پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=27631

علاج واقعه زلزله با حسگر حیوانات

در طول تاریخ همواره بلایای طبیعی نظیر زلزله جان بسیاری ساکنان این کره خاکی را گرفته و علاوه بر آن خسارات مادی زیادی نیز بر جای گذاشته است؛ نمونه‌های بسیاری از این ویرانی‌ها در تاریخ وجود دارد.

 

بر اساس شواهد تاریخی در ۳۷۳ پیش از میلاد حضرت مسیح «توسیدید» یکی از مورخان یونانی از ترک موش‌ها، سگ‌ها، مارها و راسوها چند روز پیش از زلزله وحشتناک شهر هیلک سخن گفته است.

 

به چند سال پیش برگردیم؛ در سال ۲۰۰۴ میلادی به واسطه زلزله ۹.۱ ریشتری در اعماق اقیانوس هند سونامی بزرگی به راه افتاد و ۲۲۵ هزار نفر جان باختند؛ پیش از وقوع این حادثه، سیستم‌های هشداردهنده ساخت بشر این خطر را اعلام نکردند اما ساعتی پیش از حادثه برخی از حیوانات خطر را حس و فرار کرده بودند که فرار فیل‌ها به سمت ارتفاعات، ترک آشیانه فلامینگوها و نرفتن سگ‌ها به بیرون ازجمله این رفتارها بود.

 

در این سال‌ها دانشمندان یافته‌ها و پژوهش‌های بسیاری انجام داده‌اند؛ «ایرینا رافلیانا» که در گذشته با دفتر استراتژی بین‌المللی کاهش خطر بلایای طبیعی سازمان ملل همکاری داشته در خصوص سونامی سال ۲۰۰۴چنین اشاره می‌کند:«بازماندگان گزارش دادند حیواناتی از جمله گاوها، بزها، گربه‌ها و پرندگان را دیده‌اند که کمی پس از زمین‌لرزه و پیش از وقوع سونامی به سمت مناطق دور از دریا هجوم می‌بردند و بسیاری از افرادی که جان سالم به در بردند همزمان یا کمی پس از این حیوانات از مناطق ساحلی فرار کرده بودند».

 

حدود ۱۰۰ کشور دنیا به سیستم‌های هشداردهنده زودهنگام مجهز نیستند، حتی با وجود فناوری در کشورهای پیشرفته تشخیص زودهنگام و بلایای طبیعی نیز دشوار است، تا به امروز دانشمندان موفق به کشف نشانه‌های پیش از زمین‌لرزه‌های بزرگ نشدند برای همین به‌دنبال رفتارهای حیوانات هستند. با توجه به گزارش‌ها، پژوهشگران این نظریه را دارند که ممکن است حیوانات در بدن خود سیستم‌های هشداری نسبت به بلایای طبیعی داشته باشند و به‌دنبال این پرسش هستند که آیا می‌توانند از این موجودات استفاده کنند یا خیر. آیا انسان می‌تواند زلزله را به واسطه رفتار حیوانات پیش‌بینی کند و به دیگران هشدار دهد؟

 

پیش از وقوع هر زمین‌لرزه بارهای الکتریکی مثبتی به نام حفره تحت فشارهای شدید ایجاد می‌شود این بارها می‌توانند با سرعت بالا از درون به سطح زمین برسند و مولکول‌های هوایی را یونیزه کنند این حفرات حین حرکت قادر به تولید امواج الکترومغناطیس هستند؛ علاوه بر آن این‌ حفره‌ها پیش از وقوع زلزله می‌توانند مواد شیمیایی سمی تولید کنند که ممکن است برخی از حیوانات قادر به درک آن‌ها را درک آن‌ها باشند.

 

خداوند در بدن موجودات حسگرهای قوی قرار داده که حتی با پر یا موی بدنشان می‌توانند هوای یونیزه شده را درک کنند، برخی نیز بوی نامطبوع موادشیمیایی را متوجه می‌شوند با این تفاسیر می‌توانیم بگوییم که حیوانات می‌توانند علائم پیش از وقوع را درک کنند.

 

برخی از محققان به این یافته دست پیدا کردند که رفتار حیوانات از ۲۰ ساعت قبل از وقوع زمین لرزه تغییر می‌کند؛ برخی از دانشمندان نیز به این فرضیه رسیدند که شاید بی‌نظمی‌های الکترومغناطیس قبل از وقوع زمین‌لرزه در جو همان هشداری باشد که موجودات می‌توانند آن را قبل از زلزله حس کنند.

 

پرندگان توانایی بالایی در تشخیص دارند که دانشمندان بر روی این امر نیز پژوهش می‌کنند؛ برای مثال پرندگان هنگام عبور از سطح اقیانوس‌ها برای فرار از طوفان از امواج مادون صوت استفاده می‌کنند که این مقوله در حال بررسی و پژوهش است.

 

حیوانات سیگنال‌ها را دریافت می‌کنند بنابراین دانشمندان به‌دنبال رمزگشایی رفتار آن‌ها پیش از وقوع بلایای طبیعی هستند، با همه این‌ها دانشمندان معتقدند اگر حیوانات بتوانند بلایای طبیعی را پیش‌بینی کنند باز هم نمی‌توان به این حس حیوانات تکیه کرد و در کنار آن باید از دیگر سیگنال‌های هشداری نیز استفاده کنند.

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992