پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54605

از دلار ۳۵ هزار تومانی تا مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درحالی منتشر شد که قوانین جدیدی برای افزایش حقوق بازنشستگان، مالیات بر ارزش افزوده، منابع هدفمندسازی یارانه‌ها و… و همچنین مالیات بر خودروها و خانه‌های لوکس، در آن دیده شده است.

به گزارش خانه روشن؛ بخش اول لایحه بودجه ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ که روز سه‌شنبه از سوی دولت تقدیم مجلس شد بود، صبح روز چهارشنبه اول آذرماه ۱۴۰۲ منتشر شد.

بخش‌های مهم لایحه بودجه ۱۴۰۳ از این شرح است:

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۳

تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ حکایت از میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری است. افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت و افزایش ۲۰ درصدی دریافتی بازنشستگان لشکری و کشوری  در لایحه لحاظ گردیده است.

طبق بند ۲ تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، حداقل مبلغ حکم کارگزینی حقوق بگیران حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول و غیر مشمول قانون مدیریت خدمات (کشوری حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوقهای وابسته به دستگاه های اجرایی به میزان هجده درصد (۱۸) افزایش می یابد تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور در حکم حقوق بدون تغییر باقی می ماند. ۳۰۰۰ امتیاز موضوع ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به صورت ثابت درج شده و در محاسبه هیچ یک از اقلام حقوق و فوق العاده های حقوق و سایر پرداختی ها تاثیر ندارد.

در این تبصره، در بند ۳ آن می خوانیم: در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت امتیاز کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلان معادل ریالی امتیاز و به ترتیب ۲۹۰۰ و ۱۷۸۰ و برای بازنشستگان به ترتیب ۲۸۵۰ و ۱۷۵۰ مذکور مشمولان ماده (۱۶) قانون فوق الذکر تعیین می گردد.

در بند «پ» این تبصره تاکید شده است که سقف خالص پرداختی در تمام کشور برای کارکنان تمامی دستگاه ها و بازنشستگان و وظیفه بگیران ۶۵ میلیون تومان خواهد بود و پرداخت مازاد بر این سقف ممنوع است.

کسب و کارهای اینترنتی معاف از مالیات شدند

در بند خ تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ که مربوط به مالیات و عوارض است، کسب و کارهای اینترنتی مورد تایید وزارت ارتباطات معاف از مالیات شدند.

در بند خ تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است در راستای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، کسب و کارهای اینترنتی درآمد این کسب و کارها از مالیات معاف شد.

در این بند خ تبصره ۶ بودجه آمده است: در راستای حمایت از توسعه اقتصادی رقومی (دیجیتال) در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از سکو (پلتفرم) های داخلی، تا پایان سال ۱۴۰۲ درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی در سکو (پلتفرم)های داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال ۱۴۰۱ فاقد پرونده مالیاتی بوده اند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می شود.

دلار ۳۱ هزار تومانی و تخصیص ۱۳.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی

مشاهدات اعداد و ارقام بودجه سال آینده نشان می‌دهد که نرخ دلار تسعیر ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، نرخ تسعیر ارز ۳۱ هزار تومان و حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است.

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو و نرخ تسعیر ۳۱ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع درآمد مالیاتی را ۱۱۲۲ میلیارد تومان پیش بینی کرد که دو برابر درآمد نفت است. درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.نکته مهم دیگر اینکه درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ۴۹.۸ درصد رشد دارد.

طبق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، مجموع رشد بودجه عمومی لایحه ۱۴۰۳ نسبت به قانون ۱۴۰۲، ۱۸درصد بوده و واقعی شدن و انضباط بخشی، افزایش سهم درآمدهای پایدار، درآمدهای حاصل از صادرات نفت کمتر از مصوب در بودجه ۱۴۰۲ بوده است.همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان ۱۸درصد و بازنشستگان ۲۰درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است تراز عملیاتی بودجه به ۳۰۸هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.۱۳.۶۵میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. صادرات نفت روزانه ۱میلیون و ۳۵۰هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است.

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت پیش بینی کرده است در سال آینده ۲،۴۶۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

براساس پیش بینی دولت ۳۱۹ همت منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی، ۶۴۷ همت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۴۹۵ همت درآمد دولت از بخش‌های دیگر است.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده بعد از ۱۵ سال

طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مالیات بر ارزش افزوده که تاکنون ۹ درصد بهای تمام شده کالا بود با افزایشی یک درصدی به ۱۰ درصد رسید.

بر اساس بند ب تبصره ۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده ۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰،  یک واحد درصد (یک درصد) افزایش یافت.

همچنین این منابع صرف طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با اولویت بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس و دانشگاه ها، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و طرح های ابرسانی خواهد شد.

