پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۲۷ مهر ۱۴۰۳

قيمت خودرو در بازار افزايش يافت/ کاهش واسطه‌گري‌ها با واردات خودرو

به گزارش قطعات خودرو به نقل از اتاق اصناف تهران، سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران از تشديد رکود در بازار خودرو خبر داد و افزود: تمايل مشتريان براي خريد خودرو کاهش پيدا کرده و در روزهاي اخير چندان نوسان هاي قيمتي مشاهده نمي شود؛ و روند کاهشي شدن قيمت ها متوقف شده است.

وي با اشاره به آخرين نرخ انواع خودروهاي داخلي، تصريح کرد: پژو ۲۰۶ تيپ ۲ که تا ۳ هفته پيش ۴۸۰ ميليون تومان معامله مي شد، اما امروز نرخ آن به ۵۱۶ ميليون تومان شده است؛ پژو تيپ ۳ حدود ۵۶۷ ميليون تومان و کوئيک ۳۴۸ ميليون تومان بفروش ميرسد.

به گفته موتمني؛ نرخ خودرو با عبور نرخ دلار از کانال ۴۷ هزار تومان افزايش و قيمت اعلامي فروشندگان خودرو تغيير پيدا کرد. بنا به مشاهدات بازار، قيمت محصولات سايپا حدود ۱۵ تا ۱۶ ميليون و ايران خودرو حدود ۲۵ ميليون تومان افزايش نرخ را تجربه کردند.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با تاکيد بر کاهش واسطه گري ها در بازار خودرو، افزود: اگر واردات خودرو انجام شود شاهد سير نزولي قيمت خودرو داخلي خواهيم بود؛ به نظر مي رسد بازار خودرو منتظر لغو تحريم ها و توافق در برجام است چراکه سرمايه گذاران در اين بازار ميدانند که اگر اين مذاکرات به ثمر بنشيند و طلب دولت وصول شود در اين بازار تاثير ميگذارد چراکه بخواهيم يا نخواهيم خودرو يک کالاي سرمايه اي شده است.

موتمني با بيان اينکه آزاد شدن واردات در ارتقاء کيفيت توليدات داخلي نيز تاثير مي گذارد، اضافه کرد: خودروسازان ديگر نمي توانند با اين کيفيت خودرو در بازار عرضه کنند چراکه خريداران حق انتخاب دارند و مشتريان کالاي باکيفيت و با نرخ مناسب را خريداري مي کنند. اگر فضاي رقابتي ايجاد شود بسياري از مشکلات فعلي صنعت خودرو حل و فصل مي شود و ما منتظر اجرايي شدن طرح واردات خودرو هستيم.

وي فروش خودرو چيني با قيمت هاي نجومي را به عدم نظارت در بازار نسبت داد و افزود: قيمت جهاني خودرو مشخص است و کارويژه شوراي رقابت اين است که انحصارها را بشکند اين شورا قيمت تمام شده توليد خودور مونتاژي را بررسي و با در نظر گرفتن سود منطقي قيمت خودروهايي مونتاژي را تعيين و اعلام کرد، اما تا به امروز شرکتها نرخهاي شوراي رقابت را اعمال نکردند. شوراي رقابت نرخ برخي خودروها را ۳۰۰ تا ۸۰۰ ميليون تومان کاهش داد.

رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: در سال هاي اخير به دليل نبود نظارت خودروهايي مونتاژي با هر قيمتي که شرکت ها مي خواستند در بازار عرضه شد در حاليکه قيمت واقعي اين خودروها ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار نيست و قيمت خودروهايي مونتاژي در ايران با قيمت جهاني و با هزينه هاي آنها همخواني ندارد و بايد اين نرخ ها شکسته و قيمت هاي شوراي رقابت که منطقي هستند اجرايي شود.

موتمني با بيان اينکه بازار بعد از واردات راه خود را پيدا خواهد کرد، افزود: نياز بازار بايد تامين شود برخي از کارشناسان اين انتقاد را وارد مي کنند که چرا بايد خودرو کارکرده وارد شود؟ در يک بازه زماني کوتاه واردات اين نوع خودروها انجام شود تا تنظيم بازار ايجاد و قيمت خودروهاي داخلي که يک ميليارد شدند شکسته شود.

نوشته قيمت خودرو در بازار افزايش يافت/ کاهش واسطه‌گري‌ها با واردات خودرو اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992