به گزارش«خانه روشن»به نقل از ایرنا، سید رضا فاطمیامین به مسائل مرتبط با واردات خودرو اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷ به خاطر مدیریت تراز ارزی کشور، واردات خودرو ممنوع شد. در واقع به سبب اعمال تحریم ها، فروش نفت کاهش یافت و برای مدیریت مصارف ارزی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت تا اواخر اردیبهشت سال آینده فرصت دارد و پس از آن این مصوبه را دیگر تمدید نخواهیم کرد. البته این تصمیم نیز با هماهنگی دولت است.
وی با بیان علل تمدید نشدن این مصوبه، افزود: تقاضای خودرو بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه و عرضه به حدود یک میلیون دستگاه رسیده، پس تقاضای خودرو بیش از عرضه است و خودروساز داخلی نتوانسته این فاصله را پر کند، بنابراین نیاز به واردات داریم.
سال آینده محدودیتهای ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم
وزیر صمت با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، محدودیتهای ارزی سال ۱۳۹۷ را نداریم، ادامه داد: امسال تراز ارزی روند خوبی دارد و صادرات غیرنفتی به بیش از ۴۷ میلیارد دلار میرسد. بنابراین در سال آینده نگرانیای در خصوص تراز ارزی نخواهیم داشت و این یکی دیگر از علل تمدید نشدن مصوبه ممنوعیت واردات است.
فاطمیامین در خصوص ضوابط واردات نیز تأکید کرد: شرکت واردکننده بهطور حتم باید شبکه خدمات پس از فروش داشته باشد.
وی از حذف تدریجی قرعهکشی خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: وقتی عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد، کالا سرمایهای میشود. حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نیاز به خودرو در ایران وجود دارد، اما در قرعهکشیها حدود ۴ میلیون نفر ثبت نام میکنند و این یعنی خودرو کالای سرمایهای شده است. با لغو مصوبه واردات تا ۱۰۰ هزار و حتی شاید بیشتر، خودرو وارد کشور خواهد شد و این واردات و افزایش تولید، باعث مدیریت بازار میشود، پس از سال آینده به تدریج دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت.
وزیر صمت همچنین تصریح کرد: دو نرخی بودن و اختلاف قیمت تولید کارخانه با قیمت بازار با افزایش عرضه و واردات به تدریج تنظیم خواهد شد.
وزیر صمت در خصوص مسائل مرتبط با خودرو، اعلام کرد: موضوع خودرو همواره چالشی بوده است و داستان امروز و دیروز نیست. مسائل مرتبط با خودرو در دو سطح محیط و فضای زنجیره خودرو و همچنین مسائل مربوط به درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز مورد بررسی قرار میگیرد.
وی در خصوص مسائل مربوط به درون شرکتهای خودروسازی و قطعهسازی، گفت: در حالیکه سازوکارهای مدیریتی در صنعت خودروسازی دنیا سالهاست تغییر کرده، اما در کشور ما همچنان بدون تغییر مانده و یکی از علل نامناسب بودن قیمت و کیفیت نیز همین موضوع است.
وزیر صمت افزود: همچنین در تولید و توسعه محصول نیز عقب هستیم، یک پلتفرم( سکو) پس از چند سال قدیمی میشود و ارتقاء کیفیت امکانپذیر نیست. بحثهای درون شرکتهای خودروساز و قطعهساز را خود خودروسازان و قطعهسازان باید حل کنند.
فاطمیامین با بیان اینکه در این حوزه، نظام ردهبندی را از دو ماه پیش آغاز کردهایم، گفت: هر خودرو شامل چند مجموعه است، وقتی یک مدل جدید خودرو طراحی میشود، مجموعهسازها وارد طراحی در طول زنجیره میشوند. در تیرماه سال آینده چهار خودرو دیگر را به این پروژه اضافه میکنیم و با پیادهسازی نظام ردهبندی، سازوکارهای تولید خودرو را تغییر خواهیم داد.
اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان
وی با بیان اینکه ۹ پروژه در صنعت خودرو مورد تمرکز ما قرار گرفته است، ادامه داد: یکی از این پروژهها اصلاح ساختار سهامداری و مدیریت خودروسازان و موضوع دیگر تأمین مالی است، زیرا سهم بالایی از قیمت خودرو، مربوط به هزینه مالی خودرو میشود، این هزینه با اصلاح رابطه خودروساز و قطعهساز کاهش مییابد، اما وقتی این رابطه تنظیم نیست، کیفیت پایین آمده و قیمت بالا میرود.
وزیر صمت با بیان اینکه سازوکار تأمین مالی زنجیرهای را از چند ماه پیش آغاز کردهایم، اضافه کرد: در این زمینه تسهیلات به هر یک از اعضای درون زنجیره داده میشود. کل زنجیره شبیه به یک بنگاه دیده شده و تأمین مالی آن با هزینه کمتری انجام میشود.
فاطمیامین در خصوص مزایای تأمین مالی زنجیرهای نیز بیان کرد: با این روش به شدت هزینههای مالی کاهش یافته و منابع مالی به موقع به قطعهساز و زنجیرهها، داده میشود.
وی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان در دو ماه گذشته قرارداد بسته شده است، تصریح کرد: تأمین مالی زنجیرهای را برای حدود شش صنعت از جمله خودرو اجرا کردیم و سال آینده به سمت اجرای کامل آن در خودروسازی پیش می رویم. وقتی پول قطعهساز به موقع پرداخت شود، کیفیت خودرو قابل کنترل بوده و هزینههای اضافی قطعهساز مدیریت میشود و به طور یقین، روی کاهش قیمتها اثر دارد.