گفتنی است تا کنون مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد بهای تمام شده کالا محسوب می شد که در لایحه بودجه سال آتی این مقدار به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

منابع هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۵ درصد افزایش یافت

طبق بند ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در حالی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته رشدی ۱۵ درصدی داشته است.

منابع هدفمند سازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسید.

این منابع در بودجه سال ۱۴۰۲، حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود که امسال رشدی ۱۵ درصدی داشته است.

خودروهای بالای ۳ میلیارد مشمول مالیات شدند

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند.

طبق بند «س» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، انواع خودروهای سواری، وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که قیمت روز خودروی انها بیش از ۳ میلیارد تومان است، مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند.

سهم نفت در منابع لایحه بودجه کاهش یافت

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، سهم درآمدهای نفتی ۶ درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۲.۸ درصد از کل منابع بودجه رسیده و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است.

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در حالی امروز صبح منتشر شد که طبق این لایحه، درآمد نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی حدود ۵۵۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد.

قیمت هر بشکه نفت صادراتی برابر با ۶۵ یورو در نظر گرفته شده و نرخ تسعیر هر یورو نیز ۳۱ هزار تومان تعیین گردیده است.

همچنین در این لایحه، مقدار صادرات نفت خام و میعانات، یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز و مقدار صادرات گاز طبیعی نیز ۱۱ میلیارد متر مکعب در سال با قیمت صادراتی ۰.۲۹ یورو به ازای هر مترمکعب لحاظ شده است.

همچنین سهم نفت در بودجه ۱۴۰۳ در حالی کاهش داشته که برابر با ۲۲.۸ درصد است؛ در حالی که در قانون بودجه امسال ۲۹ درصد تعیین شده بود. سهم نفت در منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ نسبت به قانون بودجه امسال کاهش ۶.۲ واحد درصدی داشته است. همچنین سهم درآمدهای مالیاتی ۲ برابر درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است که این به معنای تغییر رویکرد بودجه از نفت به سمت درآمدهای پایدار است.

درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش‌ بینی شده و درآمد مالیاتی ۱۱۲۲ میلیارد تومان از سوی دولت پیش‌بینی شده است که تقریبا دو برابر درآمد نفت است.

اخذ عوارض از همه خودروها بر مبنای پیمایش

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، وزارت راه و شهرسازی مکلف است از کلیه وسایل نقلیه که در بزرگراه ‌ها تردد می‌ کنند، بر مبنای میزان پیمایش به ‌ازای هر کیلومتر عوارض دریافت کند.

در تبصره شش این لایحه و بخش عوارض و مالیات جزئیاتی منتشر شده که طبق آن، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزارهای هوشمند از کلیه وسایل نقلیه (به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت ‌وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی) که در بزرگراه‌ های شریانی تردد می‌ کنند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت ‌وزیران عوارض دریافت کرده و به حساب سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری، ایمن‌سازی و هوشمندسازی جاده‌های کشور کند.

در عین حال، صدور مفاصا حساب جرایم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.

خانه های بالای ۲۵ میلیارد مشمول مالیات شدند

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنها بالای ۲۵ میلیارد تومان باشد مشمول مالیات خواهند شد.

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ ، زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنان بالای ۲۵ میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات خواهند شد.

مالیات روی مبلغی که مازاد بر این مبلغ است به میزان دو در هزار محاسبه خواهد شد. یعنی صاحب یک خانه ۳۰ میلیاردی باید ۱۰ میلیون تومان مالیات بدهد.

سوال این است که این مالیات را چه کسی باید پرداخت کند؟ در پاسخ این سوال در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است: این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال مالک املاک بوده است.

مالیات به مسکن مهر هم رسید

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، مالیات واحدهای مسکن مهر و واحدهای نهضت ملی مسکن برای سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

بر اساس تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان مالیات پروژه‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن مهر و واحدهای احداثی موضوع قانون جهش تولید مسکن (ساخت، آماده‌سازی، محوطه‌سازی، زیربنایی و روبنایی) برای سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۳ در پروژه‌های سه‌ جانبه با سازندگان، تعاونی‌ها و پیمانکاران فرعی با معرفی وزارت راه و شهرسازی ۳۰۰ هزار تومان تعیین می‌شود.

در ادامه این لایحه آمده که هیچگونه مالیات دیگری به‌غیر از مالیات بر ارزش افزوده بابت خرید مصالح به این طرح‌ها تعلق نمی گیرد. سازمان امور مالیاتی کشور موظف به‌صدور مفاصاحساب مالیاتی پس از دریافت این مالیات است.

