به گزارش قطعات خودرو به نقل از روابط عمومی انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور، «سعید صبوری» در گفتگویی در خصوص تاکید وزیر صمت بر اهمیت تولید خودروهای برقی در کشور اظهار داشت: برقی سازی خودروها در شرایط فعلی که خودروسازان از تولید خودروهای قدیمی عبور کرده و با میلیاردها دلار سرمایه گذاری به سمت طراحی و ساخت خودروهای جدید با گیربکس اتومات، استاندارد آلایندگی یورو ۵ و مصرف سوخت پایین حرکت کرده و کشور نیز با کمبود ارز و همچنین مشکل تامین برق مواجه است، تصمیمی غیرعقلانی خواهد بود.
وی با بیان اینکه تولید دستوری خودرو برقی از سوی مدیران دولتی به قیمت هدر رفت سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت قطعه سازان و خودروسازی بوده و موجب شوک و نابودی صنعت خودرو کشور است، تاکید کرد: تولید خودروهای برقی در کشور ما نیازمند مطالعه و بررسی بیشتری یوده و لازم است به تدریج در این مسیر گام برداریم.
عضو انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور در ادامه یادآور شد: علاوه براین انفجار باتری های لیتیومی و احتمال آتش سوزی خودروهای برقی در اثر تصادف، آزاد شدن لیتیوم در هوا، فرسودگی خودروهای برقی و چگونگی اسقاط آنها و تبعات آن بر محیط زیست از جمله چالش های خودروهای برقی در آینده خواهد بود.
صبوری اضافه کرد: تب و تاب خودروهای برقی در دنیا حکایت تولید ماکروفرهایی است که در ابتدا با استقبال مواجه شدند، اما اکنون دنیا متوجه مضرات آن شده و استفاده از آن در برخی کشورها نیز ممنوع شده است. بنابراین توجه به این مساله که تولید خودروهای برقی به چه قیمتی تمام خواهد شد، ضرورت دارد.
وی درباره زیرساخت های صنعت قطعه سازی برای ساخت خودروهای الکتریکی در کشور بیان کرد: ساخت خودروهای برقی تکنولوژی پیچیده ای ندارد و در بحث قطعه سازی نیز باتری جایگزین موتور خودرو می شود و در سایر قطعات تفاوتی با خودروهای بنزینی ندارند. بنابراین صنعت قطعه سازی آمادگی لازم برای ساخت خودرو برقی در کشور را دارد اما مساله اصلی ساخت داخل قوای محرکه این خودروها در آینده است که انتقال دانش فنی آن از خارج در هاله ای از ابهام قرار خواهد داشت.
نوشته برقی سازی خودروها موجب هدر رفت سرمایه گذاری های قبلی قطعه سازان است اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.