برنامه زمانبندی دو ساله برای اصلاح صنعت خودرو
وی از برنامه زمانبندی ۲ ساله برای اصلاح صنعت خودرو خبر داد و گفت: برخی از محورهای درون این برنامه زمانبندی شده، ۶ ماهه هستند، اما از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل از جمله کیفیت خودرو و قرعهکشی حل شده و بسیاری از مشکلات برطرف میشود؛ اما برای حل نهایی مسائل به یک دوره کامل دو ساله، نیاز داریم.
وزیر صمت در خصوص دستورالعمل ۸ مادهای دولت برای صنعت خودرو، توضیح داد: مطالعه گستردهای روی این موضوع انجام شده و از اول شهریورماه هفته ای ۳ جلسه در زمینه خودرو برگزار شده تا مسائل با جزئیات بررسی و مشخص شود. رئیسجمهوری نیز بر اساس گزارش این جلسات، دستورالعمل ۸ مادهای را صادر کرده است.
هدفگذاری تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده
فاطمیامین با اشاره به برخی از مفاد هدفگذاریهای انجام شده دولت برای صنعت خودرو، تصریح کرد: تولید ۱.۵ برابری خودرو در سال آینده هدفگذاری شده است، یعنی سال آینده باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. در این حوزه با خودروسازان نیز جلسات مختلفی داشتیم و به برنامه یکپارچهای نیز رسیدیم و مشخص شد که این افزایش، امکانپذیر است.
وی همچنین ادامه داد: در این راستا تولید سه خودرو قدیمی باید متوقف شود که شامل دو خودرو از ایرانخودرو و یک خودرو از سایپا است. همچنین سه خودرو جدید سال آینده، معرفی خواهد شد.
منافع برخی اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمیدهد
وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به «مافیا» در صنعت خودرو گفت: مافیا در این صنعت وجود دارد، اما در جاهایی که با تصور مردم متفاوت است. در واقع شبکههایی وجود دارد که منافع آنها اجازه اتفاقات خوب در حوزه خودرو را نمیدهد، اما در جاهایی که شاید مردم کمتر متوجه شوند.
فاطمیامین با بیان اینکه روابطی در سطح خودروسازی ایران شکل گرفته که با منافع مردم همراستا نیست، عنوان کرد: بهطور یقین، وظیفه ما شناسایی این روابط است که باید مدیریت خودروسازان را به مردم واگذار کنیم. یکی از عیوب صنعت خودروسازی همین ساختار سهامداری ایران خودرو و سایپا است و اصلاح این ساختار سهامداری نیز مورد تأکید رئیسجمهوری قرار دارد.
وی همچنین با صراحت تصریح کرد که معایب صنعت خودرو زیاد اما قابل حل است.
بازگشت به تولید سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ با رشد اقتصادی ۸ درصدی
فاطمیامین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هدفگذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: رشد اقتصادی در دهه گذشته پایین بوده است و با رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی تازه به تولید سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ میرسیم. یعنی تولیدی که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ پایین آمده بود در سال ۱۴۰۱، دوباره به آن می رسیم.
وی با بیان اینکه زیرساختهای لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی وجود دارد، گفت: در این راستا سه مؤلفه مواد اولیه، تأمین مالی و تقاضا باید هماهنگ شوند. در حوزه تقاضای داخلی، اصلاح دستمزدها و تحریک تقاضا از طریق اعتبار خرید و در حوزه خارجی، موضوع صادرات مهم است.
افزایش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری صادرات امسال نسبت به سال گذشته
وزیر صمت در خصوص صادرات، اضافه کرد: با مصوبات رفع موانع صادراتی که مهرماه توسط ستاد اقتصادی دولت ابلاغ شد، موانع صادراتی به شدت کاهش یافته و رشد فزاینده صادرات را شاهد بودیم و امسال ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار بیش از سال گذشته، صادرات داریم.
فاطمیامین در خصوص تأمین مالی به دو موضوع تأمین مالی زنجیرهای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحسابهای سامانه جامع تجارت اشاره کرد و افزود: با همکاری بانکمرکزی، تسهیلات واحدها بر اساس صورتحسابهای سامانه جامع تجارت، مستقیم به حساب فروشنده واریز میشود و با این روش انحراف از منابع از بین خواهد رفت. با اجرای این دو پروژه از اواسط سال آینده، بهطور تقریبی، ۷۰ درصد مسائل حوزه سرمایه در گردش، حل خواهد شد.
تمرکز روی اصلاح ساختار بازار در رویکرد جدید وزارت صمت
وی با بیان اینکه باید نقدینگی و قیمتهای خارجی مدیریت شود و تولید افزایش یابد، بیان کرد: همه از اصلاح ساختار بازارها غفلت میکنند، اما در دولت سیزدهم با رویکرد جدیدی که وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتهایم به این موضوع اهمیت دادیم و اصلاح ساختار بازار را به صورت ویژه در دستور کار قرار دادیم.
وزیر صمت با بیان اینکه روی اصلاح ساختار ۱۰ بازار کار میکنیم که سه بازار آن عملیاتی شده است، توضیح داد: بازار کالاهای واسطهای و نهایی یعنی همین اقلام مورد نیاز مردم، یکی از آنهاست و روشهای معمول برای تنظیم این بازار مانند بازرسی و نظارت، بیشتر شامل روالی پیچیده و بدون اثربخشی لازم، بوده است.