پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش‌ ايران برای نقش‌آفرينی در جام جهانی قطر

چند ماه مانده به شروع جام جهانی قطر مقامات ايران از همكاری جزيره كيش و قشم در برگزاری جام جهانی قطر می‌گويند. ابراهيم رييسی رييس‌جمهور بعد از انجام مراسم قرعه‌كشی به امير قطر گفت: «جمهوری اسلامی ايران آمادگی دارد در جهت برگزاری هر چه بهتر و باشكوه‌تر بازی‌های جام‌جهانی، در جزيره كيش و ساير جزاير نزديک به قطر هرگونه مساعدت و كمک مورد نياز را ارايه كند و اطمينان داريم با برنامه‌ريزی‌هايی كه انجام شده، جهانيان شاهد بازی‌های خاطره‌انگيزی خواهند بود.»

 

بر همين اساس رستم قاسمی، وزير راه و شهرسازي مامور شده مقدمات همكاری ايران و قطر را فراهم آورد. دو روز قبل وزير راه قطر به همراه رستم قاسمي راهي جزيره كيش شدند تا در اين زمينه رايزنی كنند. قاسمي در اين سفر اعلام كرد ايران در سه زمينه می‌تواند در برگزاری جام‌جهانی قطر سهيم باشد. قاسمی گفت: «جمهوری اسلامی ايران در سه بخش اسكان، حمل و نقل هوايی و دريايی از جام جهاني ۲۰۲۲ قطر پشتيبانی می‌كند.»

 

در همين راستا طرفين صبح روز گذشته در يک نشست مشترک به بيان ديدگاه‌های خود در زمينه همكاری ايران در برگزاری جام جهانی قطر پرداختند. دو طرف در اين سفر درباره اقدامات مربوط به پشتيباني ايران از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از جمله راه‌اندازي خطوط منظم كشتيراني بين بنادر دو كشور و توافق براي استفاده بيشتر خطوط هوايي تجاري قطر از آسمان ايران ديدار و گفت‌وگو داشتند و تفاهمنامه‌هايي نيز امضا كردند. در اين نشست سعيد محمد، مشاور رييس‌جمهور و دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري نيز حضور داشت.

 

سردار سعيد محمد در اين جلسه از آمادگي كيش، جهت ارايه خدمات و پذيرش سرمايه‌گذار براي جام جهاني قطر خبر داد و گفت: «رويداد جام‌جهاني قطر شروع مناسبي براي تبديل ايران به هاب منطقه، به ويژه در مناطق آزاد و راس آنان ‌جزاير كيش و قشم است.» او هدف‌گذاري اصلي كيش را در حوزه‌هاي گردشگري، ورزشي و سلامت دانست.

 

در حاشيه اين نشست معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به رشد تردد تجاري دريايي بين ايران و قطر در دولت سيزدهم تاكيد كرد: «براي پشتيباني و تسهيل تردد دريايي بخشي از هواداران تيم‌ها در مسابقات جام جهاني ۲۰۲۲ در قطر، امكانات و ظرفيت‌هاي خوبي در سه استان هرمزگان (جزيره كيش)، بوشهر (بندر بوشهر) و خوزستان (ترمينال مسافري خرمشهر) فراهم است.» علي‌اكبر صفايي با تاكيد بر اينكه لازم است خط مسافري دريايي بين ايران و قطر تا شهريور ماه جاري تسهيل و فعال شود، اظهار داشت: مطابق برنامه، فعاليت كشتي‌هاي كروز در خطوط دريايي جنوب، تا عيد فطر امسال راه‌اندازي مي‌شود.

 

وزير راه و شهرسازی پيش‌بينی كرده است كه دست‌كم ۵۰۰ هزار نفر از ايران در ايام جام جهانی قطر راهی اين كشور خواهند شد. ايشان بر اين باور است كه با راه‌اندازی خط دريايي ميان دو كشور تماشاچيان ايراني به جای اقامت در كشور قطر مي‌توانند در جزيره كيش اسكان پيدا كنند و براي تماشاي بازی‌ها به سفری دو ساعته خودشان را به دوحه برسانند. همچنين گردشگران خارجي نيز می‌توانند از اين فرصت استفاده كرده و راهيی ايران شوند. قاسمی در اين رابطه گفت: «بسياری از شركت‌كنندگان در مسابقات جام جهانی با توجه به اينكه فاصله بازی‌ها چند روز است مايلند براي بازديد از مراكز تفريحي و سياحتي ايران به بنادر و جزاير جنوبی ايران بيايند. پيش‌بينی ما اين است ۵۰۰ هزار ايراني از جام جهانی قطر بازديد كنند. خارجی‌هايی هم كه به قطر می‌آيند، مي‌توانند دريايی يا هوايی به بازديد از جزاير جنوبي ايران بپردازند و ما امكان جابه‌جايی و اسكان آنها را داريم.»

 

در همين زمينه چند روز پيش به وزارت امور خارجه پيشنهاد شده بود كه رواديد ميان قطر و ايران در ايام دو ماهه جام جهانی حذف شود. حال روز گذشته مديركل دفتر بازاريابی و توسعه گردشگري خارجي وزارت ميراث فرهنگی گفت: «وزارت خارجه با پيشنهاد حذف رواديد ۲ ماهه بين ايران و قطر در جام جهانی موافقت كرده است.»

 

با نزديک شدن به ايام جام‌جهانی تلاش‌ها برای بهره‌برداری از اين رويداد تاريخي كه در نزديكی ايران برگزار می‌شود، بيشتر شده. با اين حال بايد ديد آيا اين تلاش‌ها در نهايت به ثمر خواهد نشست يا همه در حد حرف و طرح و نقشه باقپی خواهد ماند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992