پایگاه خبری تحلیلی

یکشنبه , ۳ مهر ۱۴۰۱

تردد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده در پایتخت

http://khaneroshan.ir/?p=24635

به گزارش«خانه روشن»به نقل ازشهر؛مشاور محیط‌زیست و آلودگی هوای شهردار تهران ضمن اشاره به آلودگی هوا گفت: اگر در بودجه سنواتی کشور حذف خودروهای فرسوده، توسعه مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کلانشهرها جدی گرفته نشوند، آثار مخرب آلودگی هوا روز به روز بیشتر خواهد شد.

سید مناف هاشمی:اشاره به هفته گذشته که هفته ملی هوای پاک بود، بیان کرد: سال ۱۳۷۴ مسولان اجرایی کشور برای ملی دیده شدن موضوع آلودگی هوا، روز ۲۹ دی را روز هوای پاک نامیدند. شعار امسال «حقوق عامه و اقدام ملی» بود. مفهوم این شعار این است که تمامی دستگاه‌های اجرایی نظیر شهرداری‌ها و دولت برای حل معضل آلودگی هوا باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند.

به گفته مشاور شهردار تهران؛ یکی از تبعات منفی صنعتی شدن شهرها استفاده از سوخت‌های فسیلی است که پیامدهای مخرب زیست‌محیطی به همراه دارد و در قالب آلودگی هوا نمود می‌یابد.

هاشمی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد که اقدامات نسبتاً خوبی طی سال‌های گذشته انجام شده است، افزود: تصویب روز ملی هوای پاک در ایران سبب شد تا دیگر کشورها از ایران الگو بگیرند و یک روز از سال را به هوای پاک اختصاص دهند. البته در بسیاری از کشورها هم یک روز از سال به روز بدون خودرو یا بدون دود اختصاص یافته است. تمامی این موارد نشان‌دهنده توجه کشورها به موضوع آلودگی هوا است.

او درباره آمار مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا توضیح داد: سالانه مرگ‌های ناشناخته بسیاری رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد که بسیاری از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا است. گفته می‌شود که شاید بین ۵ تا ۱۰ درصد از مرگ و میرهای کشور یا مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا باشد.

مشاور شهردار تهران در ادامه اضافه کرد: ریشه بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌ قلبی، سرطان ریه، بیماری‌های ریوی، تنفسی و … به آلودگی هوا مربوط می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه یک زمانی موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل عمومی در کلانشهرها جدی‌تر دنبال می‌شد و خرید اتوبوس‌های یورو ۴ و ۵ (نو)، اتوبوس برقی و موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار قرار می‌گرفت، عنوان کرد: امید است که دولت با شعاری که امسال در موضوع آلودگی هوا مطرح کرد، توجه به حل این معضل را در بودجه سنواتی و برنامه هفتم توسعه، بودجه سال ۱۴۰۱ و ردیف بودجه شهرداری‌ کلانشهرها نشان دهد.

به گفته او؛ نزدیک به ۷ میلیون دستگاه خودروی حمل‌ونقلی (خودروی سواری، کامیون، اتوبوس، موتوسیکلت، ون) در شهر تهران وجود دارد که حدود ۳۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند.

مشاور محیط زیست و آلودگی هوای شهردار تهران با اعلام اینکه نزدیک به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده هستند، افزود: این آمار تکانده است و فرسودگی خودروها تبعاتی همچون تولید آلاینده‌های گازی و ذرات معلق دارد.

هاشمی در ادامه عنوان کرد: ذرات PM۲.۵ توسط خودروهای سواری، کامیون، اتوبوس و … و همچنین جایگاه‌ سوخت، پایانه اتوبوسرانی، پالایشگاه و صنایع تولید می‌شوند. اگر در بودجه سنواتی کشور توجهی به حذف خودروهای فرسوده و حل مشکلات نیروگاه‌ها نشود و همچنین مترو و اتوبوسرانی پایتخت و کلانشهرها جدی گرفته نشوند، آثار مخرب آلودگی هوا روز به روز بیشتر خواهد شد.

به گفته او؛ اگر جایگزینی برای اتوبوس‌های فرسوده شهر تهران درنظر گرفته نشود، تردد خودروهای شخصی بیشتر خواهد شد و وضعیت بدتر از پیش می‌شود.

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه باید برای خودروهای اسقاطی برنامه داشته باشیم و این خودروها از چرخه فعالیت حذف شوند، اضافه کرد: دولت باید یارانه حمل‌ونقل عمومی را بپردازد. همچنین شهرداری‌ها باید بیشترین سهم بودجه را به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهند تا وضعیت مترو و اتوبوسرانی بهبود یابد و درنتیجه شهروندان کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند.

هاشمی در پایان گفت: امید است که مسئولان با مشارکت و همراهی شهروندان، آثار و تبعات منفی آلودگی هوا را کاهش دهند.

سرمقاله

تحلیل

صنفی و بازار

مسئولیت اجتماعی

گزارش تصویری و ویدیویی