پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54617

قیمت گوجه فرنگی رکورد زد

قیمت گوجه فرنگی در حالی از دو هفته قبل هر روز گران تر از روز قبل می شود که در برخی از مناطق تهران رکورد ۷۰ هزار تومان را هم زده است؛ اما نگرانی مردم این است که مبادا این گرانی به سایر اقلام سرایت کند.

به گزارش خانه روشن؛ «ارزشش این روزها حول و حوش دو دلار است و هر روز رکورد جدیدی را به ثبت می رساند. اگر دیروز مشت مشت آن را در پلاستیک می ریختم، الان دانه ای با وسواس خاصی آن را جدا می کنم؛ چراکه اگر یک دانه آن خراب باشد یعنی ۱۰ هزار تومانم را به باد داده ام؛ اگر سفید باشد که هیچ، به درد هم نمی خورد. تازه می گویند از جنوب هم آمده اما بازار را به ثبات هم نرسانده چه برسد به اینکه ارزان شود. گوجه را می گویم همان که فرنگی اش الان از کیلویی ۷۰ هزار تومان هم گذشته است!»

 

بررسی های از بازار میوه و سبزی نشان می دهد گوجه فرنگی هنوز هم در بازار کم است و گران؛ از ۱۵ هزار تومان شروع شد و الان مرز ۷۰ هزار تومان را نیز رد کرده است؛ دیگر خبری از گوجه فرنگی وانتی نیز نیست.

الگوی کشت اصلاح شود

در همین رابطه رئیس اتحادیه بارفروشان تهران  گفت: صادرات گوجه فرنگی موجب گرانی این محصول در بازار شده است؛ این در حالی است که هر سال همین موقع به دلیل اصلاح نشدن الگوی کشت این مشکل به گونه ای خود را نشان می دهد.

مصطفی دارایی نژاد با بیان اینکه سال گذشته همین موقع ارزانی گوجه فرنگی صدای کشاورزان را درآورده بود، گفت: امسال مشکل عرضه و تقاضای این محصول برعکس شده است؛ به گونه ای که حدود یک ماه است که قیمت گوجه فرنگی گران می شود.

کاهش چشمگیر ورودی بار گوجه فرنگی به میدان میوه و تره بار مرکزی

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به صادرات گوجه فرنگی به پاکستان، افغانستان، عراق و روسیه، گفت: صادرات گوجه به عراق افزایش یافته و همچنان ازسوی این کشور تقاضا وجود دارد.

دارایی نژاد ادامه داد: ازآنجا که کشاورزان از صادرات گوجه فرنگی سود بیشتری می برند تا فروش آن به بازار داخلی، با وجود درخواست های مکرر هنوز حاضر به کاهش صادرات نشده اند. به همین دلیل بار ورودی گوجه فرنگی به میدان اصلی میوه و تره بار به طور چشمگیری کاهش یافته است؛ در حال حاضر بار ورودی گوجه فرنگی به میدان اصلی میوه و تره بار تهران حدود ۵۰۰ تن است؛ در صورتی که باید روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودی داشته باشد.

منتظر ارزانی گوجه فرنگی نباشید!

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به اینکه این وضعیت تا هفته آینده ادامه دارد، گفت: باید منتظر بار جدید گوجه فرنگی از بوشهر، جلگه و چند منطقه دیگر باشیم؛ زیرا گوجه فرنگی در این مناطق از ۱۵ آذر وارد بازار می شود.

دارایی نژاد ادامه داد: این در حالی است که کیفیت گوجه ها به دلیل بارندگی کاهش داشته است.

گوجه نخرید! ارزان می شود

مدیر کل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در همین رابطه گفته است که قیمت‌ گوجه فرنگی به زودی متعادل می‌شود.

حسین اصغری درباره گرانی گوجه ‌فرنگی گفت: با توجه به سطح زیرکشت محصول، تولید گوجه ‌فرنگی به میزان کافی است و نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است و تقریباً به میزان سال گذشته تولید داریم.

اصغری گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق جنوبی کشور از جمله خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان تولیدکننده گوجه‌فرنگی در فصول پاییز و زمستان هستند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992