پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54544

"خانه روشن" وضعیت تجارت ایران را بررسی کرد؛
این ۵ کشور بیشترین واردات از ایران را دارند/ رشد ۲۹.۳۲ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی

براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران حدود ۷۴ درصد کل صادرات کشور، به ۵  کشور انجام شده که سه کشور چین، عراق و امارات متحده عربی در صدر این دول قرار دارند.

به گزارش خانه روشن؛ جدیدترین آمار منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می ‌دهد در هفت ماهه نخست سال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور(به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۷۹,۴۹۰ هزار تن و به ارزش ۲۸,۳۴۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی ۲۹.۳۲ درصدی در وزن و کاهشی ۰.۹۷ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی ۶.۲۱ درصدی در وزن و ۱۲.۶۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ارقام ۲۰,۹۱۶ هزار تن و ۳۶,۰۰۶ میلیون دلار رسیده است.

کشورهای مقصد صادرات ایران

طی هفت ماهه سال امسال، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای «چین» با رقمی بالغ بر ۸,۰۳۵ میلیون دلار و سهم ۲۸.۳۵ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با ۵,۳۵۴ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۹ درصد، »امارات متحده عربی» با ۳,۶۷۱ میلیون دلار و سهم ۱۲.۹۵ درصد، «ترکیه» با ۲,۷۵۰ میلیون دلار و سهم ۹.۷۰ درصد و کشور «هند» با ۱,۲۸۸ میلیون دلار و سهم ۴.۵۴ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

کشورهای عمده طرف معامله واردات

طی هفت ماهه امسال، «امارات متحده عربی» با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۰,۹۵۸ میلیون دلار و سهمی حدود ۳۰.۴۳ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای «چین» با ۱۰,۴۱۶ میلیون دلار و سهم ۲۸.۹۳ درصد، «ترکیه» با ۳,۷۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۰.۴۶ درصد، «آلمان» با ۱,۲۱۳ دلار و سهم ۳.۳۷ درصد و «هند» با ۱,۱۳۴ میلیون دلار و سهم ۳.۱۵ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

افزایش ترانزیت خارجی کشور

طی هفت ماهه نخست امسال، میزان ترانزیت خارجی کشور حدود ۹,۳۳۴ هزار تن بوده که نسبت به رقم ۸,۱۱۹ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته، افزایشی ۱۴.۹۷ درصدی داشته است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992