فراریان مالیاتی نقره داغ می شوند 

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، بانک مرکزی به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی، مکلف به ایجاد دسترسی به سامانه‌های موجود از جمله «سیاق و سرآمد» برای سازمان امور مالیاتی است.

بر اساس بند «د» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول به موقع درآمدهای مالیاتی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن ایجاد دسترسی برای سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به توقیف و برداشت از حساب یا حساب‌های بدهکاران مالیاتی به صورت سیستمی و برخط بر اساس سامانه‌های موجود اقدام و وجوه مربوط را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند.

در ادامه این لایحه اختیار خاصی به وزارت اقتصاد داده شده است. جزئیات آن به این شرح است:

به وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) اجازه داده می‌شود مالیات و عوارض ارزش افزوده مودیان مالیات بر ارزش افزوده بابت هر یک از دوره‌های سنوات ۱۳۸۷ تا ۱۴۰۰، که اظهارنامه‌های خود را موعد مقرر تسلیم ننموده و تا کنون مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند و مالیات آنها نیز برآورد نگردیده است را از طریق طریق حسابرسی سیستمی بر اساس میزان فعالیت، اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی، سوابق مالیاتی پرونده عملکرد و با توجه به میزان اعتبار پذیری خرید کالا و خدمات فعالیت مودیان مذکور، بر اساس دستورالعملی که به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور ظرف سه ماه بعد از ابلاغ این قانون تهیه شده و به تصویب وزارت امور اقتصاد و دارایی می‌رسد، تعیین و اظهارنامه برآوردی نماید.

در صورت اعتراض این گونه مودیان به مالیات قطعی تعیین شده پرونده قابل طرح در هیأت موضوع تبصره ۲ ماده ۲۱۶ قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

این حساب‌های بانکی مشمول مالیات شدند

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، برخی حساب های بانکی مشمول مالیات می شوند.

براساس تبصره ۶ بند ۳ ردیف «ذ» لایحه بودجه ۱۴۰۳، در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه از رقم مشخصی بیشتر باشد اگر درآمدی نبودن تراکنش ها اثبات نشود از صاحب حساب مالیات گرفته می شود.

در ادامه این بند تاکید شده است: در صورتی که جمع مبلغ و دفعات واریز به حساب های غیرتجاری هر شخص حقیقی در هر ماه از جمع مبلغ و دفعات واریزی که تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ توسط شورای پول و اعتبار تعیین می شود بیشتر باشد، اثبات درآمدی نبودن تراکنش ها و ارائه اسناد و مدارک بر عهده صاحب حساب می باشد

منظور از حساب غیرتجاری حسابی است که نزد سازمان مالیاتی به عنوان حساب مرتبط با فعالیت مودی ثبت نشده باشد.

یارانه بگیران تغییر می کنند

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است یارانه خانواده های غیرمشمول را حذف کند.

بر اساس ماده ۷ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۳، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف شد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه‌های خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آئین نامه‌ای که به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به تصویب دولت می‌رسد، اقدام کند.

منابع‌ ارزی این‌ تبصره بلافاصله‌ توسط‌ شرکت‌های تابعه‌ وزارت نفت‌ به‌حساب ارزی افتتاح شده توسط‌ خزانه ‌داری کل‌ کشور نزد بانک‌ مرکزی به‌ نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به‌ محض‌ وصول توسط‌ بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی‌ ایران به‌ نرخ ارز حواله‌ تالار دوم مرکز مبادله‌ طلا و ارز، تسعیر و مستقیما به‌ حساب ریالی‌ سازمان مذکور واریز و بابت‌ مصارف مصوب به‌ مصرف می‌رسد.

مشترکان پرمصرف آب جریمه می شوند

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، جریمه های افزایش مصرف آب بالاتر از الگوی مصرف افزایش یافت.

براساس بند «ج» تبصره ۷ لایحه بودجه، دولت به وزارت نیرو اختیار داده است از طریق شرکت آب و فاضلاب استانی علاوه بر نرخ آب بها به ازای هر متر مکعب بالاتر از الگوی مصرف تا دو برابر بیشتر از الگو را ۱۵ درصد و از دو برابر بیشتر ۳۵ درصد از مشترکان پرمصرف نرخ را افزایش دهد.

در این لایحه آمده است: وزارت نیرو موظف است این مبلغ را به‌ خزانه‌ دار کل‌ کشور واریز کند. وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود. صد درصد (١٠٠ درصد) وجوه دریافتی‌ از محل‌ حساب مذکور در ردیف‌ معین‌ در بودجه‌ شرکت‌ مهندسی‌ آب و فاضلاب کشور جهت‌ آبرسانی‌ شرب شهرهای دارای تنش‌ آبی‌، روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و اصلاح شبکه آنو تکمیل فاضلاب روستایی و آبرسانی سیار اختصاص می یابد.

