پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=24888

چگونه از چاقی موضعی خلاص شویم؟

تقریبا بیشتر مردم به چاقی موضعی، به‌ویژه در ناحیه شکم، پهلو، باسن، ران و بازوها مبتلا هستند و می‌خواهند از شر چربی‌های جمع‌شده در این نواحی خلاص شوند.

به گزارش«خانه روشن»به نقل از خبر انلاین؛جنسیت، سن، ژنتیک و سبک زندگی نقش مهمی در انباشت چربی اضافی در بخش‌هایی از بدن‌مان دارند. مثلا، زنان بیشتر از مردها مستعد ذخیره چربی اضافی در ران‌ها و باسن، به‌ویژه در دوران فرزندآوری هستند. اما دوران پیش از یائسگی و همچنین یائسگی با تغییرات هورمونی که رخ می‌دهد این اضافه وزن بیشتر در ناحیه شکم جمع می‌شود. از طرفی مردها معمولا در ناحیه میانی بدن‌شان دچار چاقی می‌شوند.

آیا می‌شود این چربی‌های موضعی را از بین برد؟

برای درک چاقی موضعی و روش برطرف کردن آن باید بدانید که بدن چربی‌ها را چگونه می‌سوزاند.

چربی‌های موجود در سلول‌های بدن به شکل تری‌گلیسیرید ذخیره می‌شوند تا انرژی بدن را تامین کنند. اما آنها قبل از اینکه به انرژی تبدیل شوند باید به بخش‌های کوچکتری به نام اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول تبدیل شده تا بتوانند وارد جریان خون شوند.

بدن موقع ورزش برای تامین سوخت خود از هرجای بدن که بتواند اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول دریافت و استفاده می‌کند و فقط به نقطه‌ای خاص از بدن اکتفا نمی‌کند. بنابراین افرادی که ورزش‌های خاصی برای کاهش چربی‌های موضعی مانند شکم یا ران انجام می‌دهند باید بدانند با این روش هرگز نمی‌توانند این چربی‌ها را از بین ببرند.

چگونه باید از چاقی‌های موضعی خلاص شد؟

بنابر شواهد علمی برای رهایی از چاقی‌های موضعی چاره‌ای به جز انجام دادن ورزش‌هایی که کل بدن را درگیر کند، نداریم. در واقع ورزش باید تمام قسمت‌های بدن را درگیر و فعال کند. از بهترین ورزش‌های برای رفع و البته پیشگیری از چاقی موضعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. ورزش‌های کاردیو (هوازی)

از این ورزش‌ها می‌توان به شنا، دویدن و دوچرخه‌سواری اشاره کرد. در این ورزش‌ها گروه بسیاری از ماهیچه‌ها درگیر می‌شوند و در نتیجه کالری بسیاری در بدن می‌سوزد.

۲. ورزش‌های بدنی تناوبی-تنشی

این ورزش‌ها نوعی از ورزش‌ با تغییر شدت تمرین است. مثلا، ۲ دقیقه دویدن با ۷۰درصد توانایی و سپس ۲ دقیقه با ۱۰۰درصد توانایی. این نوع ورزش‌ها هم در لاغر شدن بسیار موثرند.

۳. ورزش کل بدن

به‌جای تمرکز روی یک ناحیه از بدن، ورزش‌هایی باید انجام دهید که تمام بدن را هدف قرار دهد و چربی از تمام نقاط بدن سوزانده شود.

۴. ورزش‌های ترکیبی

انجام دادن ترکیبی از ورزش‌های هوازی و استقامتی می‌تواند خیلی سریع‌تر چربی‌های بدن را بسوزاند. در واقع با ورزش‌های مناسب کل بدن می‌توانید از تمام چاقی‌های موضعی نجات پیدا کنید.

البته ورزش بدون تغییر سبک زندگی و اتخاذ رژیم غذایی سالم کم‌کالری و سرشار از فیبر و پروتئین روی چربی‌سوزی تاثیری ندارد. نمی‌توانید کالری‌های اضافی فراوانی به بدن وارد کنید و توقع داشته باشید با کمی ورزش تمام آنها را بسوزانید.

پس ورزش و تغذیه مناسب به شما کمک می‌کنند تا چربی‌های اضافی در قسمت‌های مختلف بدن‌تان را از بین ببرید.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992