به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، پورشه میشن ایکس – Porsche Mission X ، یک هایپرکار تمام برقی و کانسپت است که قصد دارد تا رکورد پیست نوربرگ رینگ را جابجا کند. در ادامه با مشخصات فنی و ویژگیها جذاب آن آشنا میشویم.
اگر به تاریخ پورشه علاقه داشته باشید، حتما نام پورشه ۹۱۷ لمانز ریسینگ به گوش شما خورده است. خودرویی که فصل جدیدی را در تاریخ مسابقات لمانز شروع کرد و دو قهرمانی به جرمنها هدیه داد. حالا نوهی آن در با پلتفرم برقی اینجاست تا یکبار دیگر، تاریخ سازی کند!
در همین ابتدای کار باید بگوییم که این خودرو به مناسبت «تولد ۷۵ سالگی بخش ریسینگ پورشه» متولد شده و قرار است تا کار سنگینی را انجام دهد؛ یعنی رکورد پیست نوربرگ رینگ را چه در دنیای خودروهای برقی، هیبریدی، بنزینی و هرچه که هست و نیست، جا به جا کند!
هرچند که این خودرو از لحاظ عملکرد و سگمنت، شباهتی با ۹۱۷ لمانز ندارد، اما جاه طلبی و شور و اشتیاق آن، ما را به یاد پورشه ۹۱۷ لمانز میاندازد. همچنین سیستم درهای هایپرکار برقی پورشه Mission X هم دقیقا مو به مو از ۹۱۷ لمانز کپی شده و به سمت بالا باز میشوند.
همچنین کانوپی شیشهای (سقف شیشهای) در این خودرو، رنگ و بوی پاگانی یوتوپیا ۲۰۲۳ را میدهد و اگر کمی دقیقتر به نمای عقبی نگاه کنید، میتوانید نشانههایی از فراری دیتونا SP3 را بیابید. اگر خلاصه بگوییم، ژنتیک پورشه کررا جی تی، پورشه ۹۵۹ و افسانهای به نام پورشه ۹۱۸ اسپایدر هم در این خودرو گنجانده شده است.
نسبت مساوی در فاکتور وزن به قدرت
یکی از ترسناکترین چیزهایی که در مشخصات فنی و اطلاعات پورشه Mission X به چشم میآید، به «نسبت وزن به قدرت» آن مربوط میشود. با اینکه وزن ابرخودرو برقی پورشه مشین X تقریبا ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر از وزن پورشه ۹۱۱ GT3 RS است (حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم) اما قدرت اما قدرت آن به ۱۷۰۰ اسب بخار میرسد (پورشه GT3 RS تقریبا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قدرت آن به ۵۲۵ اسب بخار میرسد). به لطف این توان، شتاب ۰ تا ۱۰۰ در پورشه Mission X چیزی کمتر از ۲ ثانیه خواهد بود. معماری برق ۹۰۰ ولت DC و چهار موتور برقی، چنین شاهکاری را خلق میکنند.
البته برای مدیریت کردن یک غول بی شاخ و دم با چنین قدرتی، به داون فورس بالایی هم نیاز دارد. گفته میشود که داون فورس پورشه Mission X از پورشه ۹۱۱ GTS RS هم بیشتر است؛ یعنی در سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت، میتواند چیزی حدود ۹۰۰ کیلوگرم داون فورس را تولید کند و خودرو را به مانند میخ، داخل زمین بکوبد. رینگهای ۲۱ اینچی فورج با طراحی آیرودینامیکی در محور عقب و ۲۰ اینچی در محور جلو هم کاملا تحمل این وزن و اعداد را دارند.
طول پورشه Mission X تقریبا به ۴٫۵ متر میرسد و فاصله محورهای آن از یکدیگر هم به ۲٫۷۳ متر میرسد، اما ارتفاع آن از ۱.۲ متر تجاوز نمیکند؛ مگر میشود؟ پس باتریها کجا هستند؟ نکته جالب اینجاست که باتریهای پورشه مشین X برخلاف اکثر خودروهای برقی، از کف خودرو حذف شدهاند و به پشت صندلیها رفتهاند و اکنون در جای به نام «باتری سل» نگه داری میشوند تا مرکز ثقل خودرو کمی بالاتر بیاید و ارتفاع آن هم کمتر شود. به لطف چنین ترکیبی، ابرخودرو جدید پورشه قرار است تا سه افتخار هیجان انگیز را به آلمانیها تقدیم کند:
رکورد سریعترین خودرو جادهای (قانونی) در پیست نوربرگ رینگ آلمان یا همان جهنم سبز با ثبت زمان کمتر از ۷ دقیقه
نسبت مساوی در فاکتور وزن به قدرت (۱۷۰۰ اسب بخار قدرت و تقریبا ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن)
بیش از ۸۶۰ کیلوگرم داون فورس یعنی ۲ برابر داون فورسی که یک ماشین فرمول یک تولید میکند
شارژ صفر تا صد در نصف زمان شارژ پورشه تایکان (تقریبا معادل ۱۱ دقیقه از ظرفیت ۵ تا ۸۰ درصد)
ترکیب ژنتیک ریسینگ و لاکچری در کابین
اتاق و کابین پورشه Mission X در عین حال میتواند حس رولز رویس سواری را به شما القا کند و در یک لحظه، شما را به داغترین لحظات رقابتهای لمانز ببرد. روی صندلیهای هایپرکار پورشه X میتوانید چرم قهوهای آندالوسیا و کمربند ریسینگ ۶ نقطهای را پیدا کنید که در کنار فریم ریسینگ کالاهاری با رنگ خاکستری، شما را مجذوب خود میکنند. در مورد قیمت پورشه مشین X هم هیچ حرفی نمیزنیم چون نه از مشخصات فنی دقیق آن اطلاعی داریم و نه میدانیم که واقعا با چه هیولایی طرف هستیم.
نوشته پورشه Mission X ؛ ماموریت غیر ممکن آلمانیها در جهنم سبز اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.