«خودروی اقتصادی» از آن دست وعدههایی است که قدمتی چندین ساله در بازار خودروی ایران دارد. پرونده خودروی اقتصادی پس از سالها بایگانی شدن، در دوران حضور رضا فاطمی امین در وزارت صمت بار دیگر باز شد. وی وعده داد که خودروی اقتصادی به عنوان محصولی قابلدسترس برای عموم شهروندان، هم از مسیر تولید داخل و هم از راه واردات، عرضه خواهد شد. فاطمی امین اما عمر کوتاهی در وزارت صمت داشت و نماند تا وعدهاش را پیگیری کند و حالا عباس علیآبادی وزیر صمت، بار دیگر وعده «خودروی اقتصادی» را مطرح کرده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که فاطمی امین اواخر اسفند پارسال در پاسخ به این پرسش که خودروی اقتصادی موردنظر وی چه زمانی تولید و عرضه خواهد شد، شهریور ۱۴۰۲ را وعده داد. حالا که در نزدیکیهای سال ۱۴۰۳ هستیم، نه فاطمی امین در وزارت صمت است و نه خودروی اقتصادی که وعده داد، عرضه شده است.
اگر فرض کنیم همان محدوده قیمتی برای این خودرو در میان باشد، مدل داخلی آن حداقل ۳۰۰میلیون تومان قیمت خواهد داشت (البته با فرض اینکه قیمت دلار همین میزان فعلی باقی بماند). با این فرض، قیمت خام یک خودروی خارجی ۹هزار و ۹۰۰دلاری نیز حدود ۶۰۰میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که روند واردات نشان میدهد تقریبا تمام خودروهای واردشده به کشور بالای ۱۰هزار دلار قیمت دارند و کف قیمت تمامشده آنها برای مشتریان ایرانی حدود یکمیلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است.
در حال حاضر ارزانترین خودروی تولید داخل حداقل ۳۵۰میلیون تومان قیمت دارد. با توجه به روند تورم و همچنین در نظر گرفتن فریز قیمت کارخانه، هزینه تولید و قیمت تمامشده همین خودرو در سال آینده بالاتر خواهد بود. اگر فرض کنیم…