پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54631

شکایت از نانوایی ها را اینجا ثبت کنید

قیمت و کیفیت نان دو موضوع مهمی بود که بسیاری از مردم در مورد این دو مساله از نانوایان شکایت داشتند. با راه اندازی سامانه نظر این امکان فراهم شد.

به گزارش خانه روشن؛ تامین نان مردم وظیفه دولت است و شهروندان تنها بخشی از هزینه تولید نان را می‌پردازند. به همین دلیل خروج آرد یارانه‌ای از زنجیره تولید نان و فروش آن به قیمت آزاد می‌تواند سود بادآورده و زیادی را برای افراد داشته باشد؛ همین مساله موجب افزایش تخلف ها در زنجیره نانوایی ها شده است.

به همین دلیل، قاچاق آرد به اشکال مختلف رواج پیدا کرد؛ اما با اجرای این طرح، هم جلوی خروج آرد از زنجیره تولید نان گرفته شد و هم صرفه قاچاق آرد از بین رفت.

مردم از این پس می‌توانند پس از هر بار خرید نان، نظرات وشکایات خود درباره قیمت وکیفیت نان را در سامانه «نظر» ثبت کنند.

جزئیات راه اندازی سامانه نظر 

با رونمایی از سامانه «نظر»؛ بزرگترین سامانه اشتراک گذاری تجربه خرید، مردم می‌توانند پس از هر بار خرید نان، نظرات و شکایات خود درباره قیمت و کیفیت نان را ثبت کنند.

این نظرات در پرداخت کمک هزینه و تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت.

مردمی سازی نظارت بر اجرای طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد، یکی از مهم‌ترین گام‌های این طرح است که کلید خورد.

مردم می‌توانند با مراجعه به وبسایت «Nazar.ir» و تکمیل پروفایل خود، از این پس به ازای هر بار خرید نام، نظرات خود در خصوص کیفیت و قیمت نان، بهداشت و … نانوایی موردنظر را ثبت کنند.

سرانه صرفه‌جویی آرد

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان، اعلام کرد: با اجرای این طرح، ۱.۵ میلیون تن در مصرف آرد صرفه‌جویی شده و به‌طورکلی بار مالی این حوزه، ۲۷ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

بر اساس اعداد و ارقام اظهار شده از سوی وزیر اقتصاد و با توجه به جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان، به ازای هر ایرانی حدود ۱۸ کیلوگرم آرد و بیش از ۳۱۷ هزار تومان در هزینه دولت صرفه‌جویی شده است.

خروجی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان

بررسی روند مصرف آرد در ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۸، حدود ۸.۱ میلیون تن آرد یارانه‌ای برای تأمین نان موردنیاز جامعه در کشور توزیع شده که این مقدار در سال ۱۳۹۹ با حدود ۲۰۰ هزار تن افزایش به ۸.۳ میلیون تن رسیده است.

همچنین بررسی اطلاعات حوزه آرد یارانه‌ای در سال ۱۴۰۰ حاکی از این است که در این سال بیش از ۸.۵ میلیون تن آرد در کشور توزیع و مصرف شده و با تداوم این روند، باید میزان آرد مصرفی کشور در سال ۱۴۰۱ به ۸.۸ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۹ میلیون تن می‌رسید.

این در حالی است که آمارهای ارائه شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی نشان می‌دهد که با اجرای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان، میزان مصرف آرد کشور در سال ۱۴۰۱ نه‌تنها به ۸.۸ میلیون تن نرسیده بلکه از سال ۱۳۹۹ نیز کمتر بوده است.

بر اساس این آمارها، در سال گذشته، کلاً ۸.۲ میلیون تن آرد در کشور توزیع و مصرف شده و برآورد می‌شود در پایان سال جاری با کاهش مضاعف این مقدار، کل مصرف آرد کشور به ۸.۱ میلیون تن برسد؛ که حدود ۹۰۰ هزار تن کمتر از مقداری است که در صورت تداوم روند قبلی باید در کشو توزیع می‌شد.

تأثیر یارانه هوشمند بر بازار آزاد

در شرایط فعلی، قیمت آرد در بازار آزاد حدود ۲۰ برابر بالاتر از قیمت آرد یارانه‌ای در شبکه تولید نان کشور است و همین مسئله، متولیان امر را بر آن داشته تا به دنبال دریافت مصوبات جدید از ستاد تنظیم بازار و دولت برای اصلاح مسیر پیش رو باشند.

فعلاً، آن‌گونه که وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: با اجرای طرح ملی هوشمند سازی یارانه آرد و نان، ضمن اینکه مصرف آرد کشور با ۵ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۸ برابر شده است، اثرات مثبت این طرح در بازار آزاد نیز قابل مشاهده است؛ به‌گونه‌ای با جلوگیری از خروج آرد یارانه‌ای از زنجیره تولید نان، آرد بیرون شبکه نیز تحت کنترل درآمده است و قیمت آن در مقایسه با قبل از اجرای طرح به دو برابر افزایش پیدا کرد.

به گزارش «خانه روشن»؛ از ابتدای اجرای این طرح در حوزه نان، درخواست جواز واحدهای صنفی حوزه نان کاهش چشمگیری یافته؛ به طوری که ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است که نشان از جلوگیری از هدررفت آرد یارانه‌ای است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992