پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=54510

معاون وزیر صمت مطرح کرد؛
بازگشت ۳۴۱۷ واحد صنعتی راکد و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم به چرخه تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که با اقدامات اصولی و برنامه ریزی مناسب اقتصادی در دولت سیزدهم تاکنون ۳۴۱۷ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران،در مراسم تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قزوین، گفت: سه رکن اصلی اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات است و توجه به این عرصه می‌تواند به رشد اقتصادی کشور منجر شود.

وی اضافه کرد: آینده کشور به سمت شرکت‌های دانش بنیان است و در این راستا در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز رویکرد ما حمایت از صنایعی است که توجه به دانش و فنآوری را مورد توجه ویژه قرار می‌دهند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۰۰ کارگاه کوچک صنعتی در کشور در دست ساخت است که بخشی از آن‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار می‌شود تا بتوانیم حمایت لازم را از فعالیت‌های فن‌آوری انجام دهیم.

وی تصریح کرد: درحوزه توجه به صنایع دانش بنیان محور در سازمان اولویت‌هایی تعریف شده و در این راستا تفاهم‌نامه‌های مختلفی امضا شده و مقرر شده علاوه بر حمایت‌های معاونت علم و فناوری ریاست جمهور، در خصوص صنایع کوچک نیز زیرساخت صنعتی مهیا شود و با کاهش زمان واگذاری از ۳۶ تا ۴۸ ماه برای این واحدها تسهیلاتی مهیا می‌شود.

مقیمی در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی صنایع، عبور از بحران فقط با تولید برق نیست زیرا در حال حاضر ۳۷ درصد برق کشور در صنعت مصرف شده که ۶۷ درصد برق نیز در الکتروموتورهای بخش صنعت مصرف می‌شود و با برخی راهکارها می‌توان با جایگزینی مناسب به صرفه جویی خوبی رسید و سهم بهای تمام شده را کاهش داد.

وی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه در نوسازی و بازسازی صنعت تاکید شده و ما روی آن متمرکز هستیم، از کسانی که برای واحدهای صنعتی فرسوده خود اقدام کنند حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.  مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: در طرح مطالعات ارزیابی اقتصادی هم کمک می‌کنیم تا بخشی از منابع مالی تامین شود و هر جا که طرحی با نوسازی و بازسازی به کاهش آلایندگی منجر شود می‌توانیم از اعتبارات صندوق با سود ۴ درصد اختصاص دهیم، تا کارها شتاب گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: اگر صاحبان صنایع از ماشین آلات تولید داخل برای نوسازی و بازسازی استفاده کنند می‌توانیم از اعتبارات صندوق هم برای خرید ماشین آلات اختصاص دهیم.

مقیمی افزود: دولت در راه اندازی واحدهای راکد نیز تاکید و تمرکز دارد بر اساس آمارهای دریافتی در دولت سیزدهم تاکنون ۳۴۱۷ واحد صنعتی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته است که سهم استان قزوین نیز خوب بوده است.

وی با بیان اینکه همه واحدهای تعطیلی و نیمه تعطیل قابلیت بازگشت به چرخه تولید را ندارند و برخی عمرشان پایان یافته و سرمایه‌گذاری روی آن اقتصادی نخواهد بود، ادامه داد: یکی از عوامل رشد اقتصادی از مسیر تامین مواد اولیه عبور می کند که در این راستا نیز تعداد ۶۸۰ واحد صنعتی در استان شناسایی شده که در صورت تامین مواد اولیه می تواند به افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی تولیدات منجر شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین منابع مالی نیز تصریح کرد: در تامین مالی فقط نباید به بانک ها متکی باشیم و شناسایی منابع دیگر هم یک راهکار است که استفاده از بازار بورس هم می‌تواند راه مناسبی باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا در یک طرح دولتی از بازار سرمایه استفاده شد و با ۳۵۰۰ میلیارد تومان توانستیم کار مهمی را عملیاتی کنیم و در حوزه صنایع کوچک نیز از محل صندوق تأمین مالی از طریق بورس مسائل را پیگیری می‌کنیم و دنبال روش‌های نوین مالی هستیم و خود را محدود به بانک‌ها نخواهیم کرد.

مقیمی تصریح کرد: هر صنعتگر و سرمایه گذاری که ایده و راهکاری دارد و تشکل‌هایی که می توانند راهکارهایی برای تامین منابع مالی ارائه کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند و از آن استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: تاکنون بیش از ۵۰۵ خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده و روند تثبیت ۱۳۰ خوشه خاتمه یافته که در استان قزوین هم ۱۰ خوشه فعال و طرح سه خوشه به پایان رسیده است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان گفت: فعال کردن شهرک‌های صنفی در بخش خدمات از دیگر اولویت‌ها و رویکردهای سازمان در سال‌جاری است تا صنوف نیز تقویت شوند.

«محسن رستمی» سرپرست اداره کل صمت استان قزوین نیز در این مراسم، گفت: استان قزوین با سه هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی ۵ درصد از صنعت کشور را داراست. در این واحدهای صنعتی ۱۵۰ هزار نفر مشغول به کار هستند.

وی افزود: جواز تاسیس ۲ هزار طرح صنعتی با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صادر شده است که با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۹۰ هزار نفر فراهم خواهد شد.

در ادامه رئیس خانه صنعت معدن استان قزوین نیز گفت: میزان تولید، هزینه‌های راه اندازی، آموزش، ارزش صادرات، تعداد نیروهای انسانی، ایجاد زنجیره تولید و بازگشت سرمایه از ویژه گی‌های واحدهای صنعتی برتر است.

وی تامین مواد اولیه و اعطای تسهیلات سرمایه درگردش از سوی بانک‌ها را از مشکلات واحدهای صنعتی عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنعتی استان کوچک، خرد و متوسط هستند که عدم حمایت از این واحدها باعث کند شدن چرخ تولید آن‌ها می‌شود.

گفتنی است که آیین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان قزوین روز یکشنبه با حضور فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اعلایی استاندار، علی رحمانی معاون اقتصادی استانداری، رستمی سرپرست سازمان صمت استان، صفاری مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، جمعی از صنعتگران در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد که در این آئین از ۳۴ صنعتگر و معدن کار نمونه استان قزوین تجلیل به‌عمل آمد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992