پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۵ تیر ۱۴۰۳

 نمایشگاهی نه چندان پر فروغ برای تولیدکننده‌ها: تعامل ضعیف دولت در حوزه صادرات‌قطعات‌خودرو

به گزارش خانه روشن– شفق محمدحسینی  نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو، امسال از تاریخ ۲۹خرداد تا اول تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی‌تهران برگزارخواهد‌شد. این دوره نیز عنوان بین المللی را یدک می‌کشد و همچنان انتظار دوره‌های مفیدتر در ذهن‌ها جا خوش کرده‌است.

در نمایشگاه نوزدهم قراراست آخرین دستاوردها و نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف صنعت‌خودرو از جمله قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین‌آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه، تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئینی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو و محصولات پاک‌کننده خودرو به نمایش گذاشته ‌شود.

حالا بایددید امسال شرکت‌کننده‌ها و بازدیدکننده‌ها از نمایشگاه و بازخورد آن رضایت خواهند داشت یا خیر.

در همین‌راستا به سراغ یکی از تولیدکنندگانی رفتیم که سابقه شرکت در نمایشگاه را دارد.

مجتبی بابویهی، مدیرعامل شرکت سامان وفا یدک ایرانیان، و مدیرفروشگاه قطعات‌محرکه خودروسار، به ماهنامه “قطعات‌خودرو”  در قالب چند پرسش و پاسخ گفت‌:

شما چه دوره‌ای در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو شرکت کردید؟

حدود۵ دوره قبل.

آیا از برگزاری و بازخورد نمایشگاه رضایت داشتید؟

نه من راضی نبودم. آن زمان هم بازتاب خوبی نداشتیم. دلایل فراوانی هم دارم.

دلایل نارضایتی شما چه بود؟

من انتقاداتی را هم به دولت و هم به برگزارکنندگان نمایشگاه قطعات خودرو دارم.

نارضایتی از برگزارکنندگان در چه مواردی بود؟

راستش را بخواهید، جایگاه و فضای خوب را به افراد خاص و اسپانسرهای بزرگ می‌دهند. هرچه نفوذ و قدرت بیشتری داشته‌باشید، فضای‌بهتری را دریافت می‌کنید.

بنابراین تولیدکنندگانی‌ که کم‌توان‌تر و ضعیف‌تر هستند، به‌زحمت دیده می‌شوند و فضای خوبی در نمایشگاه به آنها اختصاص‌داده‌نمی‌شود.

از دولت چطور؟

نمایشگاه بسیار ضعیف شده‌است. دولت حامی تولیدی‌ها نیست. نمایشگاه یک امر زیرساختی است. در کشوری مثل ما نگاه دولت باید توسعه ای باشد نه بیزینسی!

 حضورتولیدکننده‌ها کمتر شده؟

هزینه‌های سنگین شرکت در نمایشگاه، هزینه‌های غرفه‌سازی، تبلیغات و نشست‌های مستقیم با مشتریان خیلی زیاد است. امکانات و فضای نمایشگاه نیز مناسب سازی نشده است. بنابراین از عهده بسیاری از تولیدکننده‌ها برنمی‌آید.

پس بیشتر کدام شرکت‌ها در نمایشگاه حضور دارند؟

در واقع بیشتر شرکت‌های صاحب برند هستند که فعالیت می‌کنند و حضوردارند.

آنها هم به این‌صورت هست که قطعات تولیدکننده را می‌گیرند و با نام تجاری و بسته بندی خودشان عرضه می‌کنند. آنها خط مشی خاص خود را دارند.

استقبال مردم چگونه است؟

به همین دلایلی که در بالا عرض‌کردم. فعالان صنایع و صنوف، کارشناسان و سایر علاقمندان هم بخاطر اینکه دیگر همچون گذشته، به‌طورمستقیم با تولیدکننده‌ها درارتباط نیستند، تمایلی به بازدید از نمایشگاه ندارند.

