به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، به مناسبت معرفی تویوتا لندکروز اتاق ۲۵۰ مدل ۲۰۲۴، در این مطلب به مقایسه طراحی، مشخصات فنی و امکانات آن با اتاق ۳۰۰ این شاسی بلند میپردازیم.
معرفی تویوتا لندکروزر جدید که عمدتاً بازار آمریکای شمالی را هدف میگیرد، یکی از اخبار پرسر و صداتر چند وقت اخیر صنعت خودرو بود. فروش نه چندان رضایتبخش سری ۲۰۰ لندکروز باعث شد تویوتا برای مدتی تصمیم به توقف فروش آن در ایالات متحده و کانادا بگیرد و حتی سری ۳۰۰ را هم که در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد، به این مناطق نیاورد. با وجود این، تویوتا بالاخره آماده بازگشت به آمریکای شمالی شد و در همین راستا بهتازگی تویوتا لندکروز سری ۲۵۰ مدل ۲۰۲۴ با طراحی متفاوتِ بحثبرانگیز را برای بازار این منطقه به نمایش گذاشت.
در حالی که پیشتر به این مناسبت به ۱۰ ویژگی مهم تویوتا لندکروز جدید پرداختیم، در این مطلب لندکروز اتاق ۲۵۰ را با اتاق ۳۰۰ مقایسه میکنیم. لندکروز ۲۵۰ که قرار است تازه پا به بازار بگذارد، مسیر شاسی بلندهای آفرودی معروف با طراحی مربعی رترو مثل فورد برانکو و لندرور دیفندر را دنبال میکند؛ شاسی بلندهایی که یکی از ترندهای پررنگ امروز بازار خودرو، بهخصوص بازار آمریکا را شکل دادهاند. لندکروز سری ۳۰۰ اما نسخه تکامل یافته سری ۲۰۰ است که تویوتا در ساخت آن به فرمول برنده شاسی بلند پرطرفدار خود دست نزده است.
مقایسه اتاق های ۲۵۰ و ۳۰۰ تویوتا لندکروز
طراحی نمای بیرونی
تویوتا در هر نسل لندکروز به اندازه آن اضافه کرده است؛ تا جایی که سری ۳۰۰ این اس یو وی را هم با بدنه حجیمتر با شکل مربعیتر ساخت. به این بدنه مربعی هم جلوپنجره بزرگ با چراغهای جدید الایدی را اضافه کرد تا در نهایت این سری لندکروز درشتتر یا به زبان ساده، با ابهتتر به نظر برسد. این را در برآمدگیهای کاپوت و همچنین نمای کناری میتوان دید که حالتی عضلانی به این اس یو وی دادهاند. رینگهای ۱۸ اینچی، آینههای بغل بزرگ و رکابها المانهای دیگریاند که این طراحی را تکمیل میکنند.
حالا تویوتا سری ۲۵۰ هرچند از لحاظ ابعاد جمع و جورتر شده، از بدنهای حتی مربعیتر از سری ۳۰۰ برخوردار شده است. در نمای بیرونی این نسخه شاسی بلند محبوب تویوتا حتی زوایای قائم و اشکال مربعی بیشتری دیده میشود؛ فقط کافی است نگاهی به نمای جلو بیندازید تا المانهای مربعی/مستطیلی متعدد توجه شما را جلب کنند. حتی دیگر اثری از تریم کرومی نیست که در سری ۳۰۰ به هرچه پر زرق و برقتر به نظر آمدن خودرو کمک کردهاند. سری ۲۵۰ با این سبک و سیاق طراحی که هماهنگ با ترند این روزهای بازار شاسی بلند آمریکا است، جلوهای آفرودیتر یا هاردکورتر دارد.
تویوتا برای اینکه لندکروز اتاق ۲۵۰ مدل ۲۰۲۴ حتی آفرودیتر به چشم بیاید، المانهایی مثل پنلهای گلگیر، آینههای بغل بزرگ، باربند سقفی و رینگهای ۱۸ اینچی را در نظر گرفته است. در مجموع میتوان اینطور تفسیر کرد که تویوتا لندکروز اتاق ۳۰۰ یک اس یو وی درشتهیکل با جلوه لوکس و زرق و برقدار است، ولی اتاق ۲۵۰ شکل و شمایلی نزدیک به یک آفرودرِ آماده ماجراجویی دارد.
فضای داخلی نسخه جدید و قبلی لندکروز
کابین لندکروز سری ۳۰۰ به رسم همیشگی تویوتا، راحت، کاربردی و متمرکز روی رفع انواع نیازهای راننده است. در مرکز داشبورد این شاسی بلند ژاپن نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی با پشتیبانی بیسیم از اندروید اوتو و اپل کارپلی به چشم میخورد و پشت فرمان، یک صفحه آمپر ترکیبی آنالوگ و دیجیتال نصب شده است؛ این صفحه آمپر دو صفحه دایرهای با یک نمایشگر دیجیتال کوچک در مرکز را در بر میگیرد. همچنین همانطور که انتظار میرود، به حضور دکمههای فیزیکی برجسته برای سیستمهای کاربردی مثل تهویه و حالت رانندگی توجه شده است.
