پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۲۸ آذر ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=46954

اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم‌خانگي تهران:
بانک ها به جای سرمايه گذاری در توليد، اعطای تسهيلات را به سمت خريد برده‌اند

اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران درباره تاثير حضور و فعاليت مال‌ هاي لوازم خانگي بر بازار اين بخش گفت: اصناف خرده‌فروش سرمايه آنچناني ندارند که کالاي خود را به ‌صورت قسطي بفروشند؛ در نتيجه حضور و فعاليت مال ‌هاي لوازم خانگي هر روز بيشتر از روز قبل موجب کسادي بازار ما مي‌شود.

اکبر پازوکي، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران با انتقاد از اين رويه بيان کرد: دولت نيز تدبيري براي مديريت اين شرايط صورت نمي دهد. امروزه متاسفانه با به وجود آمدن اصطلاح اگر قسطي بخري بردي» تمايل مردم به خريد اقساطي بسيار زياد شده است. از سوي ديگر بانک ها به جاي سرمايه گذاري در بخش توليد، اعطاي تسهيلات را به سمت خريد برده اند.

وي با اشاره به ممنوعيت واردات لوازم خانگي اظهار کرد: برخي معتقدند حضور مراکز بزرگ فروش لوازم خانگي باعث رقابت در توزيع مي شود؛ در حالي که قبل از سال ۹۶ اصناف رقابت خوبي داشتند و توليدکنندگان نيز به صورت اقساطي محصولات خود را به مغازهدار مي دادند اما از سال ۹۷ و شروع ممنوعيت واردات همه چيز تغيير کرد و حتي برخي از شرکت هاي توليدکننده حدود دو ماه پيش از تحويل کالا، هزينه آن را دريافت مي کنند. با اين شرايط توليدکنندگان و فروشندگان توانايي فروش اقساطي کوتاه يا بلندمدت را ندارند.

پازوکي با بيان اينکه اگر نرخ کالا در بازار درصدي کاهش يافته ازخودگذشتگي فروشندگان لوازم خانگي است، ادامه داد: ميزان سود قانوني براي فروشندگان لوازم خانگي در بخش محصولاتي مانند يخچال، تلويزيون و ۵ درصد است و اگر مبلغي از نرخ لوازم خانگي در بازار کاهش پيدا کرده، مربوط به اين ۵ درصد سود ميشود که فروشندگان لوازم خانگي براي رونق بخشيدن به بازار آن را ناديده گرفته اند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي تهران تصريح کرد: اين ازخودگذشتگي و تلاش براي رونق بخشي به بازار لوازم خانگي تازگي ندارد و فعالان اين صنف در گذشته نيز با برگزاري برخي جشنواره ها يا فروش اقساطي خواستار کمک به مردم براي افزايش قدرت خريد و همچنين چرخيدن چرخ اين بازار بوده اند.

وي با اشاره به رکود سنگين حاکم بر بازار لوازم خانگي، افزود: کاهش قدرت خريد خانوارها، عامل اصلي مراجعه نکردن مشتريان به بازار و رکود حاکم بر آن است.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در پيش بيني وضعيت بازار لوازم خانگي در ماه هاي آينده و احتمال افزايش نرخ کالاها، اظهار کرد: هيچ توليدکنندهاي خواستار افزايش نرخ نيست، چراکه بازار خود را از دست مي دهد. قطعا اگر نرخ مواد اوليه و ارز افزايش پيدا نکند، نرخ توليدات لوازم خانگي نيز ثابت خواهد ماند.

پازوکي با اشاره به مشکلات توليدکنندگان بيان کرد: دغدغه توليدکننده نرخ دلار يا مسائل بانکي يا تهيه مواد اوليه است که همه اينها باعث سردرگمي مي شود و ما همه اين بلاتکليفي ها را در بازار بورس هم مي بينيم. معمولا تامين ارز توليدکنندگان حدود دو ماه زمان مي برد؛ در نتيجه بايد حداقل چند ماه طول بکشد تا کاهش يا تعديل نرخ ارز تاثير خود را در بازار لوازم خانگي نشان دهد. البته اين موضوع روي نرخ کالاهاي قاچاق زودتر اثر مي گذارد. اگر نرخ ارز حداقل شش ماه ثابت بماند، مي توانيم از توليدکننده بخواهيم نرخ محصول خود را ثابت نگه دارد.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازمخانگي درباره فروش اجناس قاچاق در بازار گفت: درحال حاضر ۹۰ درصد کالاي قاچاق لوازم خانگي در فضاي مجازي به فروش ميرسد. امروز همه برندهاي خارجي مثل الجي»، سامسونگ»، بوش»، زيمنس» و آاگ» در کشور ما قاچاق هستند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992