گرمایش زمین است چون در آن به سیاست‌ها، سرمایه و فناوری مورد نیاز برای کاهش کربن اشاره شده است.

 

قسمت نخستین گزارش تابستان سال قبل منتشر شد که طی آن بر اساس شواهد علمی نتیجه‌گیری شده بود که فعالیت بشر باعث تغییرات جبران‌ناپذیر و غیر‌قابل برگشت در اقلیم شده است.

 

۴ ماه پیش نیز گزارش دوم منتشر شد در این گزارش اعلام شده که ویرانی سیستم آب‌وهوایی به سرعت در حال اتفاق است و تنها شانس بسیار کمی برای پیشگیری از این فاجعه وجود دارد؛ در این گزارش هشدار داده شده است که عوارض گرمای زمین شدیدتر از پیش‌بینی‌های انجام شده است و اگر دما به ۲ درجه افزایش پیدا کند بسیاری از راهکارها قابل اجرا نخواهد بود.

 

طی این گزارش افزایش خشکسالی، گرمای شدید، سیل، آتش‌سوزی، جنگل‌ها و بالا آمدن آب دریاها از پیامدهای گرم شدن زمین عنوان شده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992