سری ۳۰۰ شاسی بلند تویوتا از لحاظ فضا هم کم و کاستی باقی نمیگذارد و ۳ ردیف صندلی دارد که ۷ سرنشین میتوانند در آنها جا بگیرند. همچنین با انواع و اقسام امکانات موجود سرنشینان حتی سفرهای طولانی را به راحتی پشت سر میگذارند. گرمکن، حافظه و تنظیم برقی صندلیها، دوربین ۳۶۰ درجه و دید عقب، سیستم تهویه دوناحیهای، استارت با اثر انگشت، درب برقی صندوق عقب، سیستم صوتی JBL با ۱۴ اسپیکر و کول باکس در کنسول مرکزی برخی از امکانات رفاهی موجود برای این اس یو ویاند.
تویوتا لندکروز اتاق ۲۵۰ مدل ۲۰۲۴ هم کماکان به این قاعده محصولات تویوتا پایبند مانده، اما حضور تکنولوژی روز در آن پررنگتر شده است. این نسخه تویوتا دو نمایشگر متصل به هم دارد که بخش عمده داشبورد را اشغال کردهاند. یکی، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی سیستم مولتی مدیا است که مشابه آن برای سری اتاق ۳۰۰ هم در نظر گرفته شده بود. با این حال، پشت فرمان لندکروز جدید یک صفحه آمپر تمام دیجیتال ۱۲ اینچی قرار دارد که در نسخههای دیگر ندیده بودیم. البته جای نگرانی برای طرفداران محصولات تویوتا نیست، از آنجا که همچنان دکمههای فیزیکی برای سیستمهای کلیدی سر جای خود باقیاند.
درست مثل نمای بیرونی، طراحی کابین سری ۲۵۰ لندکروز سفت و سختتر از سری ۳۰۰ به نظر میآید؛ شکل و شمایل فرمان، پنلهای داشبورد، محفظه دو نمایشگر و… خود نمایانگر این هستند. در زمینه فضا هم باید گفت که این نسخه جدید با کاهش ابعاد، دارای ۲ ردیف با گنجایش ۵ نفر است؛ هرچند امکان سفارش آن با ردیف سوم برای مشتریان فراهم شده است. خود این ردیف سوم و صندوق عقب هم فضای محدودتری دارند که بخش عمده آن به باتریِ پیشرانه هیبرید این شاسی بلند بر میگردد.
مقایسه پیشرانه اتاق های ۲۵۰ و ۳۰۰ لندکروز
در حالی که لندکروز J200 با پیشرانههای V6 و V8 روانه بازار شده بود، لندکروز J300 تنها با پیشرانه V6 توئین توربو به میدان آمد. این نمونه ۶ سیلندر از همه نظر یک پله بالاتر رفته بود؛ از قدرت و گشتاور تولیدی تا مصرف سوخت. ضمن اینکه یک گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته نیرو محرکه حاصل از آن را به هر چهار چرخ منتقل میکرد.
در لندکروز J250 مدل ۲۰۲۴ یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری توربوشارژ کاملاً جدید به کار رفته است که اولین بار شاهد معرفی آن برای پیکاپ تویوتا تاکوما مدل ۲۰۲۴ نسل جدید بودیم. این پیشرانه قدرت و گشتاور، خصوصاً قدرت کمتری نسبت به نمونه ۶ سیلندر J300 تولید میکند، ولی اختلاف چندانی با ۸ سیلندر سابق ندارد. بهطور دقیقتر، این پیشرانه میتواند ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۶۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما پیشرانه ۶ سیلندر لندکروز قبلی توانایی تولید قدرت ۴۱۵ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن متر را داشت.
قابلیتهای آفرود
اتاق های ۲۵۰ و ۳۰۰ تویوتا لندکروز هر دو با وفاداری به نام و نشان خود، در رانندگی آفرود توانایی چشمگیری دارند بدون اینکه نیازی به تیونینگ یا کیتهای هزینهبر داشته باشند. این توانایی آفرود هم بهلطف طراحی و مهندسی اجزای مکانیکی این اس یو وی و هم بهواسطه سیستمهای دیجیتال پیادهسازی شده داخل آن به دست آمده است. از جمله این سیستمها میتوان به سیستم چهار چرخ محرک تماموقت، سیستم تعلیق پویا حرکتی (Kinetic Dynamic Suspension System)، سیستم Crawl Control، قفل دیفرانسیل عقب، انتخاب حالت رانندگی با توجه به نوع زمین (Multi-terrain Select) و دوربین دید اطراف اشاره کرد.
تفاوت قیمت لندکروز J250 و J300
یکی از ویژگیهای مهم لندکروز اتاق ۲۵۰، کاهش محسوس قیمت آن است. اتاق ۳۰۰ در ایالات متحده عرضه نشده، ولی اتاق ۲۰۰ که نسل قبل از ۲۵۰ در بازار این کشور به حساب میآید، قیمت پایه بیشتر از ۸۵ هزار دلار داشت. این قیمت برای خودرویی که رسماً در دسته لوکس قرار نمیگیرد، بیش از حد گران بود. در واقع باید همین را یکی از دلایل عملکرد نامطلوب این اس یو وی تویوتا در این منطقه دانست. حالا لندکروز اتاق ۲۵۰ مدل ۲۰۲۴ با قیمت پایه حدود ۵۰ هزار دلار به میدان میآید تا ظرفیت بیشتری برای کسب سهم از بازار رقابتی امروز داشته باشد.
نوشته مقایسه تویوتا لندکروز اتاق ۲۵۰ با اتاق ۳۰۰؛ لندکروزر جدید یا مدل سال قبل؟ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.