به گزارش قطعات خودرو به نقل از خبرآنلاین، دنیای اقتصاد نوشت:حضور خودروسازان چینی در ایران و عربستان سعودی، متفاوت از یکدیگر در حال حرکت است.
در یک کشور مبنای فعالیت، مونتاژ و فروش خودرو بدون انتقال فناوری است و در کشوری دیگر با نگاه به آینده، تولید محصولات برقی و خودروهایی با فناوری جدید در دستور کار است. عربستان با حمایت از سرمایهگذاری خارجی به دور از هیجانات سیاسی مسیر توسعه برقیها را فراهم کرده است.
بر اساس گزارشی از چاینا دیلی، خودروهای چینی در عربستان از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، به طوری که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰هزار دستگاه از چانگان در عربستان سعودی به فروش رفته است؛ متقاضیان این برند خودرویی تا ماه مه ۲۰۲۱ در عربستان از مرز ۵۵هزار نفر عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۷درصد افزایش یافته بود. اتوبوسهای مدرسه و مسافرتی ساخت چین نیز بخش زیادی از بازار خودروهای تجاری عربستان سعودی را به خود اختصاص دادهاند.
در سال ۲۰۲۰، از مجموع یکمیلیون خودرویی که چین به خارج از کشور صادر کرده بود، ۱۰هزار دستگاه خودرو به عربستان صادر شده بود؛ این در شرایطی است که مونتاژ خودروهای چینی در ایران به بیش از ۶۰هزار دستگاه خودرو در سال میرسد. همانطور که مشخص است سابقه حضور خودروسازان چینی در ایران بیشتر از عربستان سعودی است و به دلیل تمایل سیاستگذار ایرانی به تولید و مونتاژ خودرو آن هم با هر شرایط و قیمتی، ظاهرا سود چینیها در مونتاژ خودرو در ایران است. بااینحال عربستان سعودی تاکنون از واردات محصولات چینی بهره برده است.
در مورد تفاوت حضور چینیها در دو کشور کارشناسان دلایل متفاوتی ارائه میکنند؛ از جمله منشأ بسیاری از این تفاوتها را به دولتهای ایران و عربستان سعودی ربط میدهند. آنچه مشخص است تحریمهای ثانویه برای خودروسازان چینی و حتی دولت این کشور این موضوع را روشن کرد که ریسک سرمایهگذاری در ایران زیاد است و رفتارهای فیالبداهه و خلقالساعه سیاستگذار خودرویی ایران، مانع از سرمایهگذاری در کشورمان میشود.
شنیده میشود که اجرای سند جامع همکاری ۲۵ساله دو کشور نیز تحتتاثیر این موضوع قرار دارد و چینیها در انتظار فرجام برجام هستند تا تصمیم نهایی را در مورد سرمایهگذاری در ایران بگیرند. درحالحاضر خودروسازان چینی حاضر در ایران با جوینت شدن با شرکتهای داخلی فعالیت محدودی دارند و نهتنها از ظرفیت قطعهسازی کشورمان بهره نمیبرند بلکه خودروهای خود را با قیمت بالایی نسبت به محصولات مشابه جهانی به فروش میرسانند. البته که این موضوع نیز ناشی از نوسان نرخ ارز و همچنین انحصار خودرو در کشور است، بااینحال با توقف واردات خودرو به کشور، چینیها طی چهار سال گذشته با فعالیت محدود خود در بازار ایران یکهتازی میکنند.
به نظر میرسد اگر ریسک سرمایهگذاری در ایران بالا نبود و دولت نیز از سرمایهگذاری خارجی حمایت تام میکرد، حالا چینیها منشأ تحول در بازار خودروی کشورمان میشدند؛ این در شرایطی است که دولت ایران نهتنها با اتخاذ تصمیمات اقتصادی و سیاسی ریسک حضور سرمایهگذاران در ایران را بیشتر کرد، بلکه برای شرکتهای خارجی حاضر در کشورمان نیز با تصمیمات فیالبداهه و مقررات خلقالساعه، محدودیتهایی ایجاد کرده است. نمونه آخر نیز قیمتگذاری دستوری برای محصولات خودروسازان چینی است، اتفاقی که در هیچ جای دنیا نمونه آن قابلمشاهده نیست؛ اینکه دولت با دخالت در بنگاهها و شرکتهای خصوصی یا حتی خارجی برای محصولات آنها قیمت مشخصی تعیین کرده و آنها را مقید به پیروی از مقررات قیمتی کند.
این موضوع در کنار تحریمها، یکی از تفاوتهای حضور سرمایهگذار خارجی در ایران و عربستان سعودی است. درحالحاضر عربستان به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، به دنبال اقتصاد غیرنفتی است و روابط عربستان سعودی با چین نیز عمدتا حول محور انرژی میچرخد، اما به عنوان بخشی از برنامه چشمانداز ۲۰۳۰ برای تنوع بخشیدن به اقتصاد، ریاض در حال برنامهریزی برای افزایش سرمایهگذاری در بخشهای غیرنفتی از جمله در خودروهای برقی است. همانطور که عنوان شد شرکت Human Horizons خودروهای الکتریکی لوکس را با نام تجاری HiPhi در چین تولید میکند، اما به دنبال توسعه و پیشرفت در بازارهای غربی است.
نوشته خودروسازان چینی در عربستان چه خودروهایی تولید می کنند اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.