پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علت اصلی اجرا نکردن قانون چک در بانک ها

رییس کمیسیون اصل نود مجلس گفت:اجرای مصوبات جلسه آخر کمیسیون اصل نود با مسئولان بانک مرکزی تا قبل از پایان موعد مقرر، ضروری است. در غیر اینصورت مجلس از ابزارهای نظارتی و انضباطی خود برای برخورد با خاطیان استفاده می‌کند .

به گزارش«خانه روشن»به نقل ازاقتصاد آنلاین ، حجت الاسلام حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانون جدید چک بیان کرد: از سال ۱۳۹۷ که قانون جدید چک تصویب شد تاکنون بخش های مختلفی از این قانون به مرور زمان اجرایی شده و اثرات مثبتی در فضای معاملات با چک داشت؛ برای مثال، نسبت های چک های برگشتی به مبادله شده بعد از اجرای قانون نسبت به قبل از آن، کاهش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که حتی از ابتدای سال ۱۴۰۰ که دسته چک های جدید بنفش رنگ صیادی بین مردم توزیع و ثبت و تائید آنها در سامانه صیاد بانک مرکزی الزامی شد، نسبت چک های برگشتی به مبادله شده در این دسته چک‌های جدید نیز کمتر از نسبت چک های برگشتی به مبادله شده در دسته چک های قدیمی است. بنابراین، قانون جدید چک تاکنون توانسته از تلاطم‌ها و نا‌اطمینانی های معامله با چک بکاهد؛ این در حالی است که ما از اواخر سال ۱۳۹۸، شرایط کرونایی را در کشور تجربه کردیم که باعث رکود در معاملات شده و احتمال پاس شدن چک ها نیز را کم می کرد.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رابطه با اجرای قانون جدید چک اذعان کرد: کمیسیون اصل نود در آبان ماه جلسه ای حضور آقای صالح آبادی، رییس بانک مرکزی ترتیب داد تا پیرامون حل مشکلات اجرایی قانون جدید چک تصمیم گیری شود. در این جلسه مقرر شد تا تمامی بانک‌ها اطلاع رسانی پیامکی به گیرنده چک پس از ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده و همچنین امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد از طرق خودپردازها و پیامک را تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ فراهم کنند.

شجاعی افزود: علی رغم اتمام موعد مقرر، مورد اول توسط هیچ بانکی تاکنون اجرایی نشده و مورد دوم تنها توسط چند بانک اجرایی شده و سایر بانک‌ها همچنان در ارائه این خدمت و تسهیل دسترسی به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک، به خصوص برای کسانی که به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند همکاری لازم را ندارند که این نیازمند پیگیری جدی بانک مرکزی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ثبت چک به واسطه پیامک و خودپرداز در سامانه صیاد بیان کرد: روند استفاده از چک های جدید بنفش رنگ در بازار رو به افزایش است. در نتیجه برای جلوگیری از سرگردانی مردم باید هر چه سریع تر روش های مختلفی که برای ثبت چک در سامانه صیاد مورد توافق بوده، عملیاتی شود. البته بانک ها باید در بحث آموزش و اطلاع رسانی عمومی قوانین و مقررات جدید چک نیز پیش قدم شوند تا مردم چک ثبت نشده در سامانه صیاد دریافت نکنند.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در رابطه با تکالیفی از قانون جدید چک که هنوز اجرایی نشده گفت: در جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شدکه برخی تکالیف قانون جدید چک که هنوز اجرایی نشده نیز تا پایان سال اجرایی شوند؛ از جمله این موارد، ایجاد امکان ثبت و تائید چک بابت تضمین و وثیقه در سامانه صیاد است.

حجت‌الاسلام شجاعی افزود: تکالیف دیگری که مقرر شد تا پایان سال اجرایی شوند، شامل ماده ۵ مکرر قانون جدید چک، یعنی اعمال مسدودی موجودی حساب صادرکننده چک برگشتی به میزان کسری مبلغ چک در سایر بانک ها و موسسات مالی و همچنین تبصره ۲ ماده ۶، یعنی ایجاد امکان صدور چک موردی است.

وی در مورد سایر تکالیف اجرا نشده قانون جدید چک گفت: در حال حاضر افراد می‌توانند سابقه معاملاتی صادرکننده را به وسیله رنگ بندی موجود در سامانه صیاد بانک مرکزی مشاهده کنند، اما این اطلاعات شامل همه مواردی که در قانون بیان شده نیست. طبق ماده ۲۱ مکرر قانون جدید چک، اطلاعات کامل جهت ارائه به ذی نفع چک جهت استعلام سوابق صادرکننده، شامل سقف مجاز صادرکننده برای صدور چک، سوابق چک برگشتی در سه سال قبل و تعهدات جاری است که سامانه صیاد باید به گیرنده چک ارائه دهد.

رییس کمیسیون اصل نود در انتها ضمن اشاره به نزدیک بودن پایان مهلت بانک مرکزی در اجرای تکالیف قانون جدید چک بیان داشت: هر چند در جلسه آخر با رییس بانک مرکزی زمانبندی برای اجرای کامل قانون جدید چک صورت گرفت، اما همچنان شبکه بانکی در اجرای قانون کم‌کاری می کنند. اجرای مصوبات جلسه آخر کمیسیون اصل نود مجلس با مسئولین بانک مرکزی تا قبل از پایان موعد مقرر، یعنی تا پایان امسال، ضروری است. در غیر اینصورت مجلس از ابزارهای نظارتی و انضباطی خود برای برخورد با خاطیان استفاده خواهد کرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992