دولت برای افزایش بازدیدکننده‌های خارجی و همچنین صادرات چه تمهیداتی درنظرگرفته است؟

عملکرد دولت موفق نبوده است. سال‌های قبل‌‍‌تر از کشورهای دیگر هیات های تجاری شرکت می‌کردند و بازدیدکننده‌های خارجی خیلی بیشتر بودند. اما الان کمتر شده است. و این به دلیل ضعف ارتباط برون‌مرزی دولت ‌است.

در گذشته هم به همین شکل بود؟

خیر. قبلا از کشورهای دیگر هم برای بازدید می‌آمدند و هم تکنولوژی‌های جدید را با خود می‌آوردند و مردم نیز استفاده می‌کردند.

تولیدکننده‌ها هم بازار بین‌المللی برای فروش داشتند. اما حالا سالهاست که چندان بازدیدکننده قابل‌ملاحظه ای که قصد صادرات داشته باشد؛ نداریم.

در تضعیف صادرات چه عوامل دیگری موثر است؟

یکی از دلایل ضعف بخش بین‌المللی نمایشگاه، این است که تبلیغات برون‌مرزی نداریم. کسبه کشورهای همسایه شاید اگر اطلاع‌داشته‌باشند، بیایند، اما اصلا اغلب آنها اطلاعی از زمان دقیق نمایشگاه ندارند. البته اگر برای بازدید بیایند هم خرید نمی‌کنند. در کل صادرات خوبی نداریم. که بازهم به زعم بنده مهم‌ترین دلیلش تعامل ضعیف دولت است. متاسفانه انتقال تکنولوژی صورت نمی‌گیرد. در عین‌حال، از میان مردم خودمان هم جمعیت چندانی برای بازدید نمی‌آیند. یا اگر هم بیایند؛ خریدی نمی‌کنند. همه این‌ها‌ غیر از نحوه برگزاری به مشکلات اقتصاد کل هم برمی‌گردد.

همکاران خود شما چه طور؟ فروشندگان قطعات خودرو، استقبال آنها چگونه است؟

حتی همکاران ما در چراغ برق هم تمایلی به بازدید از نمایشگاه ندارند. اغلب به آنها می‌گویم که بیایید برای بازدید برویم، می‌گویند چیزی ندارد؛ برویم چه چیزی را ببینیم؟ اما من خودم هرسال برای بازدید می‌روم.

از نظرشما چه زمانی این نمایشگاه موفق‌تر بود؟

بنظرم سال‌های بعد از جنگ، و کمی هم در دوره‌ای که فرانسوی‌ها کارشان را با خودروسازان ما دوباره آغاز کردند؛ شاهد نمایشگاه‌های پرقدرتی بودیم. آن‌زمان هم بازدیدکننده‌های خارجی شرکت می‌کردند و هم کمپانی‌های بزرگ می‌آمدند. از ما خرید می‌کردند و تولیدکننده‌های داخلی بیشتری نیز شرکت می‌کردند.

بنظر شما تحریم ها هم این میان اثرگذار بوده است؟

بله حتما. تحریم‌ها هم به بخش خودرو و صادرات ما آسیب جدی زده‌است.

اما مهم‌ترین عامل این بی‌رونقی را می‌توان همان تعامل ضعیف دولت با دیگر کشورها دانست. به نظرمن وزارت صمت ضعیف عمل کرده‌است.

بطور مثال در گذشته، هرسال در دیگر کشورها سمینارهایی برگزار می‌کردند که از بازرگانان ایرانی دعوت می‌کردند و آنجا تعاملی بین بازرگانان ایرانی و آن کشورها برقرار می‌شد. الان مدتهاست که این اتفاق نمی‌افتد. درکل وضعیت جالبی نداریم.

امسال هم برای بازدید از نمایشگاه می‌روید؟

بله حتما. من هرسال از نمایشگاه بازدید می‌کنم. به ‌هرحال وقتی در این حوزه فعالیت می‌کنم، بازدید ازاین نمایشگاه با همه کم و‌کاستی‌ها خالی از لطف نیست.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992