پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=26534

توصیه رهبر انقلاب به دعایی در ماه رمضان

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت دعای امام علی‌بن الحسین سجاد علیهما السلام درباره ماه مبارک رمضان فرمود: توصیه می‌کنم کسانی که این دعا را نخواندند، آن را بخوانند و واقعاً بهره‌مند شوید.

دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه از مناجات‌های امام علی‌بن الحسین السجاد علیهما السلام به‌هنگام ورود به ماه مبارک رمضان است. حضرت امام زین‌العابدین علیه السلام در این دعا ضمن برشمردن فضائل ماه رمضان، به تکالیف مؤمن در این ماه پرداخته است. آموزه‌های این دعا به‌صورت مختصر به‌شرح ذیل است:

شکر کردن خدا به‌دلیل دادن مقام سپاس‌گزاری به بندگان، رابطه تکوینی میان شکر و افزایش نعمت، پاداش نیکوی خدا به شکرگزاران، ستایش خدا به‌خاطر قراردادن ما (بندگان) را بر دین خودش،‌ رمضان ماه قیام به عبادت، نام‌های ماه رمضان؛ «ماه خدا، ماه اسلام و تسلیم، ماه پاکیزگی، ماه آزمایش، ماه نزول قرآن»، آداب روزه‌داری و آفات آن؛ کنترل قوای ظاهری و باطنی، نیت خالص و…،‌ دعا برای رسیدن به درجاتی بالاتر، روابط اخلاقی و اجتماعی مطلوب در ماه رمضان؛ «صله رحم، روابط حسنه با همسایگان، تطهیر اموال با پرداخت خمس و زکات، تولّی و تبرّی درباره دوستان و دشمنان، مدارا با دشمنان و…»، پناه‌ بردن به خدا از انحراف در توحید، دعا برای بهترین بندگان بودن در ماه رمضان و سایر موارد.

این دعا روز گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب و در محفل رمضانی انس با قرآن مورد تأکید قرار گرفت و فرمودند: توصیه می‌کنم کسانی که این دعا را نخواندند، آن را بخوانند و واقعاً بهره‌مند شوید. شما این لیاقت را دارید که از دعاهای امام سجاد علیه السلام در صحیفه به بهترین وجه استفاده کنید.

ایشان با اشاره به بخش‌هایی از این دعا فرمودند: در دعای ۴۴ صحیفه، حضرت سجاد سلام الله علیه این‌طور خطاب به خداوند عرض می‌کنند «وَ أَعِنَّا عَلَى صِیَامِهِ بِکَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِیکَ؛  و ما را به روزه داشتن یارى بده، آن‌سان که اعضاى بدن خویش از معاصى تو بازداریم.» معلوم شد که صیام نخوردن و اجتناب از مسائل ظاهری نیست.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992