پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54493

خودروساز حق ندارد متقاضیان سامانه یکپارچه را مجبور به خرید محصولات جدید کند

ایران‌خودرو و سایپا پس از آنکه مجوز جدید افزایش قیمت گرفتند، محصولات ثبت‌نامی خود را در سامانه یکپارچه، عرضه نکردند و خودروهای جدید را به متقاضایان پیشنهاد دادند، در این‌باره وزیر صمت می‌گوید:‌ براساس قانون خودروسازان حق ندارند مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید خود کنند.

به گزارش خانه روشن؛ طی چند سال اخیر همواره مردم برای خرید خودرو از خودروسازان داخل با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند از جمله این مشکلات می‌توان به قرعه‌کشی، احتکار، گرانی، افزایش قیمت، کاهش و عرضه خودرو در بورس کالا و غیره اشاره کرد.

همه این مشکلات چالش‌هایی را برای خریدارن واقعی خودرو ایجاد کرده است که‌ گویا پایانی هم ندارد، ‌اخیرا خودروسازان‌، متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه می‌کنند.

به عنوان مثال شرکت ایران‌خودرو در فراخوانی به متقاضیان خرید رانا پلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند اعلام کرده که به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو ۲۰۷، با قیمت بالاتر تحویل بگیرند.

همچنین این خودروساز در فراخوانی دیگر به مشتریان خود که متقاضی تارا V1 بوده‌اند اعلام کرده به جای این خودرو برای خرید تارا V1 پلاس واریز وجه کنند. (این خودروها به تازگی به عنوان خودرو جدید در شورای رقابت قیمت‌گذاری شده است)

دیگر خودروساز کشور، یعنی شرکت سایپا نیز، همسور با ایران‌خودرو، اخیرا همین رویکرد را دنبال کرده و به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دنده‌ای (دستی) ثبت نام کرده بودند، اعلام کرده که برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند.

البته خودروساز مدعی است ما مشتری را وادار یا اجبار به خرید خودرو نمی‌کنیم و اگر خودرویی مغایر با آنچه که متقاضی برای آن ثبت‌نام کرده را عرضه می‌کنیم در واقع پیشنهاد می‌دهیم، اما متقاضایان نگران هستند که نتوانند واریز وجه کنند و سهمیه آنها از دست برود.

همان‌گونه که گفته شد، خودروهای به اصلاح پیشنهادی خودروسازان قیمت بالاتری نسبت به خودروی مورد تقاضای مشتریان دارد و همین موضوع موجب شده است‌ متقاضیانی که ماه‌ها در انتظار خرید خودرو در صف سامانه یکپارچه بوده‌اند و بابت خودرو قبلی وجه پس‌انداز کرده‌اند، نتوانند با افزایش قیمت جدید، خودرو خریداری کنند.

‌از آنجا که خودروسازان نسبت به عرضه زمان خودروی مورد نظر مشتریان که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند، اطلاع رسانی نمی‌کنند، مشتری که ماه‌ها در نوبت خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه بوده است، نه از نظر مالی توانایی دارد که ‌خودروی به اصلاح پیشنهادی خودروساز را بخرد و نه اطلاع دارد ‌چه زمانی خودروساز خودروی مورد تقاضایش عرضه خواهد شد و ایا اصلا عرضه می‌شود یا خیر.‌

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»،‌ حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد.

وی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی‌کنند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.

بنابراین با توجه به پویش‌های مکرری که از سوی مردم در خبرگزاری فارس ثبت شد و با توجه به پیگیری‌های متعدد خبرنگار فارس از خودروسازان و مسئولان مرتبط که نتایج آن نیز در خبرگزاری فارس منتشر شده است، وزیر صمت در جریان این موضوع قرار گرفته و اکنون وعده پیگیری داده است.

امیدواریم وزارت صمت هر چه زودتر پاسخی شفاف ارائه دهد تا تکلیف این دسته از متقاضیان خرید خودرو مشخص شود.

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992