تعرفه برق و گاز افزایش می یابد

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، تعرفه برق و گاز افزایش می یابد و هر واحد مسکونی باید برای گاز و برق باید به ترتیب ۴۰۰۰ ریال و ۳۰۰۰ ریال بپردازد.

بر اساس بند «د» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳، هر واحد مسکونی برای گاز و برق باید به ترتیب ۴۰۰۰ ریال و ۳۰۰۰ ریال بپردازند، این عدد برای واحدهای تجاری ۳۰ هزار ریال است.

این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۲؛ تعرفه گاز برای هر واحد مبلغ ۳۰۰۰ ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ ۲۰۰۰ ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۲۰ هزار ریال اخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.»

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به استناد ماده (۱۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذیربط اجازه داده می‌شود ماهانه از هر واحد مسکونی مشترکان گاز مبلغ چهار هزار (۴.۰۰۰) ریال، از هر واحد مسکونی مشترکان برق مبلغ سه هزار (۳.۰۰۰) ریال و از هر یک از واحدهای تجاری مشترکان گاز و برق مبلغ ۳۰ هزار (۳۰.۰۰۰) ریال اخذ و به عنوان منابع داخلی نزد خزانه‌ داری کل کشور واریز کنند.

برای مشترکان روستایی مبالغ فوق الذکر معادل ۵۰ درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معافند وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

عوارض موضوع ماده (۵) قانون حمایت از صنعت برق کشور مصوب ۱۳۹۴/۸/۱۰ به میزان ۱۰ درصد (۱۰ درصد) مبلغ برق مصرفی در سقف ۸۹ هزار میلیارد (۸۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود، مشترکان برق روستایی و عشایری مجاز از شمول حکم این جزء معافند. سی و پنج درصد از این منابع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه داری کل کشور برای حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی و جابجایی تیر برق در معابر روستایی و ۶۵ درصد مابقی برای تولید برق تجدیدپذیر و پاک و توسعه فناوری های تجدیدپذیر با اولویت، روستایی، عشایری خانوارهای کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به حساب سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) نزد خزانه داری کل کشور واریز می گردد تا براساس مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت کامل به مصرف برسد.

تخفیف مالیاتی برای دهه شصتی ها 

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال ۱۴۰۳ مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند. در خصوص والدین دهه شصتی این تخفیف مالیاتی ۳۰ درصد است.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که بر اساس بند ۹ تبصره ۶ لایحه، در راستای تحقق ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اشخاص حقیقی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم با رعایت شرایط مذکور در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت علاوه بر اعمال معافیت مذکور به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال ۱۴۰۳ مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی می‌شوند.

در خصوص والدین دهه شصتی این تخفیف ۳۰ درصد است.

معافیت مالیاتی حقوق‌ها

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، تا سقف درآمدی ۱۲۰ میلیون تومانی در ماه معاف از مالیات است. با این حساب، درآمد ماهانه تا ۱۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است. نرخ مالیاتی برای درآمدهای ماهانه ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان ۱۰ درصد، درآمد تا ۲۳ میلیون تومان ۱۵ درصد، درآمد تا ۳۴ میلیون تومان ۲۰ درصد و نرخ مالیاتی درآمد مازاد بر این ۳۰ درصد اعلام شده است.

«بودجه دفاعی» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ 

در لایحه پیشنهادی بودجه سال‌ آینده ۱۳۴ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح اختصاص داده شده است.

براساس بند ب تبصره ۴ رابطه مالی دولت و نفت، دولت، ماهانه ۱۳۴ همت به عنوان تقویت بنیه دفاعی در نظر گرفته است.

در این لایحه آمده است که در اجرای بند الف ماده ۱۰۲ قانون برنامه هفتم توسعه به منظور تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح دولت مکلف است معادل یک میلیون و ۳۴۰ هزار میلیارد ریال در مقاطع ماهانه یک دوازدهم به ستاد کل نیروهای مسلح تخصیص دهد.

همچنین در صورت عدم تخصیص مبلغ مزبور، شرکت ملی نفت ایران موظف است با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور و با رعایت سهم‌های موضوع بند الف این تبصره، به میزان مابه‌التفاوت ماهانه عدم تخصیص ریالی مبلغ مزبور، نسبت به تحویل معادل نفت خام و یا میعانات گازی به اشخاص حقوقی معرفی شده از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اقدام کند.

در صورت نیاز نیروهای مسلح به ارز، بانک مرکزی می‌تواند با تأیید ستاد کل نیروهای مسلح بخشی از اعتبار موضوع این تبصره را با رعایت ترتیبات به صورت ارزی پرداخت کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992